سازش دادگاه و درخواست آن


شاید شما نیز کم و بیش نام شورای حل اختلاف را شنیده‌‌اید و با این مرجع قضایی تا حدودی آشنایی دارید. شورای حل اختلاف یک مرجع قضایی است که به ایجاد صلح و سازش میان طرفین دعاوی می‌پردازد. شورا تمام سعی خود را به کار می‌گیرد تا میان طرفین دعوا صلح ایجاد کند و دعوا را خاتمه دهد. سپس با حصول سازش طرفین نیز با یکدیگر توافقاتی خواهند داشت. اما سازش علاوه بر شورا در دادگاه نیز می‌تواند اتفاق بیفتد. سازش در دادگاه شرایط خاص خود را دارد. در ادامه این مقاله قصد داریم در خصوص سازش در دادگاه و درخواست آن توضیحات مفید و مختصری را خدمت شما عزیزان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

سازش در دادگاه به چه معناست ؟

وقتی دادخواستی مبنی بر طرح دعوا به دادگاه ارسال می‌شود، دادگاه موظف به رسیدگی به پرونده خواهد بود. طرح دعوا بیانگر این است که دو طرف با یکدیگر دچار اختلاف شده‌‌‌‌اند و قصد دارند این اختلاف را به صورت قانونی حل کنند. اما گاهی ممکن است در حین رسیدگی به دعوا طرفین با یکدیگر سا‌زش نمایند و توافق کنند. در این صورت صلح میان آن‌ها ایجاد می‌شود.

چنانچه طرفین بخواهند با یکدیگر سا‌زش نمایند می‌توانند درخواست خود را به دادگاه ارائه نمایند. در این صورت سا‌زش در دادگاه صورت گرفته و دعوا خاتمه خواهد یافت.

نحوه درخواست سازش در دادگاه

برای سا‌زش در دادگاه می‌بایست برخی مراحل انجام گیرند. در ابتدا باید فردی که قصد سا‌زش دارد درخواست خود را به صورت کتبی تنظیم نموده و به دادگاه ارائه نماید. در این صورت دادگاه از طرف مقابل دعوا دعوت می‌کند که در دادگاه به منظور صلح و سا‌زش حاضر شود.

چنانچه سا‌زش میان طرفین در دادگاه انجام شود، دادگاه در صورت جلسه‌‌ای موضوع و شرایط سا‌زش را ذکر می‌کند. سپس از طرفین می‌خواهد که صورت جلسه را امضا نمایند‌. در مرحله آخر دادگاه سا‌زش نامه را تنظیم می‌کند و سپس به دعوا خاتمه خواهد داد.

عدم حضور طرف مقابل دعوا برای سازش در دادگاه

همانطور که گفتیم برای سا‌زش در دادگاه نیاز است که، یکی از طرفین دعوا درخواست سا‌زش را به صورت کتبی به دادگاه تحویل دهد. سپس دادگاه از طرف مقابل او برای سا‌زش در دادگاه دعوت خواهد کرد. اما در برخی موارد دیده می‌شود که طرف مقابل برای سا‌زش در دعوا حضور نمی‌یابد. این به این منزله است که فرد قصد سا‌زش ندارد و درخواست طرف دیگر دعوا را نپذیرفته است.

در این صورت دادگاه صورت جلسه‌‌ای را تنظیم و عدم حضور طرف دعوت شده برای سا‌زش را در آن ذکر می‌کند. سپس دادگاه این مسئله را به فردی که درخواست سا‌زش داشته است اطلاع داده و به او اعلام می‌کند که فرد در دادگاه برای حصول سا‌زش حاضر نگردیده است.

سوالات متداول

آیا می‌توان در دادگاه اقدام به صلح و سا‌زش نمود ؟

بله طرفین دعوا در هر مرحله‌‌ای از دادرسی به پرونده، می‌توانند در دادگاه اقدام به صلح و سا‌زش نمایند.

آیا برای سا‌زش در دادگاه نیاز به درخواست طرفین دعوا می‌باشد ؟

بله یکی از طرفین دعوا می‌بایست درخواست سا‌زش خود را به صورت کتبی به دادگاه ارائه نماید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ساز‌ش دادگاه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ساز‌ش دادگاه پاسخ دهند.

,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *