اجراییه و مراحل صدور آن


همانطور که می‌دانید اقامه دعاوی در دادگاه با ارائه دادخواست از سوی خواهان آغاز می‌گردد. پس از رسیدگی به دعاوی معمولا یکی از طرفین محکوم می‌شود و حکمی علیه او صادر می‌گردد. صدور حکم مهم‌‌‌ترین قسمت رسیدگی به پرونده به شمار می‌رود. پس از صدور حکم اجراییه‌‌ای صادر و برای شخص محکوم ارسال می‌گردد. در ادامه قصد داریم در خصوص اجراییه و مراحل صدور آن توضیحات مفید و مختصری را خدمت شما عزیزان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

اجراییه چیست‌‌‌‌ ؟

مهم‌‌‌‌ترین مرحله رسیدگی به دعاوی صدور حکم می‌باشد. پس از اینکه حکم صادر شود یکی از طرفین دعوا به عنوان محکوم علیه شناخته می‌شود. اجر‌اییه ورقه یا برگه‌‌ای است که دادگاه با استفاده از آن به فرد محکوم اطلاع می‌دهد که حکم‌ بر علیه او صادر شده است. اجر‌اییه توسط اجرای دادگستری برای فرد محکوم ارسال می‌شود. سپس بعد از سپری شدن مهلت مقرر، دادگاه حکم را اجرا می‌نماید.

اجر‌اییه یک ابزار حقوقی است که به صورت چاپی برای اجرای حکم صادر می‌شود. حال سوال اینجاست که اجر‌اییه شامل چه اطلاعاتی است؟ که در پاسخ می‌بایست بگوییم اجر‌اییه شامل اطلاعات پرونده می‌باشد. در اجر‌اییه نام و نام خانوادگی طرفین دعوا، آدرس محل سکونت آن‌ها، موضوع حکم و مواردی از این قبیل ذکر می‌شود. سپس اجر‌اییه توسط ریاست دادگاه امضا می‌شود و به محکوم علیه ارسال می‌گردد.

شرایط صدور اجراییه

برای صدور اجر‌اییه علاوه بر رعایت برخی قوانین نیاز به وجود شرایطی نیز می‌باشد. این شرایط به دادگاه اجازه صدور اجر‌اییه پس از صادر شدن حکم را می‌دهند. در زیر شرایط صدور اجر‌اییه را ذکر نموده‌‌ایم:

  • برای صدور اجر‌اییه شخص محکوم و علیه که حکم به نفع او صادر شده است می‌بایست از دادگاه تقاضای اجرای حکم را نموده باشد.
  • قبل از صدور اجر‌اییه باید حکم به محکوم علیه ابلاغ گردیده باشد.
  • ‌برای صدور اجراییه می‌بایست موضوع حکم کاملا معین شده باشد.
  • آخرین شرط صدور اجراییه نیز این است که حکمی که صادر گردیده، قطعی باشد.

توصیه می‌کنیم مقاله انواع حکم دادگاه‌ها را مطالعه نمایید.

مراحل صدور اجراییه

برای صدور اجر‌اییه می‌بایست برخی مراحل انجام گیرند. در مرحله اول می‌بایست فردی که حکم به نفع او صادر شده است از دفتر دادگاه تقاضای اجرای حکم نماید. از این رو می‌بایست شخص محکوم له از دفتر دادگاه درخواست صدور اجراییه نماید. سپس دفتر دادگاه درخواست او را به همراه پرونده دعوا به دادگاه ارسال می‌کند. در مرحله آخر دادگاه همه شرایط را ‌‌‌‌بررسی نموده و سپس دستور صدور اجراییه را خواهد داد.

سوالات متداول

آیا بدون درخواست محکوم له برای اجرای حکم امکان صدور اجر‌اییه وجود دارد‌‌‌‌ ؟

خیر بدون درخواست محکوم له برای اجرای حکم اجراییه صادر نخواهد شد.

اگر حکم صادره از طرف دادگاه قطعی نباشد می‌توان اجر‌اییه صادر نمود‌‌‌‌ ؟

خیر در این صورت نیز امکان صدور اجر‌اییه وجود ندارد، زیرا قطعی بودن حکم یکی از شرایط صدور اجر‌اییه می‌باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص اجراییه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون اجراییه پاسخ دهند.

,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *