ثبت موسسه غیر تجاری


امروزه سرمایه گذاران زیادی در سراسر کشور اقدام به تاسیس و افتتاح موسسه با اهداف گوناگون می نمایند. موسسه ها انواع مختلفی دارند. در واقع هر موسسه به منظور انجام فعالیت های خاصی تاسیس می شود. یکی از انواع موسسه هایی که در کشور ما تاسیس می شود، موسسه غیر تجاری می باشد. برای تاسیس و فعالیت موسسه غیر تجاری در کشور می بایست برای ثبت آن اقدام نمود. در ادامه قصد داریم در خصوص ثبت موسسات غیر تجاری توضیحات مفید و مختصری را خدمت شما عزیزان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

موسسه غیر تجاری چیست؟

موسسات غیر تجاری به مراکزی گفته می شود که به منظور انجام فعالیت های غیر تجاری تاسیس می شوند. در واقع همانطور که از نام این موسسات مشخص است در آن ها امکان فعالیت های تجاری وجود ندارد. موسسه های غیر تجاری اغلب برای انجام امور ادبی، خیریه،  علمی و …تاسیس می شوند. برای افتتاح این نوع موسسه معمولا دو یا چند موسس با شراکت یکدیگر اقدام به انجام این کار می نمایند‌. موسسات غیر تجاری به دو گروه انتفاعی و غیر انتفاعی تقسیم می شوند.

 هرکدام از این نوع موسسه ها نیز با یکدیگر تفاوت دارند. به بیان ساده تر هر موسسه غیر تجاری اهداف خاص خود را دارد و در جهت دست یابی به آن ها در کشور فعالیت می کند‌. اما نکته مهمی که وجود دارد ثبت موسسه غیر تجاری می باشد. موسسین می بایست برای افتتاح موسسه خود برای ثبت رسمی آن اقدام نمایند.

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت  غیر تجاری

ثبت شرکت های غیر تجاری مزایای زیادی را برای مدیران به همراه خواهد داشت. ثبت موسسه باعث رسمیت بخشیدن به آن و ایجاد جنبه قانونی امور موسسه خواهد شد. برای ثبت موسسه غیر تجاری نیاز به برخی مدارک می باشد.  این مدارک را در زیر بیان کرده ایم:

  • مجوز موضوع موسسه
  • فتوکپی شناسنامه تمامی موسسین و شرکا
  • دو نسخه از صورت جلسه مجمع عمومی موسسین
  • دو نسخه از اساسنامه موسسه
  • تقاضا نامه چاپی ثبت موسسه غیر تجاری در دو نسخه مجزا

مراحل ثبت موسسه غیر تجاری

ثبت موسسه غیر تجاری یکی از مهم ترین امور پس از تاسیس آن می باشد. برای ثبت موسسه غیر تجاری شرکا می بایست برخی مراحل  را به انجام برسانند. این مراحل به شرح می باشند:

  • در مرحله اول می بایست فرم تقاضانامه ثبت شرکت پر شود و همه شرکا آن را امضا کنند. سپس می بایست صورت جلسه موسسین تنظیم و همه شرکا آن را امضا نمایند.
  • در مرحله دوم می بایست اساسنامه موسسه غیر تجاری تنظیم گردد. سپس باید شرکا اساسنامه را نیز امضا نمایند.
  • در این مرحله‌ شرکا باید به سامانه ثبت شرکت رجوع نمایند. آدرس این سامانه sherkat.ssa.irاست
  • حال می بایست اطلاعات خواسته شده در سامانه برای ثبت موسسه‌ را در کادر های مربوطه وارد نمایند. در مرحله بعد موسسین باید پنج نام مورد نظر خود برای موسسه را انتخاب نمایند و به ترتیب اولویت آن ها را در سامانه وارد نمایند. نام موسسه باید مطابق فرهنگ انقلاب اسلامی باشد و قبلا به ثبت نرسیده باشد.
  • مسئولین مربوطه اطلاعات شما در سامانه را مورد برسی قرار می دهند. سپس یکی از نام های پیشنهادی را برای موسسه شما در نظر می گیرند.
  • در مرحله بعد یک کارشناس حقوقی صحت و درست بودن اطلاعات شما را چک می کند. در صورت پذیرش شما باید صورت جلسات مجمع عمومی موسسین را از طریق پست برای اداره ثبت شرکت ها ارسال کنید. در صورت پذیرش صورت جلسات مسئولین اداره ثبت شرکت ها دستور ثبت نام موسسه شما را صادر خواهند کرد. به این ترتیب ثبت موسسه غیر تجاری انجام می گیرد.

نکته: چنانچه در مدارک و اطلاعات شما نقصی وجود داشته باشد، اداره ثبت برای شما ابلاغیه اصلاح  مدارک و اطلاعات را ارسال خواهد کرد.

سوالات متدوال

  • ثبت موسسه غیر تجاری به چه منظور انجام می گیرد؟

ثبت موسسه غیر تجاری به منظور رسمیت بخشیدن به آن و ایجاد جنبه قانونی امور موسسه انجام می گیرد.

  • موسسات غیر تجاری اغلب به منظور انجام کدام امور تاسیس می شوند؟

موسسات غیر تجاری اغلب به منظور انجام امور ادبی، علمی، خیریه و …تاسیس می شوند. 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه به سایت وکیل دات کام مراجعه نمایید و از خدمات ویژه این سایت بهره مند شوید. از بهترین خدمات این سایت می توان به حل انواع پرونده های حقوقی و ارائه مشاوره تلفنی و حضوری اشاره نمود.

 

 

,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *