تجدیدنظرخواهی از ابطال دادخواست


دادخواست یک ابزار حقوقی می‌باشد که به واسطه آن می‌توان دعوایی را در دادگاه طرح نمود. هرگاه حقوق فردی توسط دیگری ضایع شود، آن فرد می‌تواند با تنظیم یک دادخواست و تقدیم آن به دادگاه حقوق خود را مطالبه کند. دادخواست‌ها با توجه به نوع دعوا متفاوت می‌باشند. وقتی دادخواستی به دادگاه ارسال می‌شود، فورا مورد ‌‌‌‌بررسی قرار می‌گیرد. اما در برخی موارد ممکن است قرار ابطال دادخواست صادر شود و دادخواست خواهان به این ترتیب باطل گردد. در ادامه این مقاله قصد داریم در مورد نحوه تجدیدنظرخواهی از قرار ابطال دادخواست توضیحات مفید و مختصری را خدمت شما عزیزان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

قرار ابطال دادخواست چیست و به چه منظوری صادر می‌شود‌‌‌‌ ؟

قرار ابطال دادخواست یکی از انواع قرار‌هایی است که توسط مراجع قضایی مختلف صادر می‌شود. با صدور این قرار دادگاه دادخواست ارائه شده توسط خواهان دعوا را باطل می‌کند. حال سوال اینجاست که قرار ابطال دادخواست به چه منظوری صادر می‌شود؟ که پاسخ ساده است. دادگاه برای ادامه ‌‌‌‌بررسی پرونده از خواهان دعوا می‌خواهد که برخی امور را به انجام برساند.

حال اگر خواهان دعوا این امور را انجام ندهد دادگاه نمی‌تواند ‌‌‌‌بررسی پرونده را ادامه دهد. از این رو اقدام به صدور قرار ابطال دادخواست و باطل نمودن دادخواست خواهان می‌نماید. برای مثال دادگاه از خواهان می‌خواهد که هزینه‌های دادرسی را پرداخت کند، اما او از انجام این کار امتناع می‌نماید. در این صورت قرار ابطال دادخواست صادر می‌گردد.

توصیه می‌کنیم مقاله ابطال دادخواست را مطالعه نمایید.

نحوه تجدیدنظرخواهی از قرار ابطال دادخواست

قرار ابطال دادخواست از جمله قرار‌هایی است که نمی‌تواند دعوا را خاتمه دهد. یعنی اگر این قرار صادر شود، خواهان می‌تواند با تنظیم یک دادخواست جدید، خواهان رسیدگی مجدد پرونده شود. اما گاهی دیده می‌شود که خواهان به جای تنظیم دادخواست جدید، تمایل دارد که نسبت به قرار ابطال دادخواست اعتراض نماید. در این صورت خواهان می‌تواند با رجوع به شعبه تجدید نظر دادگاه، درخواست تجدید نظر خواهی خود نسبت به قرار ابطال دادخواست را ارائه نماید. سپس دادگاه درخواست او را ‌‌‌‌بررسی و نتیجه را اعلام می‌نماید.

شرایط تجدیدنظرخواهی از قرار ابطال دادخواست کدامند‌‌‌‌ ؟

برای تجدید نظر خواهی از قرار ابطال دادخواست می‌بایست برخی شرایط وجود داشته باشند، تا بتوان درخواست تجدید نظر نمود. این شرایط به شرح زیر می‌باشند:

  • در ابتدا می‌بایست اصل دعوا قابل تجدید نظر خواهی باشد.
  • شرط دوم نیز اقدام به تجدید نظر خواهی در موعد مقرر شده است. فردی که می‌خواهد از قرار ابطال دادخواست تجدید نظر خواهی کند می‌بایست در صورت مقیم بودن در ایران تا بیست روز، و در صورت اقامت در کشور‌های دیگر تا دو ماه برای این کار اقدام کند.

سوالات متداول

آیا امکان اعتراض به قرار ابطال دادخواست وجود دارد‌‌‌‌ ؟

بله خواهان می‌تواند در موعد مقرر نسبت به قرار ابطال دادخواست، درخواست تجدید نظر خواهی کند.

مهلت تجدید نظر خواهی از قرار ابطال دادخواست برای افراد مقیم ایران چقدر است‌‌‌‌ ؟

مهلت تجدید نظر خواهی برای افراد مقیم ایران تا بیست روز پس از صدور قرار می‌باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص تجدیدنظرخواهی از ابطال دادخواست، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون تجدیدنظرخواهی از ابطال دادخواست پاسخ دهند.

,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *