موارد صدور گزارش اصلاحی در شورای حل اختلاف و اعتبار آن


شورای حل اختلاف یک مرجع قضایی مهم می‌باشد که مطابق قانون در حوزه صلاحیت و اختیارات خود عمل می‌کند. این شورا برای اولین بار توسط دستگاه قضا تاسیس شد. دلیل تاسیس این شورا کم کردن حجم پرونده‌های قضایی و رسیدگی سریع‌‌‌تر به آن‌ها بود. امروزه دعاوی زیادی در شورای حل اختلاف مطرح می‌شوند، و این باعث کاهش حجم پرونده‌ها در دیگر مراجع قضایی شده است. یکی از اموری که شورا پس از ‌‌بررسی دعوای طرفین به آن می‌پردازد، صدور گزارش اصلاحی می‌باشد. در ادامه این مقاله قصد داریم در خصوص موارد صدور گزارش اصلاحی در شورای حل اختلاف و اعتبار آن توضیحات مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

گزارش اصلاحی چیست‌‌‌ ؟

شورای حل اختلاف همانطور که از نام آن مشخص است با واسطه گری میان طرفین دعوا، آن‌ها را به صلح و سازش دعوت می‌کند. این مرجع قضایی تمام تلاش خود را می‌کند تا با حل مشکل دعوای طرفین به سازش و صلح خاتمه یابد. اگر شورا موفق به ایجاد صلح و سازش میان طرفین دعوا شود، اقدام به صدور گزارش اصلاحی می‌کند. این گزارش به معنای حل مشکل و خاتمه دعوا می‌باشد.

پس از صدور این گزارش قاضی شورا آن را تایید خواهد کرد. سپس شورا ابلاغیه‌‌ای را در این خصوص برای طرفین دعوا ارسال خواهد کرد. اما اگر شورا موفق به ایجاد صلح میان طرفین نشود، موضوع دعوا را به شکل یک صورت جلسه آماده نموده و برای دادگاه صلاحیت دار می‌فرستند. این دادگاه پس از دریافت صورت جلسه موظف به رسیدگی به دعوا می‌باشد.

توصیه می‌کنیم مقاله گزارش اصلاحی را مطالعه فرمایید.

موارد صدور گزارش اصلاحی در شورای حل اختلاف

شورای حل اختلاف مطابق قانون دارای برخی صلاحیت‌ها می‌باشد. از این رو این شورا تنها به دعوا‌هایی رسیدگی می‌کند که در حوزه صلاحیتش هستند، و در خصوص آن‌ها گزارش اصلاحی صادر می‌کند. موارد تحت صلاحیت شورا که در خصوص آن‌ها گزارش اصلاحی صادر می‌گردد به شرح زیر می‌باشند:

  • مطابق ماده هشتم قانون شورای حل اختلاف، این مرجع قضایی می‌تواند در خصوص جنبه خصوصی جرائم غیر قابل گذشت، تمام جرائم قابل گذشت و تمام امور مدنی و حقوقی گزارش اصلاحی صادر نماید.

اعتبار گزارش اصلاحی در شورای حل اختلاف | موارد صدور

قانونگذار در خصوص گزارش‌های اصلاحی صادره از طرف شورای حل اختلاف، اعتباری را تعیین نموده است. در تبصره یکم از ماده هشتم قانون شورای حل اختلاف در خصوص اعتبار گزارش‌های اصلاحی اینگونه بیان شده است:

  • گزارش اصلاحی قطعی بوده و امکان اعتراض به آن وجود ندارد. یعنی طرفین نمی‌توانند پس از صدور این گزارش نسبت به آن درخواست تجدید نظر خواهی کنند. این گزارش پس از صدور توسط واحد اجرای شورا به اجرا در می‌آید. اما اعتبار این گزارش به گونه‌‌ای است که امکان لغو و باطل گردیدن آن با درخواست نمودن طرفین وجود دارد.

سوالات متداول

آیا در خصوص امور مدنی و حقوقی نیز گزارش اصلاحی صادر می‌شود‌‌‌ ؟

بله شورا می‌تواند در دعاوی با موضوع امور مدنی و حقوقی گزارش اصلاحی صادر کند.

آیا گزارش اصلاحی صادره از طرف شورا قابل اعتراض می‌باشد‌‌‌ ؟

خیر این گزارش قابل اعتراض نیست اما می‌تواند با درخواست طرفین لغو یا باطل گردد.

گزارش اصلاحی به چه منظور صادر می‌شود‌‌‌ ؟

گزارش اصلاحی به منظور اعلام خاتمه دعوا و حصول صلح و سازش میان طرفین دعوا صادر می‌شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص موارد صدور گزارش اصلاحی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون موارد صدور گزارش اصلاحی پاسخ دهند.

,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *