راه های تشخیص اصالت اسناد توسط دادگاه


در قانون اسناد به دو دسته کلی عادی و رسمی‌ تقسیم می‌شوند. اسناد کاربرد‌های بسیار زیادی دارند و می‌توانند در بسیاری از امور مورد استفاده قرار گیرند. به دلیل پر کاربرد بودن اسناد امروزه شاهد جعل آن‌ها توسط افراد سود جو می‌باشیم. جعل سند چه عادی و چه رسمی‌ جرم به حساب می‌آید و سند جعل شده فاقد اعتبار است. دادگاه‌ها معمولا برای تشخیص اصالت اسناد اشخاص از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند، تا از جعلی نبودن سند مطمئن شوند. در ادامه قصد داریم در خصوص راه های تشخیص اصالت اسناد توسط دادگاه توضیحات مفید و مختصری را خدمت شما عزیزان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

تشخیص اصالت اسناد به چه منظور انجام می‌گیرد‌‌‌ ؟

اسناد کاربرد‌های زیادی دارند و گاهی در دعاوی مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. در برخی مواقع افراد در دعاوی خود از سند به عنوان یک مدرک استفاده می‌کنند. اما گاهی پیش می‌آید که طرف مقابل دعوا نسبت به سند ارائه شده از طرف شخص ادعای جعل می‌نماید.

یعنی شخص مقابل اصالت سند را تایید نمی‌کند و مدعی جعلی بودن آن می‌شود. در این صورت دادگاه موظف است که اصالت سند را احراز نماید. دادگاه در اینگونه مواقع قرار رسیدگی به صحت و اصالت سند را صادر می‌کند. دادگاه با انجام روش‌های مختلف از اصالت یا جعلی بودن سند مورد اعتراض اطمینان حاصل می‌کند.

راه های تشخیص اصالت اسناد توسط دادگاه

برای تشخیص اصالت اسناد راه‌های متفاوتی وجود دارد. دادگاه‌ها با انجام روش‌های مختلف اصالت سند را احراز می‌نمایند. در زیر راه‌های تشخیص اصالت اسناد را نام برده‌‌ایم:

  • تطبیق سند با اسناد یا دلایل دیگر

قاضی برای تشخیص اصالت سند آن را با اسناد و دلایل دیگر ارائه شده در دادگاه تطبیق می‌دهد. برای مثال چک، سفته و… در معاملات می‌توانند از جمله اسنادی باشند که دادگاه برای تشخیص اصالت اسناد از آن‌ها استفاده می‌کنند. چنانچه اسناد و دلایل دیگر با سند همخوانی داشته باشند می‌توان گفت که سند جعلی نیست.

  • تحقیق از گواهان و آگاهان

معمولا در حین تنظیم سند برخی از افراد به عنوان آگاهان و گواهان در جلسه حضور می‌یابند و شاهد امضا و مهر نمودن سند توسط اشخاص می‌شوند. دادگاه‌ها با تحقیق از گواهان و آگاهان نیز می‌توانند اصالت سند را تشخیص دهند.

  • تطبیق خط و امضای سند با اسناد مسلم الصدور

اسناد مسلم الصدور اسنادی هستند که اصالت آن‌ها احراز گردیده و برای تشخیص اصالت اسناد دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی از راه‌های تشخیص اصل بودن سند این است که دادگاه آن را با خط و امضای یک سند مسلم الصدور مورد تطبیق قرار می‌دهد.

  • دقت در مهر و خط و امضای سند

یکی دیگر از راه‌های تشخیص اصل بودن سند دقت نمودن در نوع امضا، خط و… آن می‌باشد. در این روش نوع خط و امضا و میزان‌‌‌ تراشیدگی و… آن‌ها مورد ‌بررسی قرار می‌گیرد.

استکتاب در دادگاه از راه های تشخیص اصالت اسناد به چه معناست‌‌‌ ؟

استکتاب در دادگاه جزو رایج‌‌‌ترین روش‌های تشخیص اصل یا جعلی بودن اسناد می‌باشد. در این روش قاضی فردی که سند را مهر و امضا نموده است به دادگاه دعوت می‌کند. دادگاه برای تشخیص اصالت سند از این فرد مهر، امضا و خط او را اخذ خواهد کرد.

سپس این موارد را با مهر و امضای سند مورد تطبیق قرار می‌دهد. چنانچه فرد از حضور در دادگاه و ارائه خط و امضای خود امتناع کند، دادگاه می‌تواند این مسئله را به عنوان قرینه صحت و اصالت سند به حساب بیاورد. اما در برخی مواقع این افراد در قید حیات نیستند و امکان اخذ خط و امضا از آن‌ها وجود ندارد. در این صورت دادگاه امکان استفاده از این روش برای تشخیص اصالت اسناد را ندارد.

سوالات متداول

اگر در خصوص سندی در دادگاه ادعای جعل شود، چه قراری صادر می‌شود‌‌‌ ؟

در اینگونه مواقع قرار رسیدگی به صحت و اصالت سند صادر می‌شود.

آیا می‌توان با تطبیق سند با اسناد مسلم الصدور اصالت آن را تشخیص داد‌‌‌ ؟

بله، این روش یکی از رایج‌‌‌ترین راه‌های تشخیص اصالت سند در مراجع قضایی به شمار می‌رود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص راه‌های تشخیص اصالت اسناد، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون راه‌های تشخیص اصالت اسناد پاسخ دهند.

,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *