دیوان عالی کشور چیست


امروزه در کشور‌ها‌ی سرتاسر جهان قوانینی وضع گردیده‌‌اند، که همه افراد موظف به اجرای آن‌ها‌ می‌باشند. حال برای اینکه این قوانین به طور کامل رعایت شوند، دولت اقدام به تشکیل دادگاه‌ها‌ی مختلفی نموده است. دادگاه و تمام مراجع قضایی موظف هستند که قوانین را اجرا کنند و از حقوق افراد دفاع نمایند. اما این دادگاه‌ها‌ نیز توسط دیوان عالی کشور تحت نظارت قرار می‌گیرند، تا تمام قوانین را به درستی اجرا نمایند. دیوان عالی کشور یکی از مراجع قضایی مهمی می‌باشد که وظایف متعددی دارد. در ادامه قصد داریم در خصوص اینکه دیوان عالی کشور چیست و چه وظایفی دارد توضیحات مفیدی را خدمت شما عزیزان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

دیوان عالی کشور چیست و توسط کدام نهاد تاسیس گردیده است ؟

دیوان عالی کشور یکی از مهم‌‌‌ترین مراجع قضایی در کشور می‌باشد. این مرجع قضایی مهم برای اولین بار توسط دستگاه قضا تاسیس شد. مهم‌‌‌ترین وظیفه‌ای که این مرجع قضایی دارد، نظارت بر عملکرد دادگاه‌ها‌، دادسرا‌ها‌ و… می‌باشد. دیوان عالی کشور در واقع نظارت می‌کند که مراجع قضایی سر تا سر کشور حین رسیدگی به پرونده، صدور حکم و رای و… قوانین را اجرا کنند و بر مبنای قوانین حاکم در کشور در خصوص پرونده‌ها‌ اظهار نظر نمایند. اکثر احکامی‌ که در دادگاه‌ها‌ صادر می‌شوند برای دیوان عالی کشور فرستاده می‌شوند. در صورتی که دیوان عالی کشور این احکام را تایید کند امکان به اجرا در آوردن آن‌ها‌ وجود خواهد داشت.

توصیه می‌کنیم مقاله دیوان عالی کشور را مطالعه فرمایید.

وظایف متعدد دیوان عالی کشور چیست ؟

دیوان عالی کشور مطابق نظر قانونگذاران و قوه قضاییه وظایف متعددی دارد. این دیوان می‌بایست با توجه به اختیاراتی که دارد به برخی از امور قضایی و حقوقی رسیدگی نماید. در زیر اصلی‌‌‌ترین وظایف دیوان عالی کشور نام برده شده است:

  • نظارت بر اجرای قوانین

اولین وظیفه دیوان عالی کشور نظارت بر اجرای قوانین توسط مراجع و محاکم قضایی می‌باشد. یعنی تمام احکامی که در مراجع قضایی صادر می‌شوند به دیوان عالی ارسال می‌شوند، تا دیوان اجرای قوانین در صدور حکم را تایید کند.

  • صدور رای وحدت رویه قضایی

اگر در خصوص مسئله‌‌ای‌ هیچ حکم و قانونی وجود نداشته باشد، دیوان عالی کشور در خصوص آن رای صادر می‌کند که آن رای در حکم قانون خواهد بود. به این نوع آرا، آرای وحدت رویه گفته می‌شود.

  • حل اختلاف در مورد صلاحیت مراجع قضایی

در برخی موارد پرونده‌‌ای‌ به دادگاهی ارسال می‌شود که صلاحیت رسیدگی به آن را ندارد. در این صورت دادگاه پرونده را برای یک مرجع قضایی دیگر ارسال می‌کند. اما اگر آن مرجع نیز خود را دارای صلاحیت نداند، در اینجا اختلاف در صلاحیت به وجود خواهد آمد. حل این نوع اختلاف از وظایف دیوان عالی کشور می‌باشد.

توصیه می‌کنیم مقاله صلاحیت ذاتی را مطالعه فرمایید.

  • رد یا موافقت با اعاده دادرسی

دیوان عالی کشور با رای اعاده دادرسی در خصوص پرونده‌ها‌ی کیفری موافقت می‌کند و یا درخواست را رد می‌کند.

توصیه می‌کنیم مقاله اعاده دادرسی را مطالعه فرمایید.

توصیه می‌کنیم مقاله فرجام خواهی را مطالعه فرمایید.

آیا رسیدگی به تخلف رئیس جمهور در صلاحیت دیوان عالی کشور است ؟

یکی از سوالاتی که در ذهن افراد پیش می‌آید این است که در صورت تخلف رئیس جمهور، کدام مرجع به این مسئله رسیدگی می‌کند؟ که پاسخ ساده است. رسیدگی به تخلفات رئیس جمهور در اختیارات و وظایفی که دارد تحت صلاحیت دیوان عالی کشور می‌باشد. در این دیوان تخلفات رئیس جمهور ‌‌‌بررسی شده و با رای مجلس شورای اسلامی و اظهار نظر دیوان عالی، در خصوص این مسئله تصمیم گیری می‌شود. در واقع رسیدگی به تحلیفات رئیس جمهور نیز از اصلی‌‌‌ترین وظایف دیوان عالی کشور به حساب می‌آید.

سوالات متداول

دیوان عالی کشور به چه منظور تاسیس شده است ؟

دیوان عالی کشور به منظور نظارت بر اجرای صحیح قوانین حاکم در کشور در مراجع قضایی تاسیس شده است.

حل اختلاف در مورد صلاحیت مراجع قضایی از وظایف کدام مرکز می‌باشد ؟

حل اختلاف در مورد صلاحیت مراجع قضایی از وظایف دیوان عالی کشور می‌باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص دیوان عالی کشور، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون دیوان عالی کشور پاسخ دهند.

,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *