نحوه تطبیق سند با اسناد مسلم الصدور


سند یکی از ابزار‌هایی است که از آن در امور قضایی و حقوقی استفاده می‌کنند. برای مثال هرگاه فردی در بازداشت موقت قرار دارد، می‌تواند با ارائه سند یا همان وثیقه از بازداشت به صورت موقتی خارج شود. سند‌هایی که در قانون کشور ما تعریف شده‌‌اند انواع مختلفی دارند و به طور کلی، به دو دسته رسمی و عادی تقسیم می‌شوند. یکی از انواع سند‌های پر کاربرد در امور حقوقی سند مسلم الصدور می‌باشد. در ادامه این مقاله قصد داریم در خصوص این نوع سند و نحوه تطبیق اسناد دیگر با آن توضیحات مفید و مختصری را خدمت شما عزیزان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

سند مسلم الصدور چیست‌‌ ؟

سند مسلم الصدور یکی از انواع سند‌های پر کاربرد در مراجع قضایی می‌باشد. این نوع سند به عنوان اساس و مبنای تطبیق در دادگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد تا بتوان با آن اصالت اسناد دیگر را احراز نمود. در برخی از دعاوی افراد اسنادی که طرف مقابل به دادگاه ارائه نموده است را جعلی خوانده و نسبت به آن دچار شک و تردید می‌شوند.

در این صورت دادگاه با صدور قرار رسیدگی به اصالت سند این موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهد. حال دادگاه با استفاده از اسناد مسلم الصدور این کار را انجام می‌دهد. در اینگونه موارد دادگاه امضا، اثر انگشت، خط، مهر و… سند مسلم الصدور را به سند مورد اعتراض تطبیق می‌دهند تا از اصالت یا جعلی بودن آن مطمئن شوند.

انواع سند مسلم الصدور | نحوه تطبیق سند

اسناد مسلم الصدور نیز انواع مختلفی داشته و در سه دسته قرار می‌گیرند. در واقع برخی از اسناد می‌توانند با توجه به شرایط تعیین شده توسط قانونگذار به عنوان سند مسلم الصدور به حساب بیایند. در زیر انواع اسناد مسلم الصدور را نام برده‌ایم:

  • سند مورد توافق طرفین

در صورتی که طرفین دعوا اصالت یک سند را تایید کنند و بر آن توافق نمایند، دادگاه می‌تواند آن را به عنوان سند مسلم الصدور استفاده کند. در این صورت سند مورد اعتراض با سند مورد توافق تطبیق داده می‌شود.

  • سند عادی

اسناد عادی نیز جزو اسناد مسلم الصدور به حساب می‌آیند و می‌توانند اساس تطبیق باشند. البته این تنها در صورتی است که سند عادی مورد نظر در دعاوی دیگر مورد استفاده قرار گرفته باشد و در آن دعاوی هیچ اعتراضی به اصالت آن‌ها نشده باشد.

  • سند رسمی

یکی دیگر از انواع اسناد مسلم الصدور اسناد رسمی باشند که می‌توانند برای تطبیق با سند مورد اعتراض استفاده شوند.

نحوه تطبیق سند با سند مسلم الصدور

برای تطبیق سند با اسناد مسلم الصدور دادگاه ابتدا قرار رسیدگی به اصالت سند را صادر می‌کند. در صورتی که تطبیق سند دارای جنبه فنی و تخصصی نباشد دادگاه این کار را انجام می‌دهد و امضا، اثر انگشت، خط و… هر دو سند را با یکدیگر تطبیق می‌دهد. در نتیجه اصالت یا جعلی بودن سند احراز می‌گردد. اما در صورتی که این کار جنبه تخصصی داشته باشد دادگاه از یک کارشناس رسمی می‌خواهد که تطبیق اسناد را به انجام برساند. اما اگر دادگاه نتواند به کارشناس دسترسی پیدا کند تطبیق اسناد را به اداره تشخیص هویت و پلیس بین الملل می‌سپارد.

اداره تشخیص هویت و پلیس بین الملل نیز اسناد را تطبیق داده و در خصوص آن‌ها اعلام نظر می‌نمایند. همچنین این دو مرکز در حین اعلام نظر تمامی مشخصات شخصی که در ارائه نظر دخالت داشته و صاحب نظر بوده را نیز به دادگاه ارائه می‌نمایند.

سوالات متداول

آیا سند عادی می‌تواند به عنوان یک سند مسلم الصدور مورد استفاده قرار گیرد‌‌ ؟

بله در صورتی که سند عادی در دعوایی استفاده شده باشد و به اصالت آن اعتراضی نشده باشد، با عنوان سند مسلم الصدور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اگر دادگاه به کارشناس دسترسی نداشته باشد تطبیق سند با اسناد مسلم و الصدور را به کدام مراکز واگذار می‌کند‌‌ ؟

در این صورت تطبیق اسناد به پلیس بین الملل و اداره تشخیص هویت واگذار می‌گردد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه تطبیق سند، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون نحوه تطبیق سند پاسخ دهند.

,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *