تجدیدنظر خواهی از رای شورای حل اختلاف و مهلت آن


تجدید نظر خواهی به معنای اعتراض اشخاص به احکام یا آرا صادر شده توسط مراجع قضایی می‌باشد. قانونگذار امکانی را فراهم نموده است که افراد بتوانند به احکام و آرای صادره علیه خود اعتراض کنند، و درخواست رسیدگی مجدد به پرونده را داشته باشند‌. در صورتی که فردی به حکمی اعتراض نماید، مرجع صالح پرونده را دوباره بررسی می‌کند و اگر حکم به صورت اشتباه صادر شده باشد آن را نقض می‌کند. یکی از مراجع قضایی که امکان تجدید نظر خواهی از آرای صادره آن وجود دارد، شورای حل اختلاف می‌باشد. در ادامه قصد داریم در خصوص تجدیدنظر خواهی از رای صادره از طرف شورای حل اختلاف و مهلت آن توضیحات مفیدی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

شورای حل اختلاف چیست و توسط کدام نهاد تاسیس گردید‌‌‌‌‌ ؟

شورای حل اختلاف یکی از مراجع قضایی تاسیس شده توسط قوه قضائیه می‌باشد، که وظیفه رسیدگی به برخی پرونده‌ها را بر عهده دارد. قوه قضائیه این مرجع قضایی را تاسیس نمود تا حجم پرونده‌های ارسالی به دیگر مراکز را کاهش دهد، شورای حل اختلاف به بخش اعظمی از این پرونده‌ها رسیدگی می‌کند.

شورای حل اختلاف وظیفه دارد میان طرفین دعاوی صلح و سازش برقرار کند و سپس یک گزارش اصلاحی صادر نماید. اما اگر به هر دلیلی این مرکز بتواند طرفین را به سازش دعوت کند آن‌ها را به مرکز دارای صلاحیت می‌فرستد تا بتوانند پرونده خود را به نتیجه برسانند. در برخی موارد نیز شورا در خصوص پرونده دارای صلاحیت می‌باشد و در خصوص آن رای صادر می‌کند.

تجدیدنظر خواهی از رای شورای حل اختلاف

شورای حل اختلاف از جمله مراکزی است که امکان اعتراض به تمامی آرای صادره از طرف آن وجود دارد. یعنی هر شخصی که رای بر علیه او صادر شده باشد می‌تواند نسبت به رای اعتراض نماید و درخواست تجدید نظر خواهی داشته باشد. البته این مسئله تنها در مورد آرای این مرکز صدق می‌کند، و گزارشات اصلاحی صادر شده از طرف آن قابل تجدید نظر خواهی نخواهند بود.

برای اعتراض به آرای این مرکز قضایی می‌بایست فرد ابتدا دادخواست تجدید نظر خواهی خود را تنظیم نموده، و به دادگاه کیفری دو یا دادگاه عمومی همان شورا تحویل دهد. دادگاه رای را بررسی کرده و در صورت وجود هرگونه اشتباهی آن را نقض می‌کند، اما اگر رای صحیح بوده باشد دادخواست تجدید نظر خواهی رد خواهد شد.ِ 

توصیه می‌کنیم مقاله رای شورای حل اختلاف را مطالعه نمایید.

مهلت درخواست تجدیدنظر خواهی از رای شورای حل اختلاف

قانونگذار برای تجدید نظر خواهی نسبت به آرای شورای حل اختلاف، مدت زمان محدودی را در نظر گرفته است. یعنی افراد نمی‌توانند در هر زمان که بخواهند درخواست تجدید نظر خود را به مراکز صالح تجدید نظر ارائه نمایند.

مدت زمان تعیین شده برای اعتراض به آرای شورای حل اختلاف ۲۰ روز پس از صدور حکم می‌باشد. افراد می‌بایست در این مدت زمان دادخواست خود را ارائه کنند، در صورت گذشت این مدت زمان امکان تجدید نظر خواهی وجود نخواهد داشت.

سوالات متداول

شورای حل اختلاف به چه منظور تاسیس شده است‌‌‌‌‌ ؟

شورای حل اختلاف به منظور کاهش پرونده‌های قضایی و رسیدگی سریع‌‌‌تر آن‌ها تاسیس شده است.

مهلت درخواست تجدید نظر خواهی از آرای شورای حل اختلاف چقدر است‌‌‌‌‌ ؟

برای تجدید نظر خواهی از آرای شورای حل اختلاف یک مهلت ۲۰ روزه پس از صدور رای تعیین شده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص تجدیدنظر خواهی از رای، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون تجدیدنظر خواهی از رای پاسخ دهند.

,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *