نماد اعتماد الکترونیک


امروزه در فضای مجازی کسب و کار‌های گوناگونی پدید آمده‌‌‌‌اند و کسب درآمد از دنیای مجازی بسیار مرسوم شده است. تاسیس فروشگاه‌های اینترنتی می‌تواند مزایای زیادی را برای مردم به همراه داشته باشد. در مرحله اول مردم می‌توانند از این فروشگاه‌ها بدون اتلاف وقت و رفتن به بازار، خرید نمایند. اما فروشگاه‌های اینترنتی می‌بایست برای کسب اعتماد مشتریان خود اقداماتی را انجام دهند. یکی از این اقدامات دریافت نماد ا‌عتماد الکترونیکی می‌باشد. در ادامه این مقاله قصد داریم در خصوص نماد اعتماد الکترونیک توضیحات مفید و مختصری را خدمت شما عزیزان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

نماد اعتماد الکترونیک چیست و توسط کدام مرکز صادر می‌گردد‌‌‌‌ ؟

نماد اعتماد الکترونیکی یک نشانه یا علامت می‌باشد که به فروشگاه‌های اینترنتی اهدا می‌گردد. اهدا این نشان به این فروشگاه‌ها به معنی تایید آن‌ها می‌باشد. نماد اعتما‌د الکترونیکی توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی صادر شده و این مرکز نیز کاملا وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌باشد. وقتی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی این نماد را به فروشگاه‌های اینترنتی اهدا می‌کند به این معنا می‌باشد که این فروشگاه‌ها قوانین را رعایت کرده‌‌‌‌اند و کاملا معتبر هستند.

امروزه هرگاه که قصد خرید اینترنتی کالا از فروشگاهی را داشته باشیم قبل از هر کاری باید به نماد ا‌عتماد الکترونیکی آن توجه کنیم و در صورتی که دارای این نشان باشد می‌توانیم با خیال راحت خرید خود را به انجام برسانیم. نماد اعتماد الکتر‌ونیک باعث می‌شود که مشتریان بتوانند به فروشگاه‌های اینترنتی اعتماد کنند و وجه کالا را برای آن‌ها واریز نمایند. در سال‌های گذشته برخی از افراد با تاسیس فروشگاه‌های اینترنتی اقدام به کلاهبرداری از مردم می‌نمودند. اما در حال حاضر با تصویب قانون الزامی بودن دریافت نماد اعتماد الکترونیکی این نوع کلاهبرداری‌ها تا حد بسیار زیادی کاهش یافته است.

انواع نماد اعتماد الکترونیکی

نماد اعتماد الکترونیکی نیز انواع مختلفی داشته و هر نوع این نماد با توجه به حالت‌هایی که دارد نام گذاری شده است. در زیر انواع نماد اعتماد الکترونیکی را ذکر نموده‌ایم:

  • نماد دائم یک ستاره

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی ابتدا به فروشگاه‌های اینترنتی نماد موقت اهدا می‌کند. اما پس از گذشت مدتی و سنجیدن اعتبا‌ر فروشگاه اینترنتی به آن نماد یک ستاره دائم اهدا می‌شود که اعتبا‌ر بالاتری برخوردار است.

  • نماد دائم دو ستاره

نماد دائم دو ستاره یکی دیگر از انواع نماد‌های اعتماد الکترونیکی می‌باشد که از نماد یک ستاره معتبر‌‌‌تر است. برای دریافت این نماد فروشگاه اینترنتی علاوه بر دارا بودن برخی معیار‌ها می‌بایست گواهی امنیت ssl را نیز در وبسایت نصب نموده باشد.

نکته: هر فروشگاه اینترنتی با توجه به معیار‌ها و شرایطی که دارد یکی از دو نماد ذکر شده در بالا را دریافت خواهد کرد.

شرایط دریافت نماد اعتماد الکترونیکی چیست‌‌‌‌ ؟

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی برای دریافت نماد اعتماد الکترونیکی برخی شرایط را تعیین کرده است. فروشگاه‌های اینترنتی تنها با دارا بودن این شرایط می‌توانند این نماد را از این مرکز دریافت نمایند. شرایط دریافت نماد اعتما‌د الکترونیکی به شرح زیر می‌باشد:

  • فروشگاه‌هایی می‌توانند این نماد را دریافت کنند که قصد دارند به فروش کالا بپردازند و کسب و کار‌های دیگر نیازی به دریافت آن ندارند.
  • فروشگاه باید به ثبت رسیده باشد و دارای اعتبا‌ر قانونی باشد.
  • دامنه وبسایت می‌بایست در اختیار مالک فروشگاه باشد.
  • در طراحی وبسایت فروشگاهی می‌بایست تمامی ضوابط و مقررات امنیتی رعایت شده باشد.

نما‌د ا‌عتماد الکترونیکی تقلبی

امروزه با پیشرفت تکنولوژی برخی از افراد دست به کلاهبرداری‌های گوناگونی می‌زنند و قصد سوء استفاده از کاربران را دارند. در برخی از فروشگاه‌های اینترنتی دیده می‌شود که نماد اعتما‌د الکترونیک در ابتدای سایت مانند یک لوگو یا تصویر مورد استفاده قرار گرفته است و در واقع به هیچ عنوان نماد واقعی نیست. این فروشگاه‌ها از لوگوی نماد استفاده می‌کنند تا بتوانند با یک نماد تقلبی اعتماد مشتریان را جلب نمایند، که این کار جرم بوده و مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرد.

برای اینکه متوجه شوید یک نماد اعتما‌د الکترونیکی واقعی بوده یا تقلبی است می‌بایست بر روی آن کلیک نمایید. چنانچه پس از کلیک به سایت مرکز توسعه تجارت الکترونیک وارد شدید نماد واقعی است و از طرف این مرکز به فروشگاه اهدا شده است. در غیر این صورت نماد تقلبی خواهد بود.

سوالات متداول

نماد اعتما‌د الکترونیک از طرف کدام نهاد اهدا می‌شود‌‌‌‌ ؟

این نماد از طرف مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به فروشگاه‌های اینترنتی اهدا می‌گردد.

چند نوع نماد اعتما‌د الکترونیکی وجود دارد‌‌‌‌ ؟

به طور کلی دو نوع نماد اعتما‌‌د الکترونیکی تک ستاره دائمی‌ و دو ستاره دائمی‌ وجود دارد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نماد اعتما‌د الکترونیکی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون نماد اعتما‌د الکترونیکی پاسخ دهند.

,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *