اجرای احکام دیوان عدالت اداری


همانطور که می‌دانید مراجع قضایی تاسیس شده در سراسر کشور دارای اختیارات و وظایفی می‌باشند. این مراجع در خصوص دعاوی مختلف که در حوزه صلاحیتشان است رای صادر می‌کنند‌. برای صدور رای و اجرای احکام از هر مرکز قضایی می‌بایست برخی مراحل قانونی طی شوند و نیاز به برخی تشریفات می‌باشد. در دیوان عدالت اداری نیز مانند هر مرجع قضایی دیگر مراحلی برای اجرای احکام صادره تعیین گردیده است. در ادامه این مقاله قصد داریم در خصوص نحوه اجرای احکام در دیوان عدالت اداری توضیحات مفید و مختصری را خدمت شما عزیزان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

دیوان عدالت اداری و وظایف آن

دیوان عدالت اداری یکی از عالی‌ترین مراجع قضایی در کشور می‌باشد که توسط دستگاه قضا تاسیس گردید. این مرکز قضایی وظایف متعددی دارد و می‌بایست به شکایات زیادی رسیدگی کند. دیوان عدالت اداری وظیفه دارد به شکایات مردم از دستگاه‌ها و نهاد‌های دولتی رسیدگی کند، همچنین این مرجع وظیفه دارد به اجرای صحیح قوانین در نهاد‌های دولتی نظارت کند و در صورتی که خلاف قوانین کشور حکمی ‌صادر گردیده باشد آن را باطل نماید.

دیوان عدالت اداری دارای یک رئیس و قضات کاردان و مشاوران زیادی می‌باشد که با کمک یکدیگر به شکایات رسیدگی می‌کنند. این مرکز قضایی پس از رسیدگی به پرونده شکایات مردم حکمی‌ در خصوص آن صادر می‌نماید.

توصیه می‌کنیم مقاله دیوان عدالت اداری را مطالعه فرمایید.

نحوه اجرای احکام در دیوان عدالت اداری

احکام صادره از طرف دیوان عدالت اداری می‌بایست ظرف مدت زمان مشخصی اجرا گردند. برای اجرای این احکام ابتدا شعبه دیوان عدالت اداری که رای صادر کرده است، یک نسخه از آن را به همراه پرونده برای شعبه اجرای احکام دیوان ارسال می‌کند. حال فرد محکوم موظف می‌شود که ظرف مدت زمان یک ماه پس از صدور حکم آن را به طور کامل اجرا نماید و یا اینکه رضایت شاکی خود جلب نماید و در آخر نتیجه را به دیوان اعلام نماید. دادرس اجرای احکام دیوان نیز برای به اجرا در آوردن احکام مراحل زیر را به انجام می‌رساند:

  • احضار نمودن فرد محکوم و دریافت تعهد کتبی از او برای انجام حکم یا دریافت رضایت شاکی در مدت زمان مقرر.
  • صدور دستور توقیف حساب بانکی شخص محکوم یا برداشت از حساب به مقدار بدهی او، در صورتیکه حکم پس از یک سال اجرا نگردیده باشد.
  • صدور دستور توقیف اموال شخص محکوم به درخواست شخصی ذی نفع مطابق آیین دادرسی مدنی.

خودداری از اجرای احکام دیوان عدالت اداری

همانطور که گفتیم شخص محکوم تا یک ماه پس از صدور حکم موظف به اجرای آن یا جلب رضایت شاکی می‌باشد. اما گاهی ممکن است محکوم علیه از اجرای حکم خودداری کند. در این صورت واحد اجرای احکام این موضوع را به رئیس دیوان عدالت اداری گزارش خواهد کرد. رئیس دیوان عدالت اداری نیز پرونده را برای شعبه‌‌ای که رای صادر کرده است ارسال می‌کند. در آخر این شعبه موظف می‌شود که به موضوع خارج از نوبت رسیدگی کند و رای قطعی خود را صادر نماید.

سوالات متداول

فرد محکوم تا چه مدت زمانی فرصت دارد رای دیوان عدالت اداری را اجرا کند‌‌ ؟

فرد محکوم تا مدت زمان یک ماه پس از صدور حکم موظف به اجرای آن می‌باشد.

آیا در حین انجام مراحل اجر‌ای احکام دیوان عدالت اداری امکان توقیف اموال محکوم وجود دارد‌‌ ؟

بله در صورتی که دادرس پرونده صلاح بداند حکم توقیف اموال را نیز صادر خواهد کرد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ا‌جرای احکام دیوان عدالت، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ا‌جرای احکام دیوان عدالت پاسخ دهند.

,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *