حضور در شورای حل اختلاف | عواقب عدم حضور در جلسه شورا


امروزه میزان وقوع جرم و شکایات راجع به آن نسبت به چند سال گذشته افزایش یافته است. به همین دلیل دادگاه‌ها و مراجع قضایی در هر روز حجم زیادی از شکایات و پرونده‌های مختلف را دریافت می‌کنند و می‌بایست در کمترین زمان ممکن به آن‌ها رسیدگی کرده و رای قطعی خود را صادر نمایند. حال حجم این پرونده‌ها به قدری زیاد است که گاهی ماه‌ها طول می‌کشد تا ‌‌بررسی شوند. از این رو دولت برخی مراجع قضایی دیگر را نیز تاسیس نمود‌ تا در ‌‌بررسی سریع‌تر این پرونده‌ها به دادگاه‌ها کمک نمایند. شورای حل اختلاف یکی از مهم‌ترین مراکز قضایی می‌باشد که به همین منظور تاسیس گردیده است. در ادامه این مقاله قصد داریم در خصوص عدم حضور در جلسه شورای حل اختلاف توضیحات مفید و مختصری را خدمت شما عزیزان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

شورای حل اختلاف چیست و چه وظیفه‌‌ای دارد‌‌ ؟

شورای حل اختلاف یکی از مهم‌ترین مراجع قضایی تاسیس شده در کشور می‌باشد که وظایف متعددی دارد. این مرکز قضایی به منظور کاهش تعداد پرونده‌هایی که به دادگاه‌ها ارسال می‌شود تاسیس شد، تا با ‌‌بررسی سریع‌تر، این پرونده‌ها در مدت زمان کمتری به نتیجه برسند. شورای حل اختلاف دارای صلاحیت‌های متفاوتی از دیگر مراجع قضایی می‌باشد. اما مهم‌ترین وظیفه این مرجع قضایی ایجاد صلح و سازش میان طرفین دعاوی می‌باشد.

این شورا تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد تا میان افراد سازش ایجاد کند و اختلاف پیش آمده را حل کند. اما در برخی موارد شورای حل اختلاف در خصوص پرونده‌هایی که صلاحیت دارد حکم نیز صادر می‌کند.

توصیه می‌کنیم برای کسب اطلاعات تکمیلی مقاله رای شورای حل اختلاف را مطالعه نمایید.

عدم حضور در جلسه شورای حل اختلاف و پی آمد‌های حقوقی آن

وقتی پرونده به شورای حل اختلاف ارسال می‌شود هر دو طرف دعوا می‌بایست در جلسات رسیدگی به پرونده حاضر شوند تا از روند رسیدگی به آن مطلع گردند. اما گاهی ممکن است یکی از طرفین در جلسات شورا حضور نیابد. چنانچه فردی بدون دارا بودن دلایل موجه در جلسات شورا حضور نیابد یکی از دو حالت زیر در خصوص پرونده آن‌ها اعمال می‌شود:

  • چنانچه شورا حل اختلاف در خصوص موضوع پرونده صلاحیت داشته باشد، اگر یکی از طرفین در جلسات حضور نیابند اقدام به صدور حکم غیابی خواهد کرد.
  • اگر شورا در خصوص موضوع پرونده صلاحیت نداشته باشد و تنها به قصد ایجاد صلح و سازش میان طرفین به آن ورود کرده باشد، در صورت عدم حضور یکی از طرفین در جلسات، پرونده را برای دادگاه یا دادگستری دارای صلاحیت ارسال می‌کند تا در آنجا به آن رسیدگی شود و در خصوص آن حکم صادر شود.

نکته: اگر شورای حل اختلاف به دلیل عدم حضور یکی از طرفین در جلسات حکم غیابی صادر کند، فردی که حضور نداشته است می‌تواند تا مدت زمان ۲۰ روز پس از صدور آن نسبت به حکم اعتراض نماید. همچنین اگر فردی که حضور نداشته است بدهکار یا مجرم باشد برای او حکم جلب صادر نخواهد شد و پرونده به دادگاه صلاحیت دار فرستاده می‌شود.

توصیه می‌کنیم مقاله انتقال پرونده از شورا به دادگاه را مطالعه نمایید.

دلایل موجه عدم حضور در جلسات شورای حل اختلاف

عدم حضور در جلسات شورا می‌تواند برخی پی آمد‌های حقوقی را به همراه داشته باشد‌. اما نکته مهمی که در این خصوص وجود دارد این است که قانونگذار برخی دلایل موجه را برای عدم حضور در این جلسات در نظر گرفته است. در صورتی که یکی از طرفین به این دلایل موجه نتوانسته باشد در جلسات دادگاه حضور یابد، شورا وقت رسیدگی را تمدید کرده و هردو طرف می‌توانند در یک زمان دیگر در جلسات حضور یابد. دلایل موجه برای عدم حضور در جلسه شورای حل اختلاف به شرح زیر می‌باشند:

  • حوادث قهری مانند سیل و زلزله
  • هرگونه اتفاقی که از اختیار فرد خارج بوده و مانع از حضور او در شورا شده است.
  • مبتلا شدن فرد به یک بیماری که از حرکت او جلوگیری کند و یا اینکه حرکت کردن برای او مضر باشد.
  • از دنیا رفتن یکی از بستگان سببی یا نسبی فرد تا درجه ۱ از طبقه دوم، مثلا فرزند یا همسر شخص.

سوالات متداول

مهم‌ترین وظیفه شورای حل اختلاف چیست‌‌ ؟

مهم‌ترین وظیفه شورای حل اختلاف ایجاد صلح و سازش میان طرفین دعاوی می‌باشد.

در صورت عدم حضور در جلسات آیا امکان اعتراض به رای غیابی وجود دارد‌‌ ؟

بله فرد می‌تواند تا مدت زمان ۲۰روز پس از صدور رای غیابی به آن اعتراض نماید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص حضور در شورای حل اختلاف، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون حضور در شورای حل اختلاف پاسخ دهند.

 

,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *