جرم سیاسی


در قانون کشور ما جرائم مختلفی تعیین گردیده‌اند و برای هر کدام از آن‌‌‌ها مجازات مشخصی در نظر گرفته شده است. برخی از جرائم تنها به دو شخص خوانده و خواهان خلاصه می‌شوند و کشور را تحت تاثیر قرار نمی‌دهند. اما برخی دیگر از جرائم می‌توانند یک کشور را درگیر کنند و منافع آن را به خطر بیندازند. جرایم سیاسی یکی از همین جرم‌‌‌ها بوده که منافع کشور‌‌‌ها را به خطر می‌اندازد. در قانون جرائم سیاسی به طور کامل بیان گردیده‌اند و قانونگذار مجازاتی را برای این دسته از جرائم در نظر گرفته است. در ادامه این مقاله قصد داریم در خصوص جرم سیاسی توضیحات مفید و مختصری را خدمت شما عزیزان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

تعریف جرم سیاسی در قانون

جرائم سیاسی یکی از انواع جرائمی می‌باشند که قانونگذار برای آن‌‌‌ها قوانین به خصوصی را در نظر گرفته است. جرم سیاسی عملی است که انجام آن با ساختار سیاسی حاکم در یک کشور تضاد دارد. هرگاه فردی مرتکب عملی شود که با ساختار سیاسی کشور تضاد داشته باشد و منافع آن کشور را به خطر بیندازد مرتکب جرم سیاسی شده است.

برای مثال وقتی فردی به نشر اکاذیب در خصوص یک کشور می‌پردازد در واقع قصد دارد با این کار منافع آن کشور را به خطر بیندازد و مرتکب جرم سیاسی شده است. همچنین اگر فردی به قصد آسیب به منافع یک کشور اقدام به توهین به مقامات نماید نیز مرتکب جرم سیاسی شده است. جرائم سیاسی انواع مختلفی داشته و برای تحقق آن‌‌‌ها نیاز به وجود عنصر مادی، معنوی و قانونی است.

به طور کلی جرائم سیاسی غیر قابل گذشت بوده و به این دلیل که یک کشور را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند، مجازات تعیین شده در قانون قطعا شامل حال مجرم خواهد شد. مرجع صالح برای رسیدگی به جرائم سیاسی دادگاه کیفری یک می‌باشد که می‌بایست سیاسی بودن جرم را تشخیص و در خصوص مجرم رای صادر نماید.

مجازات تعیین شده برای جرم سیاسی

جرائم سیاسی انواع مختلفی دارند و مجازاتی که قانونگذار برای آن‌‌‌ها تعیین کرده است نیز با توجه به نوع و شدت جرم متفاوت خواهد بود. در قانون مجازات اسلامی، مجازات جرائم سیاسی به این شرح بیان گردیده است:

  • مطابق قانون اگر فردی مرتکب توهین به مقامات یک کشور شود به سه تا شش ماه حبس، یا تا ۷۴ ضربه شلاق و یا پرداخت ۱۰۰ هزار تومان جریمه نقدی محکوم می‌گردد. اما اگر مجرم سیاسی به نشر اکاذیب پرداخته باشد مجازات او مابین دو ماه الی دو سال حبس یا تا ۷۴ضربه شلاق است.

تفاوت مجرم سیاسی با مجرمین غیر سیاسی چیست ؟

مجرمین سیاسی با دیگر مجرمین تفاوت خاصی داشته و در واقع هرکدام با توجه به نوع جرمی که مرتکب شده‌اند مجازات می‌گردند. اما مهم‌ترین تفاوتی که این دو گروه از مجرمین با یکدیگر دارند شیوه اجرای مجازات آن‌‌‌ها می‌باشد. تفاوت شیوه اجرای مجازات مجرمین سیاسی با مجرمین دیگر را در زیر بیان نموده‌ایم:

  • مجرمین سیاسی به هیچ عنوان به صورت انفرادی حبس نمی‌شوند مگر اینکه قاضی دادگاه صلاح بداند.
  • تمامی مجرمین سیاسی می‌توانند به رادیو، تلویزیون، روزنامه و کتاب دسترسی داشته باشند.
  • مجرمین سیاسی لباس مخصوص زندانیان را به تن نخواهند کرد.
  • محلی که قرار است مجرم سیاسی در آن حبس شود با محل حبس سایر مجرمین کاملا متفاوت خواهد بود.

سوالات متداول

آیا توهین به مقامات یک جرم سیاسی به حساب می‌آید ؟

بله در صورتی که فردی به مقامات توهین کند مجرم سیاسی بوده و مطابق قانون مجازات خواهد شد.

دادگاه صالح برای رسیدگی به جرائم سیاسی کدام است ؟

دادگاه صالح برای رسیدگی به جرائم سیاسی دادگاه کیفری یک می‌باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص جرم سیاسی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون جرم سیاسی پاسخ دهند.

,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *