وکیل مواد مخدر


امروزه مواد مخدر به وفور در اکثر کشور‌های جهان یافت می‌شود و متاسفانه بسیاری از افراد جامعه به این مواد مخرب اعتیاد دارند. مواد مخدر به موادی گفته می‌شود که افراد به روش‌های گوناگون آن‌ها را به بدن خود وارد کرده و باعث آسیب به جسم خود می‌شوند. فروش این مواد آسیب زا در کشور ما جرم محسوب شده و همین مسئله باعث گردیده که تهیه آن برای افراد آسان نباشد. مطابق قانون اعتیاد به مواد مخدر نیز جرم می‌باشد و مستوجب مجازاتی می‌شود. در ادامه قصد داریم در خصوص اعتیاد به مواد مخدر و وکیل آن توضیحات مفید و مختصری را خدمت شما عزیزان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

آیا اعتیاد به مواد مخدر جرم است‌‌‌‌ ؟

مواد مخدر از قدیم الایام تا کنون وجود داشته و افراد زیادی به استعمال آن‌ها می‌پردازند. در گذشته در اکثر کشور‌ها اعتیاد به این موارد مخرب جرم محسوب می‌شد و فردی که دچار اعتیاد بود به سرعت مجازات می‌گردید. در حال حاضر نیز اعتیاد به مواد مخدر جرم محسوب می‌شود، اما در این خصوص تمهیداتی در نظر گرفته شده است که با افراد به گونه بهتری برخورد شود. به گفته پزشکان اعتیاد یک نوع بیماری تلقی شده و به همین علت قانونگذار قبل از مجازات مجرمین تکالیفی را بر عهده آن‌ها می‌گذارد تا بتوانند این بیماری خود را درمان کنند.

حال تعریف جرم اعتیاد در قانون چیست‌‌‌‌؟ در قانون اعتیاد اینگونه بیان گردیده است: چنانچه فردی حتی یک بار به استعمال مواد مخدر و روان گردان همچون هروئین، تریاک و… بپردازد و این مواد را به هر شیوه یا از هر طریقی وارد بدن خود کند مجرم است و مجازات تعیین شده در قانون شامل حال او خواهد شد. استعمال به معنای استفاده یک بار از این نوع مواد می‌باشد که باز هم جرم تلقی می‌شود. اما اعتیاد به معنای استفاده مکرر بوده و قطعا فرد به عنوان مجرم شناخته می‌شود.

مجازات تعیین شده در قانون برای جرم اعتیاد به مواد مخدر | وکیل

در قانون مجازات اسلامی‌ برای اعتیاد مجازات مشخصی در نظر گرفته شده است که شامل حال تمام افرادی که مرتکب این جرم شوند خواهد شد. اما به این علت که اعتیاد در واقع یک نوع بیماری است و باید به درمان آن پرداخت مراجع قضایی سعی می‌کنند تا حد امکان مجرم را مجازات نکنند. مراجع قضایی به جای مجازات مجرم برای او تکالیفی را در نظر می‌گیرند که به شرح زیر می‌باشند:

  • در مرحله اول شخصی که دچار اعتیاد شده است می‌بایست به مراکز دولتی، خصوصی یا موسسات مردم نهاد ترک اعتیاد رجوع کند و به ترک این مواد مخرب و آسیب زا بپردازد. سپس می‌بایست گواهی تحت درمان بودن خود را از مراکز ترک اعتیاد دریافت کند. تکلیف بعدی نیز این می‌باشد که شخص معتاد می‌بایست از استعمال مواد مخدر در ملا عام یا حتی تظاهر به اینکه در حال مصرف مواد است خودداری کند. همچنین فرد مجرم موظف است که پس از ترک اعتیاد نیز تکالیف مراقبتی را اجرا نماید تا دوباره دچار این بیماری نشود.

مجرم موظف است تکالیف بالا را به انجام برساند، اما اگر فرد این تکالیف را انجام ندهد و همچنان به استعمال مواد بپردازد مطابق قانون مجازات می‌شود. مجازات اعتیاد به مواد مخدر نیز در زیر ذکر شده است:

  • ابتدا به دستور مقام قضایی فرد معتاد به یکی از مراکز کاهش آسیب و درمان فرستاده می‌شود و یک تا سه ماه در این مراکز خواهد ماند تا درمان شود. همچنین اگر مقام قضایی صلاح بداند می‌تواند این مدت زمان را بیشتر کند. مطابق قانون مجازات معتادانی که بدون دلیل موجه انجام تکالیف سر پیچی نموده‌‌‌‌اند حبس از ۹۱ روز تا ۳ ماه خواهد بود.

نکته: شناسایی افراد معتاد توسط شهرداری و نیروی انتظامی انجام می‌گیرد.

ارتکاب جرم اعتیاد به مواد مخدر توسط اطفال | وکیل مواد مخدر

متاسفانه امروزه در جامعه ما اطفال خواسته یا ناخواسته مرتکب جرائم مختلفی می‌شوند. یکی از جرائمی که ممکن است اطفال مرتکب آن شوند اعتیاد به مواد مخدر می‌باشد. اطفال کمتر از ۱۸ سال سن دارند و اگر مرتکب چنین جرمی شوند، جرم آن‌ها در دادگاه بزرگسالان مورد بررسی قرار نمی‌گیرد. دادگاه صالح برای رسیدگی به این جرم اطفال، دادگاه اطفال بوده که با توجه شرایط و نوع مواد مصرفی توسط طفل مجازات مشخصی را برای او در نظر خواهد گرفت.

توصیه می‌کنیم مقاله کانون اصلاح و تربیت را مطالعه نمایید.

سوالات متداول

آیا مصرف یک باره مواد مخدر جرم است‌‌‌‌ ؟

بله استعمال حتی یک بار مواد مخدر نیز جرم تلقی می‌شود.

جرم اعتیاد به مواد مخدر توسط اطفال در کدام مرجع قضایی بررسی می‌شود‌‌‌‌ ؟

ارتکاب جرم اعتیاد به مواد مخدر توسط افراد زیر ۱۸سال در دادگاه اطفال مورد بررسی قرار می‌گیرد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص وکیل مواد مخدر، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون وکیل مواد مخدر پاسخ دهند.

,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *