ولگردی


همه ما می‌دانیم که انجام امور بر خلاف قوانین حاکم در کشور جرم است و مجازاتی شامل آن‌ها می‌شود. اکثر مردم با جرائم مختلف آشنایی داشته و می‌دانند که اگر مرتکب چنین عملی شوند چه مجازاتی در انتظارشان خواهد بود. اما در قانون مجازات اسلامی برخی موارد دیگر نیز به عنوان جرم شناخته شده‌‌‌‌اند که شاید اکثر مردم با آن‌ها آشنایی نداشته و حتی ندانند که آن عمل جرم به حساب می‌آید. ولگردی یکی از همین جرائم است که در قانون مجازات اسلامی کشور ما به عنوان جرم بر شمرده شده است و مجازاتی در خصوص آن تعیین گردیده است. در ادامه این مقاله قصد داریم در خصوص جرم ولگردی توضیحات مفید و مختصری را خدمت شما عزیزان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

تعریف جرم ولگردی در قانون

ولگرد‌ی یکی از جرائمی است که قانونگذار آن را تعریف نموده و مجازات مشخصی نیز در خصوص آن تعیین کرده است. و‌لگردی در سال‌های گذشته به عنوان جرم محسوب نمی‌شد اما به علت مشکلاتی که این عمل در جامعه به وجود می‌آورد قانونگذار در سال‌های اخیر آن را به عنوان جرم تلقی نموده است. حال جرم ولگردی چیست و به چه کاری ولگردی گفته می‌شود؟ که در پاسخ این سوال می‌بایست بگوییم ولگردی همانطور که از نام آن مشخص است توسط برخی افراد در سطح شهر‌ها اتفاق می‌افتد.

هرگاه فردی وسیله معاش و شغل مناسب و مشخصی نداشته باشد و به علت تنبلی و بی‌قیدی نخواهد که برای خود شغلی داشته باشد به عنوان ولگرد شناخته می‌شود و مطابق قانون مجازات می‌شود. برای مثال افرادی که روز‌های زیادی در خیابان‌ها زندگی می‌کنند و بدون اینکه شغل، خانه و سر پناهی داشته باشند به زندگی ادامه می‌دهند، به عنوان ولگرد شناخته می‌شوند و مطابق قانون مجازات می‌شود.

جرم ولگردی از جمله جرائمی می‌باشد که باید مجرم به تکرار آن بپردازد تا بتوان جرم او را اثبات نمود. به عنوان مثال اگر فردی یک یا دو روز به سر کار خود نرود یا دارای خانه نباشد به عنوان ولگرد شناخته نمی‌شود و مجازاتی شامل حال او نیست. اما اگر این عمل را مرتبا تکرار کند مرتکب این جرم شده است و قانون با او برخورد خواهد کرد. نکته حائز اهمیت این است که هنوز بخش از مردم جامعه ما با این جرم آشنایی نداشته و تصور نمی‌کنند که این کار در قانون ما شامل مجازاتی شود.

مجازات جرم ولگردی چیست ؟

جرم ولگردی از جمله جرائم غیر قابل گذشت است. یعنی برای اینکه در این مورد مجرم به سزای عمل خود برسد نیاز نیست که شاکی خصوصی داشته باشد و حتی اگر شاکیانی داشته باشد و بتواند رضایت آن‌ها را جلب کند، باز هم مجازاتی شامل حال او خواهد شد. مجازات این جرم در قانون به شرح زیر بیان گردیده است:

  • مطابق قانون مجازات اسلامی جرم ولگردی شامل مجازات یک تا سه ماه حبس می‌شود. دولت پس از ارتکاب این جرم توسط افراد موظف است که برای آن‌ها کار مناسبی در نظر بگیرد و بستر اشتغال آن‌ها را فراهم آورد. اما اگر فرد مجرم با این وجود باز هم نخواهد که اشتغال داشته باشد و یا از کار خود فرار کند به حبس محکوم می‌گردد، که مدت زمان آن نیز از ۱۱ روز تا ۳ ماه می‌باشد.

تشخیص و رسیدگی به جرم ولگردی

تشخیص و رسیدگی به جرم ولگردی در قانون بر عهده نیروی انتظامی هر شهر یا منطقه‌‌ای می‌باشد. نیروی انتظامی وظیفه دارد که با تشخیص این جرم، مجرم را دستگیر نموده و به دادگاه تحویل دهد تا در خصوص او رای صادر شود. اما نیروی انتظامی به تنهایی این کار را انجام نمی‌دهد و شهرداری‌ها نیز در این امر دخیل هستند.

شهرداری‌ها در سال‌های اخیر توانسته‌‌‌‌اند با اقدامات صحیح خود از وقوع این جرم توسط افراد مختلف جلوگیری کنند. نکته مهم دیگری که در این خصوص وجود دارد این است که برخی نهاد‌های دیگر مانند بهزیستی‌ها، کمیته امداد و… نیز به شناسایی و اصلاح این مجرمین می‌پردازند، تا دیگر در جامعه شاهد وقوع چنین جرائمی نباشیم.

نکته: سن مجرم برای ارتکاب این جرم باید بیش از ۱۵ سال باشد و در غیر این صورت به عنوان ولگرد شناخته نمی‌شود.

سوالات متداول

مجازات حبس ولگردی چقدر است ؟

مجازات حبس ولگردی ما بین یک تا سه ماه می‌باشد.

سن مجرم برای ارتکاب جرم ولگردی باید چقدر باشد ؟

سن مجرم می‌بایست بیش از ۱۵ سال باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ولگردی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون و‌لگردی پاسخ دهند.

,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *