سلب حضانت پدر


ازدواج یکی از امور پسندیده در دین اسلام می‌باشد که ائمه ما بسیار به آن توصیه کرده‌‌‌‌اند. مطابق قانون و اصول شرعی پس از ازدواج در صورتی که زن و شوهر صاحب فرزندی شوند هردو می‌بایست در جهت تامین و رفع نیاز‌های او تلاش کنند. اما گاهی ممکن است ازدواج به طلاق بینجامد، که در این صورت مسئله حضانت فرزندان مطرح می‌شود. حضانت فرزندان پس از طلاق در سنین تعیین شده توسط قانونگذار با پدر یا مادرشان خواهد بود. اما گاهی ممکن است به دلایل مختلف قاضی حضانت را از پدر یا مادر فرزند سلب نماید. در ادامه این مطلب قصد داریم در خصوص سلب حضانت از پدر و شرایط آن توضیحات مفید و مختصری را خدمت شما عزیزان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

فرزندان در چه سنینی تحت حضانت پدر هستند‌‌‌‌ ؟

همانطور که در بالا گفته شد پس از جدایی زن و شوهر مطابق قانون می‌بایست حضانت فرزندان خود را بر عهده بگیرند. قانونگذار سن حضانت فرزند توسط ‌‌‌‌پد‌ر و مادرش را تعیین نموده است.

مطابق نظر قانونگذار فرزندان پسر و دختر از بدو تولد تا هفت سالگی تحت حضانت مادر خواهند بود. اما پس از هفت سالگی تا رسیدن به سن بلوغ ‌‌‌‌پد‌ر حضانت فرزندان خود را بر عهده می‌گیرد. مطابق نظر قانونگذار سن بلوغ برای دختران ۹سالگی و پسران ۱۵سالگی می‌باشد.

پس از رسیدن به این سن نیز فرزندان دیگر تحت حضانت والدین نبوده و می‌توانند انتخاب کنند که با کدام یک از آن‌ها زندگی کنند.

توصیه می‌کنیم مقاله پایان حضانت فرزند را مطالعه فرمایید.

توصیه می‌کنیم مقاله حضانت فرزند پسر را مطالعه نمایید.

توصیه می‌کنیم مقاله حضانت فرزند دختر را مطالعه نمایید.

سلب حضانت فرزند از پدر

مطابق قانون فرزندان از هفت سالگی تا رسیدن به سن بلوغ تحت حضانت ‌‌‌‌پد‌ر خواهند بود. اما گاهی ممکن است ‌‌‌‌پد‌ر برای عهده دار شدن حضانت فرزند صلاحیت و شرایط لازم را نداشته باشد. چنانچه قاضی دادگاه صلاحیت دار یعنی دادگاه خانواده تشخیص دهد که حضانت ‌‌‌‌پد‌ر مصلحت فرزند را به خطر می‌اندازد و در واقع به صلاح او نیست با صدور حکمی حضانت را از او سلب نموده و به شخص صلاحیت دار دیگری محول خواهد کرد.

برای سلب حضانت از ‌‌‌‌پد‌ر، مادر فرزند، قیم یا افراد دارای صلاحیت می‌توانند دادخواستی را مبنی بر این موضوع تهیه نمایند و دلایل خود را نیز در آن ذکر کنند. سپس این دادخواست را به دادگاه خانواده ارائه نموده تا در آن جا بررسی شود. قاضی با سنجش شرایط و وضعیت ‌‌‌‌پد‌ر حضانت را از او سلب نموده و به فرد دیگری واگذار می‌نماید.

توصیه می‌کنیم مقاله شرایط سلب حضانت را مطالعه نمایید.

توصیه می‌کنیم مقاله سلب حضانت مادر را را مطالعه فرمایید.

شرایط سلب حضانت از پدر کدامند‌‌‌‌ ؟

چنانچه حضانت ‌‌‌‌پد‌ر به صلاح فرزند نباشد دادگاه حضانت فرزند را از او سلب می‌نماید. اما برای سلب حضانت ‌‌‌‌پد‌ر نیز می‌بایست شرایطی وجود داشته باشد تا افراد بتوانند با استناد به آن‌ها خواهان سلب حضانت از ‌‌‌‌پد‌ر شوند. در زیر شرایط سلب حضانت از ‌‌‌‌پد‌ر آورده شده است:

  • اعتیاد داشتن به مواد مخدر، الکل یا قمار
  • ضرب و شتم کودک به گونه‌‌ای که از حد متعارف خارج باشد.
  • سوء استفاده نمودن از فرزند و اجبار نمودن او به انجام قاچاق، فساد و فحشا، قاچاق و…
  • مبتلا شدن به بیماری‌های روانی، درصورتی که پزشک این مسئله را تایید کرده باشد.
  • فساد اخلاقی ‌‌‌‌پد‌ر و فحشا

نکته: در صورتی که ‌‌‌‌پد‌ر دارای یکی از شرایط بالا باشد مطمئنا حضانت او مصلحت کودک را به خطر می‌اندازد و به همین دلیل است که حضانت از او سلب می‌گردد‌.

توصیه می‌کنیم مقاله حضانت دائم را مطالعه فرمایید.

سوالات متداول

فرزند پسر از چه سنی تا چه سنی تحت حضانت ‌‌‌‌پد‌ر است‌‌‌‌ ؟

فرزند پسر از سن ۷تا ۱۵سالگی تحت حضانت ‌‌‌‌پد‌ر خواهد بود.

اگر ‌‌‌‌پد‌ر فرزند را مورد ضرب و شتم قرار دهد حضانت از او سلب می‌شود‌‌‌‌ ؟

بله در این صورت حضانت فرزند به صلاح کودک نبوده و قاضی حضانت را به فرد دیگری واگذار می‌نماید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص سلب حضانت پدر، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون سلب حضانت پدر پاسخ دهند.

,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *