پولشویی چیست


کسب درآمد و پول فراوان از آرزوهای همه افراد به حساب می‌آید و اکثر افراد برای رسیدن به این آرزوی خود اقدامات مختلفی انجام می‌دهند. در جامعه ما انجام هر امر مشروعی که باعث به دست آوردن ثروت شود هیچ اشکالی ندارد و افراد می‌توانند با فعالیت در مشاغل مختلف به مبالغی که می‌خواهند دست یابند. اما‌ گاهی برخی از افراد برای به دست آوردن اموال و ثروت خود دست به انجام امور نامشروعی می‌زنند که این کار از نظر قانونی جرم بوده و مجرم مطابق نظر قانونگذار مجازات می‌گردد. پولشویی یکی جرائم مربوط به همین مسئله می‌باشد. در ادامه قصد داریم در خصوص اینکه جرم پولشویی چیست توضیحات مفید و مختصری را خدمت شما عزیزان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

تعریف جرم پولشویی چیست ‌‌‌‌؟

امروزه افراد سعی می‌کنند از راه‌های مختلف اقدام به کسب پول و ثروت نمایند. اما نیمی از این راه‌ها مشروع نبوده و باعث می‌شوند افراد مرتکب جرایم مختلف شوند. در برخی موارد فرد برای اینکه بتواند ثروت زیادی کسب کند اقدام به انجام عملی مجرمانه و نامشروع مانند کلاهبرداری، قاچاق کالا، فروش مواد مخدر و… می‌کند.

سپس با ارتکاب این جرائم پولی را دست می‌آورد و با حیله و تقلب به گونه‌‌ای تظاهر می‌کند که این مال نامشروع از طریق اعمال قانونی و مشروع او به دست آمده است. امروزه اگر فردی به طور ناگهانی مالی را به دست بیاورد ممکن است ماموران موسسات مختلف نسبت به آن مال مشکوک شوند و بخواهند با تحقیقات خود متوجه شوند که سر منشا به دست آمدن آن پول چه کاری بوده است. حال فرد مجرم به همین دلیل با اعمال مختلف تظاهر می‌کند که مال را به صورت کاملا قانونی به دست آورده است، که به این کار جرم پولشویی می‌گویند.

مجازات جرم پولشویی چیست ؟

پولشویی از جمله جرائمی می‌باشد که قانونگذاران ما مجازات سختی را برای آن در نظر گرفته‌‌‌‌اند تا از تکرار مجدد این جرم توسط افراد جلوگیری کنند. مجازات جرم پولشویی در قانون به این شرح بیان گردیده است:

  • چنانچه فردی مرتکب جرم پولشویی شود و این مسئله اثبات گردد، مطابق قانون مجازات او مصادره مال به دست آمده از راه‌های نامشروع خواهد بود. علاوه بر این مجرم به میزان مالی که از طریق جرم پولشویی به دست آورده است به جزای نقدی محکوم خواهد گردید. نکته حائز اهمیت این است که اگر یک شخصیت حقوقی نیز مرتکب این جرم شود باز هم مجازات خواهد شد.

گزارش جرم پولشویی

جرم پولشویی یکی از جرائمی است که به سختی می‌توان ارتکاب آن را تشخیص داد. برای مثال در طول روز هزاران مورد تراکنش انتقال پول در بانک‌ها اتفاق می‌افتد و نمی‌توان همه آن‌ها را رصد نمود. از این رو قانونگذار گزارش جرائم پولشویی را به موسسات مالی و اعتباری و همچنین بانک مرکزی محول نموده است.

از آنجایی که این جرم به منظور فریب ماموران موسسات مختلف مانند بانک‌ها انجام می‌گیرد می‌بایست تراکنش‌های مشکوک مورد بررسی قرار بگیرند. موسسات مالی تمام تراکنش‌هایی را که مشکوک به نظر برسند را طی گزارشی اعلام می‌نمایند تا کاملا مورد بررسی قرار گیرند. گزارشی که از طرف این مؤسسات اعلام می‌شود شامل موارد زیر است:

  • تاریخ و ساعت تراکنش یا عملیات
  • نوع عملیات
  • مبلغ تراکنش
  • نشانی و مشخصات فردی که تراکنش را به انجام رسانده است.
  • مشخصات فردی که از معامله نفع برده است.
  • شماره حساب‌های مورد استفاده برای انجام تراکنش

این گزارشات کاملا مورد بررسی قرار می‌گیرند و چنانچه مشخص شود که فرد مرتکب جرم پولشویی شده است، در دادگاه برای او تشکیل پرونده خواهد شد و مجازات او نیز اعمال خواهد گردید.

سوالات متداول

در جرم پولشویی مال مورد نظر از چه طریقی به دست می‌آید‌‌‌‌ ؟

در این جرم مال مورد نظر از راه‌های نامشروع مانند ارتکاب جرائمی‌ مثل کلاهبرداری، قاچاق و… به دست می‌آید.

چه موسسه‌‌ای مسئول رسیدگی و گزارش جرم پولشویی است‌‌‌‌ ؟

موسسات مالی مسئول گزارش این جرم می‌باشند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص پولشویی چیست، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون پولشویی چیست پاسخ دهند.

,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *