سازش در شورای حل اختلاف


امروزه حجم پرونده‌ها و شکایاتی که در دادگاه‌ها و مراکز قضایی مطرح می‌شوند به قدری زیاد شده‌‌‌‌اند که رسیدگی به تمامی آن‌ها ممکن است ماه‌ها زمان ببرد. در واقع هرگاه اختلافی میان افراد پیش بیاید و نتوانند با یکدیگر سازش داشته باشند به دادگاه مراجعه می‌کنند تا مشکل خود را حل کنند. یا اگر فردی احساس کند که حقوقش ضایع گشته برای دفاع از حقوق خود به مراکز قضایی رجوع کرده و خواهان رسیدگی به موضوع پرونده‌اش می‌شود. از این رو حجم پرونده‌ها در مراکز قضایی زیاد بوده و تلاش بر این بوده تا در مدت زمان کمتری مورد ‌‌‌‌بررسی قرار گیرند. یکی از این مراجع قضایی که به همین منظور تشکیل گردیده است شورای حل اختلاف می‌باشد. در ادامه قصد داریم در خصوص شورای حل اختلاف و عدم سازش طرفین دعوا در این مرکز قضایی توضیحات مفید و مختصری را خدمت شما عزیزان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

شورای حل اختلاف به چه منظور تاسیس گردیده است‌‌‌‌ ؟

شورای حل اختلاف یکی از مراجع قضایی تاسیس شده در سال‌های اخیر می‌باشد که برای اولین بار توسط دستگاه قضا تشکیل گردید. همانطور که در بالا گفتیم حجم پرونده‌هایی که در دادگاه‌ها در صف ‌‌‌‌بررسی قرار دارند بسیار افزایش یافته‌‌‌‌اند و رسیدگی به آن‌ها مدت‌ها زمان می‌برد. از این رو دستگاه قضا با تاسیس شورای حل اختلاف به منظور رسیدگی به بخشی از این پرونده‌ها توانست حجم شکایاتی که در دیگر مراجع قضایی مطرح می‌شوند را کاهش دهد.

در واقع شورای حل اختلاف در ‌‌‌‌بررسی پرونده‌ها به دیگر مراکز قضایی کمک می‌کند و با صلاحیت‌ها و اختیاراتی که دارد می‌تواند در خصوص موارد مختلف رای صادر نماید. شورای حل اختلاف به منظور ایجاد سازش میان خواهان و خوانده دعوا تاسیس گردیده است. این شورا سعی می‌کند با برقراری صلح میان آن‌ها موضوع دعوا را خاتمه داده و حل نماید.

عدم سازش در شورای حل اختلاف

معمولا دادگاه‌ها برای ایجاد صلح میان خواهان و خوانده دعوا پرونده را به شورای حل اختلاف می‌فرستند، یا در برخی موارد نیز طرفین دعوا برای سازش با یکدیگر از ابتدا دعوای خود را در این شورا مطرح می‌کنند. شورای حل اختلاف تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد تا میان طرفین دعاوی سازش ایجاد کند و آن‌ها را به صلح با یکدیگر دعوت می‌کند.

اما گاهی تلاش این مرجع قضایی برای ایجاد صلح میان افراد نتیجه‌‌ای در بر ندارد و خواهان و خوانده دعوا نمی‌خواهند یا نمی‌توانند با یکدیگر سازش کنند. در این صورت شورای حل اختلاف برای پرونده آن‌ها اقدامات دیگری انجام می‌دهد و عدم سازش در این شورا می‌تواند برخی آثار حقوقی مهم را به همراه داشته باشد.

توصیه می‌کنیم مقاله نحوه ثبت شکایت در شورای حل اختلاف را مطالعه نمایید.

آثار حقوقی عدم سازش در شورای حل اختلاف

عدم سازش در شورای حل اختلاف برخی آثار حقوقی را به همراه خواهد داشت. این شورا پس از تلاش برای سازش در صورت عدم صلح میان طرفین دعوا اقدامات دیگری انجام خواهد داد. در مرحله اول اگر موضوع پرونده خوانده و خواهان تحت صلاحیت شورای حل اختلاف باشد، به آن رسیدگی کرده و در خصوص پرونده رای صادر می‌نماید.

اما اگر در خصوص موضوع پرونده فاقد صلاحیت باشد آن را به دادگاه‌ها یا مراکز دادگستری می‌فرستد تا در آن مراجع مورد ‌‌‌‌بررسی قرار گیرند و رای قطعی در خصوص آن‌ها صادر گردد.

توصیه می‌کنیم مقاله انتقال پرونده از شورا به دادگاه را مطالعه فرمایید.

سوالات متداول

شورای حل اختلاف توسط کدام نهاد تاسیس گردیده است‌‌‌‌ ؟

این شورا توسط قوه قضائیه تاسیس شده است.

وظیفه اصلی شورای حل اختلاف چیست‌‌‌‌ ؟

وظیفه اصلی شور‌ای حل اختلاف ایجاد صلح و ساز‌ش میان طرفین دعاوی می‌باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ساز‌ش در شورای حل اختلاف، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون سازش در شور‌ای حل اختلاف پاسخ دهند.

,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *