جاسوسی چیست


همانطور که ‌‌‌‌می‌دانید عملی که خلاف قوانین باشد جرم است و جرائم انواع مختلفی دارند. هر جرمی مجازات مشخص شده‌‌ای دارد و افراد مرتکب به سزای عمل خود خواهند رسید. بیشتر جرائم جنبه فراگیری ندارند، برای مثال فردی حقوق دیگری را با‌‌‌‌ مرتکب شدن جرمی ضایع کرده است. در این صورت تمامی موضوع جرم تنها به همین دو نفر خلاصه ‌‌‌‌می‌شود. اما برخی جرائم افراد بیشتری را درگیر می‌کنند و ‌‌‌‌می‌توانند یک کشور را نیز تحت الشعاع قرار دهند. جرم جاسوسی یکی از جرائمی است که کاملا جنبه عمومی داشته و علیه یک کشور صورت ‌‌‌‌می‌گیرد. در ادامه این مطلب قصد داریم در خصوص اینکه جرم جاسوسی چیست توضیحات مفید و مختصری را خدمت شما عزیزان ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

جرم جاسوسی چیست ؟

جرم جاسوسی یکی از جرائمی است که توسط قانونگذار تعریف گردیده و مجازات سختی نیز برای‌‌‌‌ آن در نظر گرفته شده است. چنانچه فردی اسرار و اطلاعات بسیار مهم یک کشور همچون اطلاعات سیاسی، صنعتی، نظامی و… را در اختیار افراد فاقد صلاحیت قرار دهد مرتکب جرم جاسوسی شده است و به عنوان جاسوس شناخته ‌‌‌‌می‌شود.

برای‌‌‌‌ تحقق جرم جاسوسی فرد ‌‌‌‌می‌بایست نسبت به سری بودن اطلاعات و اسرار، کاملا آگاه باشد و با توجه به اینکه ‌‌‌‌می‌دانسته اشخاص دریافت کننده اطلاعات فاقد صلاحیت هستند دست به انجام این کار‌‌‌‌ زده باشد. جرم جاسوسی جرمی‌‌‌‌ است که جنبه عمومی داشته و در واقع فرد جاسوس اطلاعات مهم یک کشور را در اختیار یک یا چند کشور دیگر قرار ‌‌‌‌می‌دهد.

چند مورد از مصادیق جرم جاسوسی

جرم جاسوسی انواع مختلفی دارد. برای مثال فرد جاسوس ‌‌‌‌می‌تواند با در اختیار قرار دادن اطلاعات نظامی یک کشور مرتکب‌‌‌‌ این جرم‌ شود. همچنین ‌‌‌‌می‌تواند اطلاعات صنعتی یک کشور را به چند کشور دیگر انتقال دهد. در خصوص این جرم ‌‌‌‌می‌توان مصادیق مختلفی را به عنوان مثال بیان نمود. در زیر چند مورد از مصادیق جرم جاسوسی بیان گردیده است:

  • وارد شدن به اماکنی که جز محیط‌های ممنوعه ‌‌‌‌می‌باشند، جهت جمع آوری اطلاعات
  • مطلع ساختن افرادی که دارای صلاحیت نیستند از اطلاعات و اسرار بسیار مهم کشور
  • بی‌توجهی و کم کاری در حفظ اطلاعات و اسرار کشور توسط کارکنان سازمان‌ها و نهاد‌های مختلف
  • جمع آوری اطلاعات یک کشور بیگانه و انتقال آن‌ها به یک یا چند کشور بیگانه دیگر

نکته: در مورد آخر فرد جاسوس اطلاعات کشور‌های دیگر را به افراد انتقال داده است، اما چون در کشور ما این جرم صورت گرفته، آن شخص مجرم است و شامل مجازات خواهد شد.

مجازات جرم جاسوسی چیست ؟

قانونگذار مجازات جرم جاسوسی را با توجه به نوع آن و شرایط مجرم تعیین نموده است. در قانون مجازات اسلامی مجازات جرم جاسوسی به شرح زیر بیان گردیده است:

  • مطابق ماده ۶۴۸قانون مجازات اسلامی چنانچه فردی اطلاعات و اسرار کاملا سری و محرمانه یک کشور را در اختیار دیگران قرار دهد و این اسرار را فاش سازد به حبس از سه ماه تا یک سال محکوم ‌‌‌‌می‌شود. همچنین ممکن است با توجه به نظر قانونگذار میزان حبس او بیشتر از این مدت نیز باشد. همچنین طبق قانون اگر فردی در قلمرو ایران اقدام به فاش کردن اطلاعات یک کشور بیگانه به نفع کشور دیگر نماید مجرم است و مجازات او یک تا پنج سال حبس خواهد بود.

سوالات متداول

اگر فرد بدون علم به اینکه شخصی دارای صلاحیت نیست اطلاعات سری کشور را در اختیارش قرار دهد تکلیف چیست‌‌‌ ؟

در این صورت فرد به عنوان جاسوس به حساب ‌‌‌‌نمی‌آید و مجرم نیست.

مجازات جاسوسی و فاش ساختن اطلاعات در ایران چقدر است‌‌‌ ؟

مجازات جرم جاسوسی مابین سه ماه تا یک سال حبس است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص جاسوسی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون جاسوسی پاسخ دهند.

,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *