اعتراض به رای قطعی دیوان عالی کشور


در تمام کشور‌های دنیا قانونگذاران وظیفه دارند قوانینی را وضع نمایند تا افراد با رعایت آن‌ها از ضایع شدن حقوق یکدیگر جلوگیری نمایند. مراجع قضایی و دادگاه‌ها وظیفه دارند که این قوانین را در جامعه به اجرا در بیاورند. امروزه دادگاه‌ها با ‌‌‌‌بررسی شکایات مردم با رعایت قوانین حاکم در کشور رای صادر می‌کنند. اما گاهی ممکن است در محاکم قضایی نیز برخی قوانین به درستی انجام نشوند. از این رو قوه قضائیه در سال‌های گذشته دیوان عالی کشور را تاسیس نمود تا به این موضوعات رسیدگی کند. در ادامه این مقاله قصد داریم در خصوص دیوان عالی کشور و اعتراض به رای قطعی تحت ‌‌‌‌بررسی این مرجع قضایی توضیحات مفید و مختصری را خدمت شما عزیزان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

دیوان عالی کشور چیست و چه وظایفی دارد‌‌‌‌ ؟

دیوان عالی کشور یکی از مراجع قضایی می‌باشد که برای اولین بار توسط دستگاه قضا و در استان تهران تشکیل شد. همانطور که گفتیم دادگاه‌ها و محاکم قضایی وظیفه دارند پرونده شکایات مردم را رسیدگی کنند و پس از تحقیقات با توجه به قوانین و رعایت اصول شرعی در خصوص دعاوی حکم صادر نمایند. وظیفه دیوان عالی کشور نیز این می‌باشد که به عملکرد این محاکم در سراسر کشور رسیدگی کند.

در صورت فرجام خواهی از آراء، دادگاه‌ها پس از صدور رای پرونده را برای دیوان عالی کشور ارسال می‌کنند تا در آنجا ‌‌‌‌بررسی شود که حکم با توجه قوانین صادر گردیده است. دیوان عالی کشور نیز پرونده و رای صادر شده را ‌‌‌‌بررسی می‌کند و در صورتی که قوانین در محکمه قضایی مورد نظر در خصوص صدور رای رعایت گردیده باشند، دیوان نیز رای را تایید می‌کند. سپس دیوان عالی کشور پرونده را برای دادگاه صادر کننده رای ارسال می‌کند تا حکم اجرا گردد.

آیا می‌توان به رای قطعی در دیوان عالی کشور اعتراض نمود‌‌‌‌ ؟

اعتراض به آرا قطعی دیوان عالی کشور یکی از موضوعات حقوقی مهم به حساب می‌آید که امروزه بسیار مورد بحث قرار می‌گیرد. اگر بخواهیم به طور ساده بیان کنیم می‌بایست بگوییم دیوان عالی کشور در واقع هیچ حکم یا رایی صادر نمی‌کند. این مرکز قضایی در خصوص پرونده تحقیق نمی‌کند و در واقع حکمی‌ که در خصوص پرونده توسط دادگاه بدوی یا تجدیدنظر صادر شده است را از نظر شکلی مورد ‌‌‌‌بررسی قرار می‌دهد. پس تا اینجا می‌توان گفت که دیوان عالی کشور تنها رای صادر شده را ‌‌‌‌بررسی می‌کند و پس از ‌‌‌‌بررسی نیز حکمی صادر نمی‌کند که بتوان به آن اعتراض کرد.

توصیه می‌کنیم مقاله فرجام خواهی را مطالعه نمایید.

دیوان عالی کشور پس از ‌‌‌‌بررسی رای درصورتی که آن را تایید کند پرونده را برای اجرای حکم به دادگاه بدوی ارسال می‌کند. اما اگر دیوان عالی رای صادره را نقض کند پرونده به شعبه هم ارز ارسال می‌گردد و آن دادگاه وظیفه دارد دوباره تحقیقات و ‌‌‌‌بررسی انجام دهد و رای مورد نظر دیوان را با توجه به قوانین صادر کند. همچنین اگر رای صادر شده به علت فاقد صلاحیت بودن دادگاه بدوی توسط دیوان عالی کشور رد شده باشد، این مرجع قضایی پرونده را به دادگاه دارای صلاحیت در آن حوزه می‌فرستد. پس در نتیجه گیری کلی می‌توان گفت دیوان عالی در خصوص رای صادر شده تصمیم گیری می‌کند که آن را تایید یا رد کند و تصمیم دیوان در این مورد قابل اعتراض نیز نخواهد بود.

اعتراض به رای قطعی صادره پس از بررسی در دیوان عالی کشور

دیوان پس از بررسی دادخواست فرجام خواهی و تطبیق پرونده با قوانین و شرع اقدام به ابرام یا رد رای می‌نماید. اگر رای تایید شد اجرا می‌شود و این امر قابل اعتراض نیست مگر در موارد بسیار خاصی که رئیس قوه قضاییه با استفاده از اختیاراتش پرونده‌ای را دوباره به جریان بیندازد. اگر رای نقض شود به شعبه هم ارز ارسال می‌گردد تا رای مورد نظر دیوان را انشا نماید. در برخی مواقع دادگاه با نظر دیوان مخالف است و با رد نظر دیوان رای اولیه را تایید می‌نماید که به آن رای اصراری گویند.

حال ممکن است از این رای اصراری هم فرجام خواهی شود که دیوان می‌تواند آن را تایید یا رد کند.

برای فرجام خواهی از رای صادره خواهان یا خوانده دعوا یا نماینده و وکلای آن‌ها می‌بایست دادخواستی را مبنی بر این موضوع تهیّه و تنظیم نمایند. سپس می‌بایست دادخواست را به مرجع صالح ارائه کنند تا مورد ‌‌‌‌بررسی قرار گیرد.

توصیه می‌کنیم مقاله مرجع فرجام خواهی را مطالعه نمایید.

سوالات متداول

وظیفه اصلی دیوان عالی کشور چیست‌‌‌‌ ؟

وظیفه اصلی دیوان عالی کشور نظارت بر اجرای درست قوانین در محاکم قضایی می‌باشد.

آیا دیوان عالی کشور در خصوص پرونده‌ها رای صادر می‌کند‌‌‌‌ ؟

خیر، دیوان عالی کشور آرای صادره را مورد ‌‌‌‌بررسی قرار می‌دهد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص اعتراض به رای قطعی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون اعتراض به رای قطعی پاسخ دهند.

,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *