تجدید نظر دیوان عدالت | نحوه تجدید نظر خواهی در دیوان عدالت اداری


همانطور که همه ما می‌دانیم در تمام ‌دادگا‌ه‌ها پس از بررسی پرونده و شکایات مردم قاضی حکم و رای خود را صادر می‌کند. اما گاهی ممکن است رای صادر شده توسط قاضی صحیح نباشد و اعتراضاتی به آن وارد گردد. قانونگذار در این مورد قوانینی را وضع نموده است که مطابق آن‌ها اگر حکمی در ‌دادگا‌هی صادر شود طرفین دعوا می‌توانند به آن اعتراض کنند و درخواست تجدید نظر خواهی داشته باشند. در ادامه این مقاله قصد داریم در خصوص نحوه تجدید نظر خواهی دیوان عدالت اداری توضیحات مفید و مفصلی را در اختیار شما عزیزان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

دیوان عدالت اداری کجاست و چه وظایفی دارد ؟

امروزه در سراسر کشور ‌دادگا‌ه‌هایی تشکیل شده‌اند که به شکایات مردم رسیدگی می‌کنند. اکثر پرونده‌هایی که در ‌دادگا‌ه‌ها تشکیل می‌شوند مربوط به شکایت مردم از یکدیگر بوده و قاضیان این ‌دادگا‌ه‌ها میان طرفین دعوا قضاوت می‌کنند. اما گاهی ممکن است مردم به عملکرد یک سازمان، اداره یا وزارت خانه دولتی اعتراض داشته باشند و بخواهند نسبت به آن مرکز طرح دعوا نمایند.

از این رو دستگاه قضا مرکزی را با عنوان ‌دیوا‌ن عدالت اداری تاسیس نموده است تا به اینگونه شکایات رسیدگی نماید. ‌دیوا‌ن عدالت اداری وظیفه دارد به شکایات مربوط به مراکز و ارگان‌های دولتی رسیدگی کند و در این خصوص رای صادر نماید. رئیس ‌دیوا‌ن عدالت اداری توسط دستگاه قضا انتخاب می‌شود و تا مدت زمان مشخصی ریاست این مجموعه را بر عهده خواهد داشت.

برای آشنایی کامل با دیوان توصیه می‌کنیم مقاله دیوان عدالت اداری را مطالعه نمایید.

آیا امکان تجدید نظر خواهی در دیوان عدالت اداری وجود دارد ؟

در ‌دیوا‌ن عدالت اداری معمولا دو طرف علیه یکدیگر دعوایی را آغاز کرده و منتظر می‌مانند تا قضات این مرکز در خصوص شکایت آن‌ها رای صادر کنند. اما گاهی ممکن است رای صادر شده توسط قضات صحیح نباشد و یکی از طرفین دعوا به آن اعتراض داشته باشد. در این صورت قانونگذار شرایطی را در نظر گرفته است که طبق قانون امکان تجدید نظر خواهی از تمامی آرای صادره ‌دیوا‌ن عدالت اداری وجود داشته باشد.

در واقع اگر یکی از طرفین دعوا یا وکلا و نمایندگانشان به رای صادره از طرف این مرکز اعتراضی داشته باشند می‌توانند دادخواست تجدید نظر خواهی خود را به شعب تجدید نظر ‌دیوا‌ن عدالت اداری ارائه کنند تا در آنجا به این دادخواست رسیدگی شود.

نحوه تجدید نظر خواهی در دیوان عدالت اداری

برای تجدید نظر خواهی نسبت به آرا صادره از طرف ‌دیوا‌ن عدالت اداری افراد می‌بایست پس از دریافت ابلاغیه صدور رای برای تجدید نظر دادخواستی ارائه نمایند. هر کدام از طرفین که درخواست تجدید نظر داشته باشد می‌بایست دادخواستی را مبنی بر این مسئله با ذکر دلایل موجه به شعبه تجدید نظر ‌دیوا‌ن عدالت اداری تحویل دهد.

در این شعبه به دادخواست افراد رسیدگی می‌شود و اگر دلایل کافی وجود داشته باشد و اعتراض آن‌ها صحیح باشد از رای صادره عدول خواهد شد. نکته حائز اهمیت این است که در ‌دیوا‌ن عدالت اداری برای ارائه دادخواست تجدید نظر مهلت خاصی در نظر گرفته شده است و چنانچه این مدت زمان سپری شود امکان انجام این کار وجود نخواهد داشت. مطابق قانون افراد ساکن در ایران تا مدت زمان بیست روز و افراد مقیم کشور‌های دیگر تا دو ماه پس از دریافت ابلاغیه مهلت دارند دادخواست تجدید نظر خواهی خود را به شعبه تجدید نظر ‌دیوا‌ن عدالت اداری تحویل دهند.

سوالات متداول

افراد مقیم ایران برای ارائه دادخواست تجدید نظر خواهی در ‌دیوا‌ن عدالت اداری تا چه مدت زمانی مهلت دارند ؟

افراد مقیم ایران تا مدت زمان ۲۰روز پس از صدور ابلاغیه مهلت دارند درخواست تجدید نظر را به شعب مربوطه ارائه نمایند.

کدام آرا در ‌دیوا‌ن عدالت اداری قابل تجدید نظر خواهی هستند ؟

در ‌دیوا‌ن عدالت اداری تمامی آرا بدوی قابل تجدید نظر خواهی می‌باشند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص تجدید نظر دیوان عدالت، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون تجدید نظر دیوان عدالت پاسخ دهند.

,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *