صلاحیت دادگاه خانواده


برای اجرای تمامی قوانین تعیین شده قانونگذار اقدام به تشکیل دادگاه‌های مختلفی نموده است تا به شکایات مردم رسیدگی شود. این دادگاه‌‌‌ها و مراجع قضایی شامل موارد مختلفی مثل دادگاه خانواده، شورای حل اختلاف و… می‌شوند. هر دادگاهی که در سطح شهر‌‌‌ها تشکیل شود قطعا دارای صلاحیت‌‌‌های مشخصی می‌باشد و می‌بایست در حوزه اختیارات خود به پرونده‌‌‌ها و شکایات رسیدگی کند. یکی از انواع دادگاه‌‌‌هایی که در اکثر شهر‌‌‌ها تشکیل شده است و صلاحیت‌‌‌های زیادی دارد دادگاه خانواده می‌باشد. در ادامه این مطلب قصد داریم در خصوص موارد صلاحیت دادگاه خانواده توضیحات مفید و مختصری را خدمت شما عزیزان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

دادگاه خانواده در چه سالی و به چه منظوری تشکیل شد ؟

دادگاه خانواده یکی از مهم‌ترین مراجع قضایی می‌باشد که صلاحیت‌‌‌های بسیار زیادی نسبت به دیگر دادگاه‌‌‌ها دارد. دادگاه خانواده برای اولین بار توسط قوه قضاییه در سال ۱۳۷۶تشکیل گردید. علت تشکیل این دادگاه کمک به دادگاه‌‌‌های عمومی برای رسیدگی سریع‌تر به پرونده‌‌‌های مردم بود.

مطابق قانون این دادگاه در مورد دعاوی خانوادگی اظهار نظر می‌کند و معمولا در این موارد به صدور رای می‌پردازد. مطابق قانون دادگاه‌‌‌های خانواده دارای اعضا و قضاتی می‌باشند که شرایط و صلاحیت آن‌‌‌ها احراز گردیده است.

دادگاه خانواده در چه مواردی صلاحیت دارد ؟

دادگاه خانواده معمولا در خصوص امور مربوط به خانواده صلاحیت اظهار نظر و صدور رای دارد. مواردی که این دادگاه در مورد آن‌‌‌ها حق صدور رای دارد بسیار مختلف می‌باشد. موارد تحت صلاحیت دادگاه خانواده به شرح زیر می‌باشند:

اقامه دعاوی خانوادگی در دادگاه‌‌‌های فاقد صلاحیت

برخی از افراد به علت ناآگاهی و نبود اطلاعات کافی ممکن است دعاوی تحت صلاحیت دادگاه خانواده را در دادگاه‌‌‌های دیگر طرح کنند‌. قانونگذار در خصوص چنین شرایطی نیز قوانینی را طرح نموده است. مطابق قانون اگر دادگاهی با چنین پرونده‌ای مواجه گردد می‌بایست قرار عدم صلاحیت صادر کند. به دنبال صدور این قرار دادگاه مربوطه موظف می‌شود که پرونده را به یکی از دادگاه‌‌‌های خانواده مرجوع نماید. در این صورت دادگاه خانواده به پرونده مربوطه رسیدگی خواهد کرد و رای خود را صادر می‌نماید.

سوالات متداول

دادگاه خانواده در چه سالی تشکیل شد ؟

دادگاه خانواده برای اولین بار در سال ۱۳۷۶ تشکیل شد.

برای طلاق و دریافت نفقه باید به چه دادگاهی رجوع نمود ؟

برای انجام مراحل طلاق و دریافت نفقه می‌بایست به دادگاه خانواده که صلاحیت این کار را دارد رجوع نمود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص صلاحیت دادگاه خانواده، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون صلاحیت دادگاه خانواده پاسخ دهند.

,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *