دادگاه حقوقی و صلاحیت آن (تا ایجا تسویه کردیم)


همانطور که می‌دانید در تمام کشور‌های جهان دادگاه‌ها به شکایات مردم رسیدگی می‌کنند. در واقع اگر حقوق فردی ضایع شود می‌تواند با مراجعه به دادگاه از حق خود دفاع کرده و یا اینکه خواهان مجازات مجرم شود. دادگاه‌ها انواع و اقسام مختلفی دارند و با توجه به صلاحیتی که دارند در خصوص جرائم و پرونده‌های مختلف حکم‌ صادر می‌کنند. دادگاه‌ها به طور کلی به دو دسته حقوقی و کیفری تقسیم بندی می‌شوند. دادگاه کیفری معمولا برای صدور حکم در خصوص جرائم تشکیل می‌شود اما دادگاه حقوقی صلاحیت متفاوت‌تری دارد و در خصوص پرونده‌های حقوقی حکم صادر می‌نماید. در ادامه قصد داریم در خصوص دادگاه حقوقی و صلاحیت آن توضیحات مفید و مختصری را خدمت شما عزیزان ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

دادگاه حقوقی چیست و به چه منظور تشکیل می‌شود ؟

دادگاه ‌حقو‌قی یکی از مراجع قضایی با صلاحیت متفاوت از دیگر دادگاه‌ها می‌باشد که در خصوص موارد مختلفی حکم صادر می‌کند. همانطور که می‌دانید اگر افراد بخواهند برای وقوع یک جرم از شخص مرتکب شکایت کنند به دادگاه کیفری رجوع می‌نمایند. اما اگر حقوق افراد ضایع شود و یا خسارتی متوجه آنان شود می‌بایست به دادگاه ‌حقو‌قی رجوع نمایند. برای مثال اگر فردی بخواهد مهریه خود را مطالبه کند می‌بایست به دادگاه ‌حقو‌قی رجوع کند زیرا پرداخت نکردن مهریه جرم به حساب نمی‌آید و تنها حقوق فرد خواهان ضایع شده است.

در دادگاه‌های ‌حقو‌قی معمولا مجازاتی در خصوص خوانده اعمال نمی‌شود، اما در این دادگاه‌ها خوانده موظف است حقوق ضایع شده خواهان را به او بازگرداند و در برخی موارد نیز ممکن است قاضی او را موظف به پرداخت خسارت ناشی از تضییع حقوق خواهان نماید.

صلاحیت دادگاه حقوقی

دادگاه‌های ‌حقو‌قی معمولا در مورد پرونده‌های ‌حقو‌قی حکم صادر می‌نمایند و در خصوص موارد مختلفی دارای صلاحیت هستند. همچنین در قانون مدنی نیز صلاحیت دادگاه ‌حقو‌قی صدور رای در خصوص مسائل ‌حقو‌قی است که در زیر چند مورد از مهم‌ترین مسائل ‌حقو‌قی تحت صلاحیت این دادگاه را نام برده‌‌ایم:

کدام مراجع قضایی به عنوان دادگاه حقوقی شناخته می‌شوند ؟

در کشور ما همه شهرستان‌ها دارای دادگاه ‌حقو‌قی می‌باشند. دادگاه‌های ‌حقو‌قی با وجود اینکه تنها به مسائل ‌حقو‌قی رسیدگی می‌کنند دارای صلاحیت‌های مختلفی هستند. برای مثال مطالبه مهریه که یک امر ‌حقو‌قی است باید در دادگاه خانواده که یک دادگاه ‌حقو‌قی است مطرح شود. اما به طور کلی چند مرجع قضایی در کشور فعالیت می‌کنند که با وجود صلاحیت‌های مختلف تنها به امور ‌حقو‌قی هم رسیدگی می‌کنند. این مراجع شامل دیوان عالی کشور، شورای تجدید نظر، دادگاه انقلاب و دادگاه عمومی‌ می‌باشند.

سوالات متداول

مطالبه مهریه باید در کدام دادگاه مطرح شود ؟

مطالبه مهریه یک امر ‌حقو‌قی است و باید در دادگاه ‌حقو‌قی مطرح گردد.

دعاوی ‌حقو‌قی شامل چه مواردی می‌شوند ؟

دعاوی ‌حقو‌قی شامل مواردی مثل حضانت، طلاق، مهریه، ملک و اموال و… می‌شوند که باید در دادگاه‌های ‌حقو‌قی مطرح شوند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص دادگاه حقوقی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون دادگاه حقوقی پاسخ دهند.

,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *