خرید مواد اولیه از بورس کالای ایران | راهنمای کامل فرایند خرید


خرید مواد اولیه از بورس کالای ایران برای واحد های صنعتی دارای پروانه بهره برداری فعال ( یعنی واحد باید دارای شناسه کسب و کار باشد )، واحد های صنعتی تولیدی دارای شناسه صنفی، واحد های تولیدی دارای مجوز از سایر دستگاه ها نظیر وزارت نیرو، جهاد کشاورزی و تعوانی های تامین نیاز امکان پذیر است. بدین منظور صاحبان این واحد ها باید در سامانه بهین یاب ثبت نام کنند. در ادامه این مقاله فرایند خرید مواد اولیه از بورس به صورت کامل توضیح داده شده است.

فرایند خرید مواد اولیه از بورس کالای ایران

فرایند خرید در سامانه بهین یاب صورت می گیرد و به صورت زیر می باشد

مرحله اول 

ابتدا باید وارد سامانه بهین یاب به آدرس https://www.behinyab.ir/ شوید. بعد از ورد به سایت بهین یاب گزینه خرید مواد اولیه پتروشیمی و محصولات فلزی ( مس و آلومنیوم ) از بورس کالا را انتخاب کنید.

مرحله دوم

در صفحه باز شده نام کاربری و رمز عبور خود را که از قبل در سایت بهین یاب ثبت نام کرده اید ( در صورتی که در سامانه بهین یاب ثبت نام نکرده اید توصیه می کنیم مقاله ثبت نام در سامانه بهین یاب را مطالعه نمایید. ) را وارد نمایید تا وارد شوید. 

عکس 1

مرحله سوم  : ثبت درخواست واحد های صنعتی

گام اول انتخاب جواز

در گام اول باید پس از انتخاب نوع مجوز واحدتان نسبت به انتخاب مجوز مربوطه و تایید اطلاعات خود اقدام نمایید. برای سه واحد به صورت جداگانه گام اول را توضیح داده ایم

واحد صنعتی

برای واحد صنعتی چناچه واحد دارای پروانه بهره برداری فعال با شناسه کسب و کار باشد در جدول فهرست مجوزها نمایش داده خواهد شد. پس از انتخاب مجوز و بر روی گزینه تایید مطابق شکل زیر کلیک نمایید. 

عکس 2

توجه داشته باشید که واحد های صنعتی باید قبل از ثبت درخواست خود نسبت به ثبت و ارسال تولید 24 ماه گذشته خود از طریق سامانه بهین یاب اقدام نمایند. بدیهی است در صورت عدم ارسال آمار تولید، گزینه انتخاب مجوز غیر فعال خواهد بود. 

واحد های صنعتی که کمتر از 24 ماه از صدور اولین پروانه بهره برداری آنها می گذرد میبایست از اولین ماه پس از تاریخ صدور پروانه بهره برداری خود نسبت به ثبت و ارسال آمار تولید خود اقدام نمایند. 

واحد صنفی

برای واحد های صنفی با وارد کردن کد ملی و شناسه صنفی و کلیک بر روی دکمه جستجو مشخصات پروانه کسب در جدول مربوطه نمایش داده خواهد شد. پس از انتخاب مجوز و بر روی دکمه تایید کلیک نمایید تا به مرحله بعد بروید.

عکس 3

واحد های تولیدی 

واحد های تولیدی دارای مجوز از سایر دستگاه میبایست فیلد های خواسته شده در گام 1 را تکمیل نمایید.

عکس 4

گام دوم : ثبت محصول و مواد اولیه مورد درخواست

عکس 5

در این گام باید نسبت به مشخص نمودن نحوه دریافت، ثبت محصولات و مواد اولیه مورد نیاز آن محصول اقدام نمایید. با کلیک در مقابل فیلد انتخاب محصول تولیدی پنجره درخت محصولات مطابق تصویر زیر باز می شود که می توانید با جستجو در آن محصول تولیدی خود را مشاهده و انتخاب نمایید. 

عکس 6

بعد از انتخاب محصول فیلد واحد سنجش به صورت خودکار پر می گردد. پس از تکمیل فیلد ظرفیت اسمی با کلیک در مقابل فیلد نام ماده مورد نظر، درخت مواد اولیه مطابق تصویر زیر باز می شود که می توانید با جستجو در آن ماده مورد نظر خود را برای تولید محصول انتخاب شده انتخاب نمایید. 

عکس 7

پس از تکمیل فیلد های درصد مصرف در هر واحد محصول تولیدی و مصرف ماهیانه بر روی دکمه افزودن کلیک نمایید تا اطلاعات در جدول پایین ثبت گردد. 

در صورت نیاز به ثبت درخواست برای بیش از یک ماده مراحل بالا را به ازاء هر ماده تکرار نمایید. 

گام سوم : بارگذاری مدارک 

عکس 8

در این گام باید نسبت به تکمیل اطلاعات و بارگذاری مدارک خواسته شده اقدام نمایید. 

تذکر : فایل ارسالی باید با اسم لاتین و با فرمت زیپ و حداکثر با حجم 2 مگابایت باشد. 

 

بعد از تایید هر سه گام تایید نهایی ثبت نام فعال شده که پس از کلیک بر روی آن درخواست شما جه بررسی برای سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ارسال می گردد. پس از بررسی و تایید اطلاعات توسط سازمان استانی، درخواست شما پس از بررسی مجدد در دفاتر تخصصی ستاد وزارتخانه، جهت خرید مواد اولیه به صورت سیستمی به بورس ارسال می گردد. 

عکس 9

تغییر نحوه دریافت مواد اولیه در بورس کالا ایران

هر متقاضی می تواند در هر ماه یکبار نسبت به تغییر نحوه خرید از بورس اقدام نماید.

جهت اعمال تغییر باید ابتدا از جدول بالای صفحه درخواست مورد نظر را انتخاب نموده و سپس در قسمت تغییر نحوه دریافت ( پایین صفحه ) نسبت به انتخاب ( خود شرکت یا تعاونی ) اقدام و دکمه تایید را بزنید. دقت در انتخاب نحوه دریافت ضروری است چون پس از انتخاب و زدن دکمه تایید تا ماه آینده غیر فعال شده و به تبع آن امکان تغییر آن وجود ندارد. 

عکس 10

3- گزارش خرید مواد اولیه از بورس 

در این قسمت امکان مشاهده خرید های واحد از بورس وجود دارد

تذکر : در این قسمت تنها خرید هایی که توسط خود شرکت انجام شده است قابل مشاهده است و نه خرید هایی که توسط تعاونی برای واحد انجام شده است. 

واحد های زیر مجموعه 

این قسمت مربوط به تعاونی های تامین نیاز می باشد. تعاونی ها می توانند در این قسمت اعضا و زیر مجموعه های خود را با نوع و مقدار مواد اولیه ای که برای آنها تایید شده است مشاهده نمایند.

اطلاعات ارسالی به بورس

در این قسمت شما می توانید اطلاعات ارسال شده به بورس را مشاهده نمایید 

تذکر : در این قسمت اطلاعات فقط برای واحد هایی نمایش داده می شود که خرید توسط خود شرکت انجام پذیرد و برای واحد های زیر مجموعه تعاونی ها قابل مشاهده نخواهد بود. 

 

 

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *