تصرف  عدوانی کیفری | تعریف جرم – نحوه شکایت – میزان مجازات


همه ما ‌در طول مدت زندگی خود تلاش می‌کنیم تا بتوانیم صاحب برخی ملک و املاک شویم و زندگی مرفه‌تری داشته باشیم. هر چیزی که از نظر قانونی متعلق به ما باشد می‌توانیم در آن هر تصرفی‌‌‌‌ را ایجاد کنیم. اما در برخی موارد دیده می‌شود که افراد با وجود اینکه صاحب ملکی نیستند قصد تصرف آن ‌را دارند که این کار از نظر قانونی جرم تلقی می‌شود. در ادامه قصد داریم در خصوص تصرف عدوانی کیفری توضیحات مفصلی را خدمتتان ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

جرم تصرف عدوانی کیفری چیست‌ ؟

فرض کنید شما دارای یک واحد مغازه هستید که از نظر قانونی‌‌‌‌ متعلق به شماست اما آن را به دوست خود سپرده‌‌اید. حال می‌خواهید مغازه را از دوستتان پس بگیرید اما او منکر مالکیت شما می‌شود و ادعا می‌کند که مغازه در تصر‌ف او است. در این صورت جرم تصر‌ف عدوانی کیفری صورت گرفته است و شما می‌توانید از دوست خود شکایت کیفری بنمایید. اگر بخواهیم مفهوم جرم تصر‌ف عدوانی کیفری را به طور ساده‌تری بیان کنیم می‌بایست بگوییم این جرم به معنای تصر‌ف اموال غیر منقول دیگران به صورت عمدی و با علم به عدم مالکیت خود می‌باشد که در این صورت می‌توان از مجرم شکایت کیفری نمود و خواهان مجازات او شد.

نکته: جرم تصرف عدوانی کیفری فقط در خصوص اموال غیر منقول مانند خانه، زمین و… اتفاق می‌افتد.

شکایت از جرم تصرف عدوانی کیفری

برای شکایت از جرم تصر‌ف عدوانی کیفری می‌بایست به دادسرای‌‌‌‌ محل وقوع ملک خود رجوع نموده و برگه شکواییه را پر کنید تا شکایت شما از فرد مجرم ثبت شود. برای شکایت از این جرم می‌بایست سند مالکیت را به دادسرا ارائه کنید و حتما اثبات کنید که مالک آن مال هستید. همچنین می‌بایست به دادسرا اثبات نمایید که تصر‌ف مال بدون اذن و رضایت شما صورت گرفته است تا بتوانید از مجرم شکایت نمایید و خواهان مجازات او شوید.

نکته: فرد برای شکایت از جرم تصر‌ف عدوانی کیفری می‌بایست حتما مالک آن مال باشد و در غیر این صورت می‌بایست جرم را از طریق دعوی حقوقی پیگیری کند. برای مثال اگر فردی در خانه‌‌ای مستاجر باشد و دوستش خانه را تصر‌ف کرده باشد نباید اقدام به شکایت کیفری نماید و تنها می‌تواند از طریق شکایت حقوقی جرم را پیگیری کند.

مجازات جرم تصرف عدوانی کیفری چیست‌ ؟

همانطور که گفتیم تصر‌ف عدوانی کیفری جرم‌ بوده و شامل مجازات معینی می‌شود. هر فردی که مرتکب این جرم‌ شود مجازات ذکر شده در زیر در خصوص او ‌اعمال خواهند گردید:

  • فرد به حبس از یک ماه الی یک سال محکوم می‌شود.
  • دادگاه مجرم را به رفع تصر‌ف عدوانی موظف می‌کند و او می‌بایست ملکی را که بدون اجازه صاحبش به تصر‌ف خود درآورده به صاحب آن بازگرداند و دیگر تصر‌فی در آن نداشته باشد.

سوالات متداول

جرم تصر‌ف عدوانی کیفری چیست‌ ؟

جرم تصر‌ف عدوانی کیفری به معنای ایجاد تصر‌ف در اموال غیر منقول افراد از روی عمد و با علم‌ به موضوع و همچنین بدون اذن‌ می‌باشد.

مجازات حبس جرم تصر‌ف عدوانی کیفری چقدر است‌ ؟

مجازات حبس این جرم از یک ماه الی یک سال خواهد بود.

برای شکایت از جرم تصر‌ف عدوانی کیفری می‌بایست به کدام مرکز رجوع نمود‌ ؟

در این صورت می‌بایست به دادسرای محل وقوع مال رجوع کرد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص تصرف عدوانی کیفری، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون تصرف عدوانی کیفری پاسخ دهند.

,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *