طرح دعوای اعتراض ثالث به حکم صادره از دادگاه | زمان طرح دعوا


در تمام دادگاه‌ها‌ قاضی اختیار دارد در خصوص پرونده‌ها‌ی مختلف حکم صادر کند و در مورد آن‌ها‌ تصمیم گیری کند. اما صدور حکم اینگونه نیست که قابل تغییر نباشد و گاهی ممکن است با اعتراض و تجدید نظر خواهی افراد حکم تغییر کند و یا اجرای آن متوقف گردد. یکی از افرادی که می‌تواند در خصوص احکام اعتراض نماید شخص ثالث می‌باشد. در ادامه این مطلب قصد داریم در خصوص شخص ثالث و زمان طرح دعوای اعتراض او نسبت به حکم صادره توضیحات مفصلی را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

طرح دعوای اعتراض شخص ثالث به حکم صادر شده

احکام صادر شده گاهی می‌توانند به زیان شخص ثالث تمام شوند. از این رو قانونگذار به شخص ثالث اجازه اعتراض به حکم صادره را داده و او نیز می‌تواند اقدام به اعتراض نماید. برای اعتراض شخص ثالث باید در اولین مرحله به دادگاهی که حکم در آنجا صادر شده است رجوع ‌کند و سپس دادخواستی را مبنی بر اعتراض خود و دلایلش تنظیم نموده و به دادگاه ارائه دهد. قاضی دادخواست شخص ثالث را ‌‌‌‌بررسی‌ می‌کند و زمانی را برای رسیدگی به آن تعیین‌ خواهد کرد.

زمان طرح دعوای اعتراض شخص ثالث

همانطور که‌ گفته شد شخص ثالث برای اعتراض می‌بایست به دادگاه رجوع کرده و علیه دو فرد خوانده و خواهان طرح دعوا نماید تا از حقوق نادیده گرفته شده‌اش دفاع کند. اما سوالی که ایجاد می‌شود این است که در چه مدت زمانی شخص ثالث می‌تواند اقدام به طرح دعوای اعتراض نماید؟

که در این خصوص باید بگوییم هیچ مدت زمان خاصی برای این کار تعیین‌ نگردیده است و شخص ثالث می‌تواند هر زمان که ضرر و زیانی به او وارد شد یا حقوق او از بین رفت برای اعتراض خود اقدام کند. دلیل اینکه نمی‌توان برای اعتراض نمودن شخص ثالث زمانی را در نظر گرفت این است که طبق قانون زمانی شخص می‌تواند اعتراض کند که در حین رسیدگی پرونده حضور نداشته باشد و نداند که چه‌ حکمی ‌قرار است صادر شود که در این صورت شخص ثالث ممکن است مدت‌ها‌ بعد و حتی گاهی پس از اجرای حکم از صادر شدن آن مطلع گردد و همین باعث شده که اعتراض او زمان معینی نداشته باشد.

شخص ثالث کیست‌‌‌‌ ؟‌

همانطور که می‌دانید برای تشکیل یک پرونده و‌ صدور حکم در خصوص آن می‌بایست دو فرد خوانده و خواهان وجود داشته باشند. خواهان در دادگاه از خوانده شکایت نموده و خواستار برخورد قانونی با‌ او شده است که به همین دلیل قاضی نیز حکمی را صادر کرده است. حال شاید با خود تصور کنید که این‌ حکم ‌تنها مختص خوانده و خواهان است و اگر سود و زیانی را تعیین کند به آن ‌دو فرد مرتبط می‌شود که در این‌خصوص باید بگوییم حکم می‌تواند متوجه فرد دیگری نیز بشود و حقوق او را از بین ببرد که این فرد به عنوان شخص ثالث شناخته می‌شود. به عنوان ‌مثال ممکن ‌است دادگاه حکم تخریب خانه‌ای را صادر کند‌ که با تخریب آن خانه همسایه نیز آسیب ببیند که در این صورت همسایه به عنوان شخص ثالث شناخته شده و می‌تواند نسبت به حکم اعتراض کند.

سوالات متداول

شخص ثالث در چه خصوص می‌تواند نسبت به خوانده و‌ خواهان طرح دعوا کند‌‌‌‌ ؟‌

شخص ثالث هرگاه که حقوقش از بین برود می‌تواند نسبت به خوانده و خواهان طرح دعوا نماید.

مدت زمان تعیین شده برای طرح دعوای اعتراض شخص ثالث چقدر است‌‌‌‌ ؟‌

هیچ مدت زمان خاصی در این مورد تعیین نشده است که توضیحات کامل‌‌‌تر‌ در متن مقاله آمده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص طرح دعوای اعتراض ثالث، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون طرح دعوای اعتراض ثالث پاسخ دهند.

,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *