صندلی خودرو


امروز یکی از دغدغه‌های اصلی تولیدکنندگان خودرو ارائه خودروهایی با صندلی‌های راحت برای سرنشینان می باشد. طراحی استاندارد صندلی خودرو، به دلیل داشتن رابطه با سلامتی فرد و تاثیرگذار بودن بر کیفیت رانندگی از اهمیت خاص و ویژه‌ای برخوردار هست. امروزه صندلی خودرو در ماشین های لوکس آپشن‌های زیادی را در بر دارد. این آپشن‌ها علاوه بر راحتی سرنشینان و فراهم کردن کیفیت رانندگی ایده‌آل منجر به زیباتر شدن داخل کابین نیز می گردنند.


پیشنهاد ما به شما بازدید از فروشگاه لوازم یدکی خودرو کالاپلاس است.



راحتی صندلی خودرو چه طیفی را دربر می‌گیرد؟

بطور کلی راحتی صندلی خودرو طیف وسیعی را دربر می‌گیرد. برخی از طیف‌های راحتی صندلی خودرو عبارتنداز: راحتی دیداری، راحتی احساسی، راحتی نشستن بر روی صندلی، راحتی دینامیک، راحتی صدایی و راحتی حرارتی.


البته کارخانه‌های خودرو سازی دیدگاه‌های مختلف و متفاوتی در این ‌باره دارند. اغلب خودرو سازان سعی می‌کنند از ‌نظرات بدست آمده توسط مشتریان برای طراحی صندلی خودرو بهره ببرند. در اصل راحتی صندلی خودرو به معنی برآوردن انتظاراتی است که کاربران هنگام نشستن بر روی آن دارند.



اهمیت طراحی صندلی راننده در چیست ؟



صندلی راننده نسبت به سایر صندلی‌های خودرو از اهمیت و کارکرد بالاتری برخوردار است. به همین دلیل طراحی استاندارد آن نسبت به صندلی‌های دیگر در اولویت قرار می گیرد. طراحان برای طراحی صندلی راننده وضعیت‌های گوناگونی را در نظر می‌گیرند. در نظر گرفتن وضعیت‌های گوناگون در طراحی منجر به هماهنگ سازی با آناتومی‌های متفاوت می‌گردد.

طراحی صندلی راننده باید به شکلی باشد که راننده به راحت‌ترین وجه ممکن بتواند بر روی پنل‌ها، پدال‌ها، فرمان و دنده اشراف داشته باشد. همچنین صندلی راننده باید به نحوی قرار بگیرد که زاویه دید مناسب برای نمایشگرهای موجود در داخل کابین فراهم گردد.

به همین دلیل هست که صندلی راننده قابلیت تنظیم ارتفاع، پشت سر، شیب را دارد. در کل مبنای خودرو سازان ثابت نگه داشتن صندلی های عقب و عدم قابلیت تنظیم آن‌ها توسط افراد است. تا صندلی‌های جلو مخصوصاً صندلی سمت راننده قدرت مانور بیشتری داشته باشد.


راحت‌ترین صندلی خودرو دارای چه ویژگی‌هایی است ؟

*راحت‌ترین صندلی خودرو باید در ابعاد و اندازه‌های استاندارد تولید شود
*دارای اسکلت بندی مناسب و استاندارد ایمن باشد

* از فوم تزریق شده برای طراحی کف و پشتی آن استفاده شود
*دارای لبه مناسب و استاندارد جهت راحت نشستن راننده باشد
*دارای لبه های مناسب در هنگام گردش به سمت راست یا چپ بوده به نحوی که راننده از روی صندلی منحرف نشود
*دارای تنظیمات پشتی، کمر، زیر پا، گودی کمر و پشت سر راننده باشد
*دارای آپشن‌های گرمکن صندلی و سیستم سرد کننده باشد
*تولید شده از بهترین و مناسب‌ترین پارچه ها باشد

* قابلیت تنظیم راننده را داشته باشد

*دارای قابلیت های ضد تعریق، فرسودگی و دوخت مناسب باشد
*ضخامت کف صندلی، بخش کناری و قسمت پشتی در اندازه‌های استاندارد باشد تا راننده دچار کمردرد و پا درد نشود
*دارای سیستم مهار کمربند ایمنی باشد

*براحتی نصب یا تعویض شود

*قطعات داخلی آن قابل تعویض و تعمیر باشند

*دارای گارانتی و خدمات پس از فروش باشد

*دارای قیمت مناسب باشد

*دارای طراحی متنوع باشد

*قابلیت تحمل وزن افراد چاق را داشته باشد.



نحوه صحیح تنظیم صندلی خودرو



تنظیم صندلی خودرو از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به نحوی که در هنگام آموزش رانندگی اولین بحث آموزشی مربوط به تنظیم صندلی خودرو می‌باشد. اهمیت تنظیم صحیح صندلی خودرو با امنیت و تضمین سلامت راننده دارای رابطه هست. راحت نشستن راننده بر روی صندلی یکی از عواملیست که کنترل خودرو را در شرایط و حوادث ناگهانی آسان می‌کند.


برای تنظیم صندلی خودرو، راننده باید قبل از هر چیزی قد و قواره خود را در نظر بگیرد. همانطور که مستحضر هستید؛ صندلی‌های خودروها دارای اهرم‌هایی به منظور جلو و عقب بردن و بالا و پایین کردن صندلی هستند. با استفاده از این اهرم‌ها می‌توان فاصله عرضی و طولی صندلی تا فرمان و پدال را براحتی تنظیم کرد.

 راننده باید به نحوی پشت فرمان خودرو قرار بگیرد که بر ستون فقرات، کمر و گردن او هیچ فشاری وارد نیاید. زیرا در غیر این‌ صورت ممکن است در ناحیه کمر دچار آسیب شده و با کمردردهای مزمن دست‌ و پنجه نرم کند. بطور کلی تنظیم مناسب صندلی راننده سبب می‌شود که تمام اعضای بدن راننده بر روی صندلی در وضعیت نرمال قرار گرفته و یک رانندگی خوب و ایمنی را در پی داشته باشد.




نشانه‌های تنظیم نبودن صندلی خودرو



۱- اگر هنگام فشار دادن پدال پاها برای رسیدن به پدال خیلی کشیده شده یا خیلی خم شوند.

۲- اگر بین پشت زانوها و صندلی به اندازه عرض ۲ انگشت فاصله وجود نداشته

۳- اگر نتوان از شیشه جلو و سایر شیشه‌های خودرو بیرون را به‌ خوبی دید و اشراف کامل به محیط بیرون داشت

۴- برای نگاه کردن به بیرون از خودرو مجبور به خم شدن باشید

۵- دست‌ها نسبت به فرمان خیلی دور و یا خیلی نزدیک بوده و حالت راحتی نداشته باشند

۶-آگر هنگام چرخاندن فرمان خودرو شانه‌ها از صندلی جدا شوند به معنی زیاد بودن زاویه صندلی می‌باشد

۷- اگر سر بالاتر از تکیه‌گاه و یا اینکه پایین‌تر از تکیه‌گاه باشد، نشان ‌دهنده تنظیم نبودن صندلی خودرو است. بطور کلی سر باید با تکیه گاه در یک سطح قرار بگیرد.


تکنولوژی ASCT چیست ؟



تکنولوژی ASCT،یکی از پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌های موجود جهت تولید صندلی خودروی ارگونومیک است. تکنولوژی نوین ASCT این امکان را به صندلی می‌دهد که مانند قالبی بدن راننده و سرنشین خودرو را احاطه کند.
به طور کلی صندلی ساخته شده براساس این تکنولوژی با نقاطی از بدن که توسط صندلی های معمولی پوشش داده نمی‌شد ارتباط و اتصال برقرار می‌کند.


چگونه می توان بهترین صندلی موجود در بازار را خریداری کرد؟


ازآنجایی‌که صندلی‌های خودرو در بازار دارای برندهای متفاوت و زیادی هستند. انتخاب و خرید مناسب با کمی مشکل روبرو است. به صورت کلی جهت خرید بهترین صندلی، خریدار باید بر اساس نیاز و مدل خودروی خود و همچنین بر اساس مدت زمانی که در پشت فرمان می‌نشیند صندلی متناسب با بودجه خود را انتخاب کرده و بخرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خودرو به مجله خودرو کالاپلاس مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *