ثبت دادخواست دیوان عدالت اداری | ثبت دادخواست در سامانه – مراحل ثبت نام – چگونگی ثبت


یکی از نهاد‌های قضایی ایران که به شکایت مردم رسیدگی می‌نماید دیوان عدالت اداری است‌‌‌‌‌‌‌. این نهاد امروزه مانند بسیاری از نهادهای قضای دیگر به سوی عدالت الکترونیک گام برداشته است. در این راستا سامانه‌ای به نام ساجد را برای ثبت دادخواست در دیوان عدالت اداری راه اندازی نموده است‌‌‌‌‌‌‌. در این مطلب به معرفی و بررسی سامانه سجاد می‌پردازیم.

دیوان عدالت اداری و وظائف آن

بر اساس اصل 173 قانون اساسی دیوان عدالت اداری جهت رسیدگی به شکایت‌ها و دادخواهی مردم نسبت به ماموران یا واحدهای دولتی و آیین نامه‌های‌‌‌‌‌‌‌شان تشکیل شد. از این رو به آن دیوان عدالت اداری می‌گویند زیرا به دنبال برقراری عدالت در ادارات دولتی است. از جمله وظائف این دیوان می‌توان به موارد زیر اشاره نمود :

  1. رسیدگی به شکایت‌های مطرح شده علیه سازمان‌های دولتی.
  2. رسیدگی به شکایت‌های مربوط به اقدامات ماموران واحدهای دولتی.
  3. رسیدگی به شکایت‌های مردم نسبت به آرا و تصمیمات قطعی کمیسیون‌ها، هیئت‌ها و شوراهایی که در سازمان‌ها و ادارات دولتی فعالیت می‌کنند.
  4. رسیدگی به شکایت بر علیه تصویب نامه‌ها، آیین نامه‌ها و دیگر نظامات و مقررات که برخلاف شرع یا قانون یا خارج از اختیارات قوه مجریه است.
  5. رسیدگی به شکایت‌های قضات و کارمندان مشمول قانون استخدام و سایر مستخدمین از حیث تضییع حقوق استخدامی.

سامانه ثبت دادخواست دیوان عدالت اداری

با توجه به تاکید قوه قضائیه بر عدالت الکترونیک و انجام امور از راه دور سامانه ساجد از سوی دیوان عدالت اداری راه اندازی شد. اشخاصی که به هر دلیلی قصد ثبت شکایت و دادخواست در دیوان عدالت اداری را دارند می‌توانند بدون مراجعه حضوری و از راه دور به سایتsajed.divan-edalat.ir مراجعه نموده و با ثبت نام در این سایت به راحتی و از راه دور دادخواست خود را ثبت نمایند.

ثبت نام در سامانه ثبت دادخواست دیوان عدالت اداری

برای انجام هرگونه فعالیت در سامانه ساجد باید در ابتدا در این سامانه ثبت نام نمایید. بعد از ورود برای ثبت نام باید مراحل زیر را انجام دهید:

  1. داشتن کد ثنا الزامی می‌باشد برای این منظور در ابتدا باید در سامانه ثنا ثبت نام نمود. بدون ثبت نام در سامانه ثنا در این سامانه نیز نمی‌توانید ثبت نام کنید.
  2. وارد سایت شده و‌‌‌‌‌‌‌ کد ملی خود را وارد نمایید و سپس گزینه بعدی را انتخاب کنید. عکس
  3. صفحه ثبت نام برای شما باز می‌شود. باید اطلاعات خود از جمله کد ملی و تاریخ تولد را وارد نمایید. همچنین در قسمت نوع شخص ثبت نامی شرکت‌ها باید شخص حقوقی را انتخاب نموده و سایر افراد شخص حقیقی‌‌‌‌‌‌‌. عکس
  4. بعد از تکمیل بخش گزینه بعدی را انتخاب نمایید. عکس
  5. در انتها پیامکی برای شما ارسال شده و ثبت نام شما نهایی می‌شود. عکس

وکلا می‌توانند بعد از ثبت نام گزینه وکیل می‌باشم را فعال نمایند و صفحه اول پروانه وکالت خود را بارگزاری نمایند. بعد از حدودا 72 ساعت نتیجه به آن‌ها اعلام می‌گردد.

کابرد‌های سامانه ساجد

در این سامانه فعالیت‌های زیر قابل انجام است :

  1. ثبت دادخواست‌های بدوی و تجدید نظر.
  2. ثبت و پیگیری درخواست اعمال ماده 79 و ماده 89 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری‌‌‌‌‌‌‌. ماده 79 مربوط به بررسی مجدد رای صادره از شعب می‌باشد. ماده 89 مربوط به بررسی دادخواست تعارض آرای شعب می‌باشد.
  3. پیگیری ماده 80 که مربوط به درخواست ابطال مصوبات می‌باشد.
  4. فرستادن جواب اخطار رفع نقص و همچنین لایحه‌ها و نامه‌ها به بخش‌های مختلف دیوان عدالت اداری.

چگونگی ثبت دادخواست در سامانه دیوان عدالت اداری

اشخاص از طریق مرورگر‌هایی مانند google chrome به آدرس sajed.divan-edalat.ir مراجعه نمایند و مراحل زیر را برای ثبت دادخواست خود انجام دهند:

  1. گزینه ورود (در صورت نیاز سازمان‌ها و شرکت‌ها) را وارد نمایید‌‌‌‌‌‌‌. عکس
  2. سپس باید نام کاربری و رمز عبور خود را وارد نمایید. و گزینه ورود را وارد نمایید. نام کاربری و رمز عبور در هنگام ثبت نام به شما داده می‌شود‌‌‌‌‌‌‌. عکس
  3. بعد از وارد شدن به صفحه شخصی خود در سمت راست صفحه بر روی ثبت دادخواست که به شکل یک قلم است کلیک نمایید. عکس
  4. توضیحات نمایش داده شده را مطالعه نمایید و گزینه بله را انتخاب نمایید. عکس
  5. فرم ثبت دادخواست برای شما نمایش داده می‌شود. این فرم را به طور کامل پر نمایید و مدارک مورد نیاز را با حجم مورد نظر بارگیری نمایید. عکس
  6. در انتها گزینه ذخیره را تکمیل نمایید‌‌‌‌‌‌‌. عکس
  7. سپس پیامکی مبنی بر ثبت دادخواست برای شما ارسال می‌شود. عکس

سوالات متداول

سامانه ساجد چیست ؟

این سامانه‌ای است برای ثبت دادخواست‌های دیوان عدالت اداری‌‌‌‌‌‌‌ که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

چگونه به سامانه ثبت دادخواست دیوان عدالت اداری دسترسی پیدا کنیم ؟

باید از طریق یکی از مرورگرها وارد سایت sajed.divan-edalat.ir شوید که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

چگونه در سامانه ساجد ثبت دادخواست نمایید ؟

باید وارد سایت شوید و نام کاربری و رمز عبوری که در هنگام ثبت نام داده شده است را وارد نمایید. سپس می‌توانید دادخواست خود را ثبت نمایید که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

برای دریافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقی در مورد سامانه ثبت دادخواست دیوان عدالت اداری می‌توانید از خدمات مشاوره آنلاین و تلفنی وکیل دات کام بهره ببرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص سامانه ثبت دادخواست در دیوان، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون سامانه ثبت دادخواست در دیوان پاسخ دهند.

,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *