سوختن واشر سرسیلندر


واشر سرسیلندر یکی از مهم‌ترین اجزای پیشرانه‌ی وسیله نقلیه می‌باشد که اگر کوچک‌ترین مشکلی در سلامت آن به وجود بیاید، به شدت سلامت موتور و سیلندر را تحت تاثیر قرار می دهد. در واقع واشر سرسیلندر نوعی آب‌بندی پلاستیکی و فلزی است که هنگام جفت شدن سر سیلندر بر روی بلوک موتور در فضای خالی بین این ۲ بخش قرار گرفته و مانع از بروز نشتی آب، روغن و هوا از این فضا می‌گردد.

سلامت واشر سرسیلندر در خودرو دارای چه اهمیتی می باشد ؟

لازم است که مجرای آب و روغن موجود در بلوک سیلندر به صورت کامل ایزوله شده تا هرگونه امکان ترکیب آب و روغن در خودرو با یکدیگر از بین برود.
زیرا نفوذ هرکدام از این ۲ سیال موجود در سیستم فنی موتور خودرو به قلمروی آن یکی موجب می‌شود عملکرد سامانه خنک‌کننده و همچنین روان کاری موتور با مشکل بسیار جدی روبرو گردد.
این قطعه با جای گیری در میان خلل و فرج بلوک سیلندر و سرسیلندر تمامی درزهای موجود را پوشش داده و به‌عبارت‌دیگر یک عملیات عایق‌سازی بین حفرات آب و روغن نسبت به محفظه سیلندر را با دقت تمام انجام می دهد.

اصلی‌ترین عامل سوختن واشر سرسیلندر خودرو چیست ؟

لازم به ذکر است که واشر سرسیلندر خودرو قادر است تا حدود تعیین ‌شده‌ای گرمای حاصل از احتراق داخل محفظه خودرو را تحمل کند حال اگر به هر دلایلی این گرما به بیشتر از حد مجاز خود نفوذ کند واشر سرسیلندر به عنوان اولین قطعه پیشقدم در سیستم پیشرانه خودرو خواهد سوخت.

با توجه به مطلب گفته شده می‌توان به این نکته پی برد که اصلی‌ترین عامل سوختن واشر سرسیلندر خودرو بالا رفتن دمای بیش از حد پیشرانه موتور است.
حال جای سوال اینجاست که چه دلیلی باعث بالا رفتن بیش از حد دمای پیشرانه خودرو می‌گردد؟ که جواب این سوال وجود مشکل و علت در سیستم خنک کاری خودرو است.
پس به‌راحتی می‌توان به این نکته پی برد که اصلی‌ترین دلیل سوختن واشر سرسیلندر خودرو وجود عیب و ایراد در سیستم خنک کاری خودرو مانند رادیاتور و دیگر قطعات مرتبط با رادیاتور و سیستم خنک کاری خودرو می باشد.

سوختن واشر سرسیلندر خودرو با چه علائمی همراه می باشد ؟

خب تا این‌جای کار متوجه شدیم که اصلی‌ترین عامل سوختن واشر سرسیلندر بالا رفتن بیش از حد دمای پیشرانه خودرو به علت وجود عیب و ایراد و درست عمل نکردن سیستم خنک کاری خودرو هست.

حال هر گاه به هر علتی سیستم خنک کاری درست کار نکند و دمای پیشرانه خودرو بیش از حد بالا برود واشر سرسیلندر به‌عنوان اولین عضو پیش‌قدم در مشکل به‌وجودآمده موجود در سیستم فنی مستعد سوختن می‌گردد.

اولین اتفاقی که حین سوختن واشر سرسیلندر رخ می دهد اختلاط روغن و آب موتور خودرو می باشد. همان‌طور که گفتیم یکی از اصلی‌ترین وظیفه واشر سرسیلندر آب‌بندی خودرو و پیشگیری از اختلاط روغن و آب می باشد که در صورت سوختن واشر سرسیلندر اولین اتفاقی که می‌افتد این است که روغن و آب با یکدیگر مخلوط می‌گرند.

درواقع هنگام سوختن واشر سرسیلندر شرایطی به وجود می‌آید که اختلاط آب با روغن، و نفوذ مایع خنک‌کننده به محفظه سیلندر، و نشتی آب و روغن از شکاف میان سیلندر و سرسیلندر و درنتیجه انتشار دود سفید رنگ از لوله اگزوز مشاهده خواهد شد.
اما به‌غیر از ترکیب شدن آب و روغن که در اثر این علت روغن خودرو رنگ شیری رنگ به خود می‌گیرد علائم دیگری نیز وجود دارند که این علائم عبارت‌اند از:

۱- خروج بخار آب از دهانه اگزوز خودرو به علت بالا رفتن بیش از حد دمای خودرو

۲- کف کردن و شکلاتی شدن رنگ روغن موتور و وجود قطرات ریز آب در روغن موتور

۳- قهوه‌ای شدن رنگ آب رادیاتور به علت قاطی شدن روغن با آب

۴- سخت روشن شدن خودرو به‌علت نفوذ آب به محفظه احتراق خودرو.

کم شدن آب رادیاتور چه تأثیری بر سوختن واشر سر سیلندر دارد ؟

اگر آب رادیاتور کمتر از حد استاندارد باشد، موتور و واتر پمپ خودرو بشدت تحت فشار خواهند بود که تحت فشار قرار گرفتن موتور و واتر پمپ خودرو به علت بالا رفتن دمای موتور سبب می شود واشر سرسیلندر خودرو بسوزد.

اگر واشر سرسیلندر بسوزد و به موقع تعویض نگردد چه اتفاقی برای خودرو می‌افتد ؟

با توجه به مطالب گفته‌ شده و پی بردن به اهمیت وجود واشر سرسیلندر در سیستم پیشرانه موتور خودرو در هنگام مشاهده حتی یکی از علائم سوختن واشر سرسیلندر باید به صورت قطعی برای تعویض آن اقدام کرد. زیرا در غیر این ‌صورت کل سیستم پیشرانه خودرو تحت تاثیر این موضوع قرار گرفته و از کار خواهند افتاد.

پس اگر نمی‌خواهید با هم‌چین مشکلی روبرو شده و روبرو شوید توصیه می شود در صورت مشاهده علائم سوختگی واشر سیلندر و یا اطمینان به سوختن آن حتماً آن را تعویض نماید.

چه عواملی سبب سوختن واشر سرسیلندر می شود؟

۱- کم شدن آب رادیاتور

۲- مجرا بسته شدن مجرای عبور آب در موتور

۳- خنک نشدن آب رادیاتور به دلیل رسوب یا نقض در عملکرد پروانه خودرو

۴- نقص فنی ترموستات

۵- نقص فنی در واتر پمپ و عدم گردش جریان آب در موتور

۶- پیچ خوردگی شلنگ‌های ورودی و خروجی رادیاتور

۷- رانندگی طولانی در ترافیک و فشار بیش از اندازه در فصل گرما به موتور خودرو.

مراحل سوختن واشر سرسیلندر خودرو به چه صورت است ؟

لازم به ذکر است که سوختن واشر سر سیلندر به صورت آنی در یک لحظه اتفاق نمی‌افتد. بلکه سوختن آن به صورت مرحله‌ای صورت می‌گیرد. به نحوی که ابتدا آب رادیاتور داغ شده و حرارت موتور خودرو افزایش پیدا می‌کند و آنگاه چند دقیقه بعد از آنکه آمپر خودرو به خط قرمز برسد واشر سر سیلندر شروع به تخریب و سوختن می‌کند.

هنگام مشاهده داغ شدن رادیاتور خودرو و عبور آمپر رادیاتور از خط قرمز باید چه کرد ؟

در هنگام مشاهده بالا رفتن درجه حرارت آب موجود در رادیاتور و عبور آمپر رادیاتور از خط قرمز باید بلافاصله خودرو را خاموش کرده و آن را توسط بکسل به تعمیرگاه مناسب انتقال داد. اگر خودرو در شرایط و در مسیری قرار دارد که توقف اتومبیل غیرممکن است، برای پیشگیری از آسیب‌های جدی‌تر به موتور و سیستم پیشرانه خودرو می‌توان تا مسیر خیلی کوتاهی خودرو را راند و انگاه بلافاصله پس از توقف در محفظه روغن موتور را برداشت.

آیا ریختن آب بر روی موتور خودرو در هنگام داغ کردن و بالاتر رفتن بیش از حد دمای آن درست است ؟

در پاسخ این سوال باید گفت که اینکار به ‌هیچ‌وجه منطقی و علمی به نظر نمی‌رسد. زیرا داغ کردن موتور خودرو به علت بالا رفتن بیش از حد دمای پیشرانه می باشد حال با ریختن آب سرد به صورت ناگهانی بر روی موتور یک انقباض ناگهانی در موتور خودرو به وجود خواهد آمد که سبب می‌شود موتور خودرو گیرپاژ کند و موجب به هم چسبیدن قطعات موتور به یکدیگر شود.
همچنین این عامل باعث سرد و گرم کردن شدید پیستون شده و موجب ایجاد ترک و شکاف ریز در پیستون می‌گردد.

هنگام داغ کردن موتور خودرو چه باید کرد؟

هنگام داغ کردن موتور خودرو عاقلانه‌ترین کار این است که خودرو را در کنار خیابان پارک کرده و آن را خاموش کرد و سپس کاپوت را بالا زده و هر ۳۰ الی ۴۰ ثانیه موتور را در حد ۳ الی ۴ ثانیه روشن کرده و دوباره خاموش کرد. توصیه می شود چندین بار این حرکت انجام شود. روشن و خاموش کردن خودرو سبب می‌گردد که دیگر به علت داغ شدن بیش از حد موتور رینگ و پیستون به یکدیگر نچسبند اما باید گفت که هنگام بالا رفتن دمای موتور خودرو واشر سرسیلندر خواهد سوخت و باید تعویض گردد.

,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *