رابطه نامشروع | به چه رابطه ای نامشروع می‌گویند – تفاوت رابطه نامشروع با زنا


ایجاد رابطه میان زن و مردی که باهم محرم نیستند در همه جهان دارای قوانین مختلفی است و هر کشوری در خصوص چنین روابطی‌‌‌‌‌‌‌‌ قوانینی را وضع کرده است که مردم به آن‌ها عمل نمایند. برقراری رابطه ‌نا‌مشروع میان زن و مرد همیشه یکی از پر چالش‌‌‌ترین مسائلی بوده که قانونگذاران به آن پرداخته‌اند. رابطه نامشروع میان زن و مرد جرم به حساب ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌آید. در ادامه قصد داریم در خصوص رابطه نامشروع توضیحات کاملی را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

به چه رابطه‌‌ای نامشروع ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌گویند‌ ؟

به رابطه‌‌ای که میان زن و مرد نامحر‌‌‌‌‌‌‌‌می‌ برقرار ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود و از حد متعارف خود فراتر رفته است رابطه ‌نا‌مشروع می‌گویند. چنانچه مرد و زنی که میان آن‌ها علقه زوجیت وجود ندارد و به هم محرم نیستند رابطه‌‌ای خارج از حد متعارف برقرار کنند مجرم‌‌‌‌‌‌‌‌ هستند‌‌‌‌‌‌‌‌ و طبق قانون‌ مجازات ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شوند. منظور از علقه زوجیت این است هر زن و مردی که به سن بلوغ‌‌‌‌‌‌‌‌ رسیده باشند برای برقراری ارتباط ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌بایست میان آن‌ها صیغه محرمیت خوانده شود و در غیر این صورت اگر رابطه‌‌ای خارج از حد متعارف برقرار نمایند مجرم ‌محسوب شده و مجازات خواهند گردید. در قانون ‌مجازات اسلامی آمده است که جرم رابطه ‌نا‌مشروع جرمی است که طی انجام آن زن و مردی که به هم محرم نیستند باهم رابطه‌‌ای نامتعارف را برقرار ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌نمایند که این رابطه ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌تواند موارد زیر را در بر بگیرد:

  • بوسیدن و در آغوش گرفتن همدیگر
  • نشستن در کافی شاپ
  • راه رفتن در خیابان، پارک و…
  • نشستن در اتومبیل

مجازات رابطه نامشروع چیست‌ ؟

قانونگذار برای برقراری رابطه ‌نا‌مشروع مجازات به خصوصی را در نظر گرفته است که به شرح زیر ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌باشد:

چنانچه زن و مردی مرتکب جرم رابطه ‌نا‌مشروع شوند به تحمل ضربات شلاق تا ۹۹ ضربه محکوم ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شوند. اگر فردی دیگری را اجبار به برقراری رابطه ‌نا‌مشروع کرده باشد مجازات فقط شامل حال خودش خواهد شد. برای مثال اگر مردی زنی را به اجبار در آغوش بگیرد و یا ببوسد طبق قانون تنها مرد ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌بایست مجازات شود و مجازات شامل حال زن ‌‌‌‌‌‌‌‌نمی‌‌شود. در مواردی می‌توان این مجازات را به جزای نقدی بدل نمود.

رابطه نامشروع و زنا

رابطه ‌نا‌مشروع و زنا هردو جرم بوده و شامل مجازات ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شوند. اما این دو نوع‌ جرم دارای تفاوت‌هایی نیز ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌باشند. برخی افراد تصور ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌کنند رابطه ‌نا‌مشروع و زنا‌‌‌‌‌‌‌‌ در واقع یک جرم هستند. اما در واقع رابطه ‌نا‌مشروع همه موارد گفته شده در بالا را مانند نشستن در اتومبیل و کافی شاپ، راه رفتن در خیابان و بوسیدن در بر ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌گیرد و این مهم‌‌‌ترین تفاوت این جرم با زنا ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌باشد. چنانچه زن و مرد در رابطه ‌نا‌مشروع اقدام به برقراری رابطه جنسی نمایند جرم زنا را مرتکب شده‌اند. پس ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌توان نتیجه گیری کرد که رابطه ‌نا‌مشروع تمامی روابط میان زن و مرد نامحرم که کمتر از رابطه جنسی باشند را در برمی‌گیرد.

به جز ازدواج در چه مواردی رابطه میان زن و مرد نامشروع نیست‌ ؟

همانطور که در بالا گفتیم اگر زن و مرد نامحرم دارای ارتباط نامتعارف حضوری و تلفنی باشند، در یک خودرو بنشینند و… مرتکب جرم رابطه ‌نا‌مشروع شده‌اند. اما اگر دختر و پسر قبل از ازدواج برای آشنایی اولیه ازدواج با آگاهی کامل خانواده‌هایشان ارتباط حضوری و تلفنی برقرار کنند مرتکب جرم ‌نا‌مشروع نشده‌اند.‌‌‌‌‌‌‌‌ همچنین چون حضور زنان در جامعه گسترده‌‌‌تر از قبل شده است برقراری رابطه تلفنی و یا نشستن در خودرو توسط دو همکار زن و مرد جزو روابط ‌نا‌مشروع به حساب نخواهد آمد. اما در این موارد نیز ارتباط باید متعارف باشد و از حد و مرز خود فراتر نرود.

سوالات متداول

مجازات رابطه ‌نا‌مشروع چیست‌ ؟

مجازات رابطه ‌نا‌مشروع تا ۹۹ ضربه شلاق خواهد بود.

اگر زن و مرد برای آشنایی ازدواج ارتباط تلفنی داشته باشند مرتکب جرم رابطه ‌نا‌مشروع شوند‌ ؟

خیر اگر خانواده‌هایشان در جریان رابطه باشند جرم رابطه ‌نا‌مشروع صورت نگرفته است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص رابطه نا‌مشروع، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون رابطه نا‌مشروع پاسخ دهند.

,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *