نحوه و شرایط نگهداری محکومان حبس | تعیین محل زندان – معرفی محکومین


مجازات حبس یکی از مجازات‌هایی است که در قوانین کشور ما برای مجرمین تعیین‌ شده است. این نوع مجازات برای افراد مدت زمان معینی خواهد داشت و هر فرد با توجه به میزان جرمی که مرتکب شده است محکوم به تحمل مجازات حبس می‌شود. طی اعمال این مجازات فرد مجرم برای مدت زمان مشخص شده توسط دادگاه به زندان می‌رود و پس از سپری شدن آن مدت از زندان آزاد خواهد شد. در ادامه قصد داریم در مورد نحوه و شرایط نگهداری محکومان به حبس توضیحات مختصری را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

چرا نگهداری صحیح از محکومان حبس اهمیت دارد‌‌ ؟

همانطور که‌ گفته شد هر مجرم با توجه به جرمی که مرتکب شده است ممکن است مدتی به حبس برود و به زندان منتقل شود. اما‌ مسئله حائز اهمیت این است که مراجع قضایی می‌بایست از فرد زندانی و محکوم ‌به حبس به شیوه درستی نگهداری کنند و این مسئله از اهمیت زیادی برخوردار است.

برای مثال زندان‌ها انواع مختلفی دارند و به طور ساده می‌توان گفت که یک نوجوان مجرم که برای بار اول مرتکب جرم شده نباید به همراه زندانیان بزرگسال و دارای چندین مرتبه سابقه ارتکاب جرم به یک زندان منتقل‌ شود زیرا این به صلاح او نیست و در صورتی که چنین کاری انجام‌ شود ‌می‌توان گفت که حقوق زندانی نادیده گرفته شده است.

در برخی موارد نیز زندانی ‌می‌بایست با توجه به سابقه، محل سکونت، مدت محکومیت و شخصیت فردی‌اش به زندان خاصی منتقل شود که همه این موارد ‌می‌بایست به تایید قاضی برسد و همچنین طبق نظر شورای طبقه بندی انجام شود.

نحوه معرفی محکومان به حبس

معرفی و اعزام زندانیان با کمک مامورین مرد برای مردان و مامورین زن برای‌ زنان محکوم به حبس انجام ‌می‌شود و تمام موازین مراقبتی نیز ‌می‌بایست رعایت شود تا هم از ‌فرار مجرم جلوگیری گردد و هم مجرم آسیبی نبیند و در سلامت کامل به زندان منتقل شود. مشخصات کامل محکوم، سابقه کیفری او و محل سکونتش در نظر گرفته می‌شود سپس ‌به نزدیک‌ترین زندان منطقه اعزام و معرفی ‌می‌شوند.

نحوه و شرایط‌ نگهداری محکومان حبس

شرایط و نحوه نگهداری محکومان حبس با توجه به عوامل مختلفی تعیین شده است. در مرحله اول ‌می‌بایست بگوییم زندان‌ها به چند بخش مراکز حرفه آموزی و اشتغال، زندان بسته، مراکز اقدامات تامینی و تربیتی، زندان نیمه باز و کانون اصلاح و تربیت تقسیم بندی‌ ‌می‌شوند. از شرایط نگهداری زندانیان ‌می‌توان به این موضوع اشاره نمود که هر زندانی باید بر اساس نوع جرم و محکومیت، شخصیت، پیشینه و سابقه و تایید قاضی و… در زندان مخصوصی نگهداری شود.

نکته دیگر این است که متهم و مجرم هرگز نباید در یک مکان نگهداری شوند زیرا محل نگهداری متهم بازداشتگاه است که زیر نظر سازمان‌ زندان‌ها نظارت ‌می‌شود. شرط مهم دیگر نیز این‌ است که اگر محل سکونت فرد محکوم به حبس در حوزه دادگاه صادر کننده حکم نباشد ‌می‌بایست فرد به نزدیک‌ترین زندان محل اقامتش منتقل شود ولی اگر این ‌کار باعث مفسده شود انجام نخواهد شد.

سوالات متداول

سابقه مجرم ‌می‌تواند در تعیین نوع زندان او تاثیر گذار باشد‌‌ ؟

بله این مورد نیز یکی از عوامل تعیین‌کننده‌ نوع زندان خواهد بود.

آیا متهم و مجرم در یک مکان نگهداری ‌می‌شوند‌‌ ؟

خیر متهم در بازداشتگاه نگهداری ‌می‌شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه و شرایط نگهداری محکومان حبس، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون نحوه و شرایط نگهداری محکومان حبس پاسخ دهند.

,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *