تقویت انژکتور خودرو


تقویت انژکتور و یا همان قدرت موتور به منزله بالا بردن میزان گشتاور نیروی تولیدی موتور می باشد. این عمل بیشتر در زمان‌های توصیه می‌شود که موتور خودرو دیگر مانند روزهای اولیه خود قادر به ایجاد گشتاور و شتاب روزهای اولیه خود نمی‌باشند.
هدف اصلی ما در این مقاله ارائه راهکارهای تقویت انژکتور و موتور خودرو می باشد درصورتی که تمایل داشته باشید می‌توانید از مطالب ارائه‌شده در این مقاله بهره‌مند گردید.


تقویت سیستم سوخت ‌رسانی خودرو چه تأثیری بر عملکرد قدرت موتور خودرو دارد ؟

به طور معمول هر خودرو هنگام خروج از کارخانه و در زمان صفر کیلومتر دارای قدرت خاصی می‌باشد که توسط شرکت تولیدی آن تعیین می‌شود.
طبق تخمین کارشناسان این عدد در طول زمان و با استفاده کردن از خودرو پایین می‌آید. اصولاً هر سال ۱ شماره از آن کسر می شود.

اما باید متذکر شد، روش‌هایی وجود دارد که می‌تواند از افت شدید قدرت موتور و شتاب خودرو پیشگیری کرده و حتی در بعضی موارد آن را به عدد روزهای اولیه آن نزدیک کند.
یکی از این روش‌ها تقویت سیستم سوخت رسانی خودرو می باشد.
یکی از روش‌های تقویت انژکتور خودرو شستشوی سیستم سوخت رسانی آن هست. از هرگاه یکی از اجزای سیستم سوخت رسانی مانند پمپ بنزین، فیلتر بنزین، لوله‌های انتقال بنزین و انژکتور ها کثیف و آلوده باشند موجب ایجاد اخلال در مسیر سوخت رسانی به خودرو شده و درنتیجه سبب کاهش قدرت موتور خودرو می گردد.

تقویت انژکتور و موتور خودرو به چه صورت است ؟

همان‌طور که مستحضر هستید تقویت انژکتورها منجر به بالاتر رفتن توان خروجی قدرت موتور می گردد. با توجه به مطلب گفته شده می‌توان نتیجه گرفت که رابطه مستقیم بین عملکرد درست انژکتور و قدرت خروجی موتور وجود دارد.
معمولا تقویت انژکتور و موتور به دو صورت انجام می گیرد که عبارتند از:

روش اول؛ در این روش با توجه به نوع موتور و انژکتور های موجود در آن نیاز است تا موتور ماشین مورد دست کاری و تغییراتی شود. این روش روشی تخصصی بوده و نیازمند دانش بالایی در رابطه با علم مکانیک خودرو و یک فرد متخصص است.
در واقع کارشناس خودرو با بررسی انژکتورها و باز کردن آن‌ها و برطرف کردن ایرادات موجود در آن‌ها، موجب بالا رفتن عملکرد صحیح این قطعه می‌شوند.

روش دوم؛ تعویض انژکتور معیوب و جانشین کردن یک انژکتور نو و بی عیب و نقص به جای آن می باشد. این عمل توسط خود راننده نیز امکان‌پذیر است با این عمل علاوه براینکه انژکتورهای خودرو تقویت شده و عملکرد آن‌ها بهتر می شود قدرت خروجی موتور و همچنین شتاب آن نیز بهبود می‌یابد.

تقویت انژکتور و موتور خودرو چه تأثیری بر میزان مصرف سوخت می‌گذارد ؟

همان‌طور که مستحضر هستید؛ وظیفه اصلی انژکتور خودرو پاشش سوخت و کمک به احتراق صحیح در محفظه احتراق موتور خودرو است. حال اگر این قطعه از سیستم سوخت رسانی دارای عیب و ایرادهایی باشد و اخلال‌هایی در عمل پاشش سوخت به وجود بیاید عمل سوخت رسانی به خودرو آن‌طور که باید انجام نمی‌گیرد.
درنتیجه مصرف سوخت خودرو تا حد قابل‌توجهی افزایش می‌یابد. زیرا برای دسترسی موتور خودرو به سوخت کافی، عمل پاشش باید بیشتر از حد معمول صورت بگیرد که با هر بار عمل پاشش خودرو میزان مصرفی سوخت نیز بالاتر می‌رود.

پس می‌توان نتیجه گرفت که تقویت انژکتورهای خودرو علاوه‌بر این‌که سبب تقویت قدرت و شتاب موتور خودرو می شود، موجب کاهش سوخت و درنتیجه کاهش هزینه‌های اقتصادی متحمل بردارنده خودرو نیز می‌گردد.
ناگفته نماند که تقویت انژکتورهای خودرو علاوه بر تاثیر مثبت بر میزان مصرف سوخت بر انتشار آلاینده‌های محیط زیست نیز تاثیر گذار است. زیرا احتراق غیرمعمول موتور خودرو علاوه بر بالا بردن میزان مصرف سوخت منجر به بالا رفتن تولید آلاینده‌های خطرناک محیط زیست تا حد بالایی می شود.

 

تقویت سیستم اگزوز خودرو چه رابطه‌ای با تقویت انژکتور و موتور خودرو دارد ؟

همان‌طور که مستحضر هستید وظیفه اصلی اگزوز خودرو خارج کردن هوای موتور به بیرون می باشد. هنگامی که عمل انفجار داخل اتاقک موتور صورت می‌گیرد دودی ایجاد می‌شود که لازم است این دود به طور کامل از اتاقک انفجار خارج گردد.

زیرا در غیر این ‌صورت این دود به داخل سیستم سوخت رسانی و همچنین سیستم موتور انتقال یافته و موجب اخلال در عملکرد آن‌ها می‌شود.
به‌عنوان مثال هنگامی که دود ناشی از عمل احتراق به وسیله اگزوزها به بیرون رانده نشود در داخل سیستم سوخت رسانی بر سطح انژکتورهای موجود در این سیستم نشسته، و با ایجاد واکس و آلودگی بر سطح این قطعات سبب کاهش قدرت و از بین بردن عملکرد صحیح آن می‌گردد.

به همین سبب توصیه می‌گردد سیستم اگزوز خودرو جهت ارتقاء عملکرد انژکتور ها و قدرت موتور خودرو نیز تقویت شود. سیستم اگزوز خودرو شامل قسمت‌هایی مانند منیفولدر دود، کاتالیزور و منبع اگزوز می باشد که برای تقویت این بخش از خودرو می‌توان از لوله‌های اگزوز تقویت شده یا اسپرت استفاده کرد. این لوله‌ها به دلیل داشتن قطر بیشتر و مبدل کاتالیزور ارتقاء یافته قدرت خودرو را تا حد قابل‌توجهی افزایش می‌دهند.

لازم به ذکر است که مخزن اگزوز نیز در خارج کردن هوای موتور دارای نقش قابل‌توجهی است پس بهتر است جنس لوله و مخزن اگزوز را از نوع استیل صاف و صیقل انتخاب کرد تا دود و جریان هوای خارجی بدون هیچ‌گونه استحکاک و با شتاب بالا از آن خارج گردد.

رابطه تقویت انژکتور و موتور خودرو با سرویس منظم دوره‌ای چیست ؟

شایان ذکر است که تولیدکنندگان خودرو هنگامی که می‌خواهند ثبت رکورد شتاب ۰ تا ۱۰۰ خودرو را بزنند، هنگام هنگام ثبت رکورد شتاب ۰ تا ۱۰۰ حداکثر سرعت محصول ارائه شده، شرایط فنی خودرو را در بهترین حالت تنظیم می‌کنند.

پس با توجه به این موضوع می‌توان دریافت که جهت دست یابی به شتاب و سرعت ایده‌آل و بالاترین حد هر خودرو نیاز است که آن خودرو در بهترین شرایط فنی قرار داشته باشد.
لازم به ذکر است که منظور از سرویس دوره‌ای منظم خودرو فقط به منزله تعویض قطعات آن نیست بلکه لازم است یکسری موارد دیگر مانند روغن ترمز، مکمل‌های مورد استفاده برای شستشوی انژکتور ها، بنزین خودرو، هواکش‌ها و غیره کاملاً متناسب با استاندارد های ارائه‌شده هر خودرو توسط شرکت سازنده آن رعایت گردد.

برای دستیابی به این منظور لازم است خودرو را در زمان‌های منظم جهت سرویس‌های دوره‌ای به مراکز مربوطه ارجاع دهیم.
ناگفته نماند که که استفاده از روغن موتور با کیفیت و همچنین بنزین سوپر نیز دارای نقشی بسیار مؤثر و تأثیرگذار جهت تقویت و بالا بردن توان انژکتور ها و موتور خودرو هستند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *