خودرو هیوندا توسان


خودرو هیوندای توسان یکی از محصولات موفق شرکت خودروسازی هیوندای کره بوده که برای اولین‌بار در سال ۲۰۰۴ وارد بازار خودرو شد. این شرکت خودروسازی تاکنون ۳ نسل از این خودرو را به بازار عرضه کرده است که هر ۳ نسل آن توانسته در بازار جهانی به خوبی بدرخشد. خودرو هیوندای توسان در بازار خودرو کشورمان از جمله خودروهایی به شمار می رود که حتی نمونه‌های دست دوم آن از استقبال خوب و قابل تقدیری بهره‌مند هستند.

 

مشخصات فنی خودرو هیوندا توسان

*موتور: 4 سیلندر 16 سوپاپه

*حجم موتور: 2359 سی سی

*تنفس موتور: تنفس طبیعی

*انتقال نیرو: دو دیفرانسیل

*حداکثر قدرت: 177 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه

*حداکثر گشتاور: 228 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه

*جعبه دنده: 6 دنده خودکار تیپ ترونیک

*شتاب 0 تا 10010 ثانیه

*حداکثر سرعت: 190 کیلومتر در ساعت

*وزن: 1585 کیلوگرم

ابعد و اندازه: 4410 طول، 1820 عرض، 1655 ارتفاع

*فاصله بین دو محور: 2639 میلیمتر

بررسی مصرف سوخت و استانداردها خودرو هیوندا توسان

*مصرف سوخت داخل شهر:11.8 لیتر در هر صد کیلومتر

*مصرف سوخت خارج از شهر: 9.4 لیتر در هر صد کیلومتر

*مصرف سوخت ترکیبی: 10.7 لیتر در هر صد کیلومتر

*حجم باک: 55 لیتر

*استاندارد آلایندگی: یورو 4

*میزان تولید CO2- گرم در هر کیلومتراستاندارد امنیت


بررسی تجهیزات، امکانات و آپشن‌های امنیتی خودرو هیوندا توسان

*مجهز به سیستم ترمز و پایداری سیستم کنترل سرعت در هنگام آمدن از سراشیبی DBC

* مجهز به سیستم ترمز کمکی در هنگام حرکت در سطوح شیب‌دار HAC

* مجهز به سیستم کنترل پایداری الکتریکی ESp، ABS، سیستم کنترل لغزش در جاده‌ها TCS،  EBD

*مجهز به کیسه هوای سرنشینان جلو، جانبی، پرده‌ای، مجموعا 10 کیسه هوا

* مجهز به سیستم صوتی قابلیت پخش CD و MP3، مجهز به 4 عدد اسپیکر و 2 عدد تیونر، آمپلی فایر، سابووفر

* مجهز به سیستم انتقال نیرو 4WD به همراه ITCC، گیربک اتوماتیک تیپترونیک 6 دنده و فرمان الکتریکی

* دارای روکش چرمی صندلی‌ها، گرمکن صندلی‌های جلو و عقب، سنسور نور، کروز کنترل، گرمکن آینه‌های جانبی، آینه الکتروکرومیک، سقف پانوراما، دوربین عقب و سنسور پارک

* مجهز به سیستم کنترل کیفیت هوا (AQS)، سیستم تهویه مطبوع جداگانه برای سرنشینان جلو، سنسور رطوبت سنج و فیلتر هوای داخل اتاق.


بررسی طراحی ظاهری و بدنه خودرو هیوندای توسان

طراحی ظاهری این خودرو براساس پلتفرم هیوندای آلنتراست. اما از شباهت آن به کیا اسپرتیج نیز نمی‌توان چشم‌پوشی کرد.
نسل اول این خودرو دارای چهره و ظاهری ساده بوده و هیچ اثری از طراحی‌های مدرن، تهاجمی و خشن مربوط به خودروهای امروزی را در چهره آن نمی‌توان دید. وجود چراغ‌های بزرگ در قسمت جلو و مه شکن‌های دایره‌ای و قدیمی ترکیب چندان قابل‌قبولی را به این خودرو بخشیده است.
در نمای کناری و طراحی پشت نیز از یک طراحی ساده بهره برده و خصوصیات و جذابیت های چندانی در شکل ظاهری به نظر نمی‌آید.

اما در طراحی ظاهری هیوندا توسان نسل دوم به بعد زیبایی‌های قابل‌توجهی را می‌توان در طراحی ظاهری این خودرو دید در نسل سوم نیز طراحی ظاهری تغییر چشمگیری کرده، در طراحی قسمت جلو خودرو چراغ‌ها و جلوپنجره خودرو زیبایی قابل‌توجهی را برای نمای روبرویی به وجود آورده است.


در نمای کناری و نمای عقبی وجود چراغ‌ها و لبه‌های جذاب زیبایی بسیار خاصی برای این خودرو به وجود آورده وجود خم پایین در و حالت Z شکل بالایی در از جمله خصوصیات منحصربه‌فرد در طراحی این خودرو به شمار می رود.در قسمت عقب درب صندوق حالت برآمده داشته و وجود چراغ های کشیده و لوگوی شرکت هیوندا در میان درب صندوق عقب سبب شده این خودرو از نمای عقب بسیار زیبا بنظر بیاید.


بررسی طراحی داخل کابین خودروی هیوندا توسان

طراحی داخلی خودرو هیوندا توسان؛ در نسل اول نیز قدیمی و ساده بوده و جذابیت های چندانی برای توصیف کردن ندارد. بطور کلی می‌توان گفت نشستن در داخل کابین این خودرو هرگز آرامش و آسودگی موجود در خودروهای کراس اوور امروزی را به سرنشین نخواهند داد. عیب دیگر کابین خودروی نسل اول عبور سروصدای زیاد حتی در سرعت‌های پایین به داخل است.

متریال بکار رفته در نسل اول هیوندای توسان بسیار بی کیفیت بوده و جنس پلاستیک سخت و خشک سبب گردیده این خودرو از لحاظ متریال به‌کاررفته در نسل اول خود در رده پراید قرار بگیرد.

در نسل‌های بعدی جلو داشبرد و همچنین غربیلک فرمان هیوندای توسان تغیر کروه و از زیبایی خاصی برخوردار گردیده است.
بطور کلی طراحی داخل کابین هیوندای توسان در دو نسل آخری، در کنار سادگی از زیبایی خاصی برخوردار است.
این خودرو در داخل کابین خود دارای آپشن‌های زیادی مانند دسته دنده بسیار زیبا می‌باشد.وجود خم‌های بر روی داشبورد جلویی سبب شده تا مدت زمان بیشتری برای تکراری شدن ظاهر داخلی این خودرو زمان نیاز باشد.


مزایای خودرو هیوندا توسان

۱- داشتن میزان چسبندگی مناسب بین چرخ‌های خودرو و سطح جاده

ازآنجایی‌که سیستم تعلیق این خودرو از نوع سیستم تعلیق مک فرسون بوده قسمت جلو و سیستم چند انشعابی مستقل در قسمت عقب خودرو سبب شده که میزان چسبندگی مناسبی با سطح جاده داشته باشد

۲- داشتن ایمنی مناسب و قابل قبول

این خودرو به علت داشتن سیستم‌های ترمز دیسکی خنک شونده به همراه سیستم ضد قفل و تجهیزات ایمنی دیگر می تواند ایمنی و اطمینان خاطر سرنشینان را تا حد زیادی بالا ببرد. بطور کلی هیوندای توسان از لحاظ ایمنی یک خودرو قابل اعتماد هم برای سفرهای درون شهری و هم برای سفرهای بیرون شهری محسوب می‌گردد


۳- کم‌خرج بودن

این خودرو نیز مانند تمام خودروهای تولیدشده توسط شرکت خودروسازی هیوندا از استهلاک کمی برخوردار است.
به‌طورکلی این خودروها نسبت به خودروهای اروپایی موجود در بازار دارای هزینه تعمیرات پایین‌تری هست‌.


۴- برخورداری از ایمنی مناسب

خودروی هیوندای توسان در سال ۲۰۱۸ توانسته عنوان بالاترین سطح ایمنی را از مؤسسه ایمنی بزرگ‌راه آمریکا دریافت کند.


علاوه‌بر آن این خودرو موفق به کسب ۵ ستاره ایمنی از مؤسسه تست تصادف اروپا نیز شده که در کنار هم قرار دادن این امتیازات می‌توان به این خودرو ازلحاظ ایمنی نمره قابل قبولی را داد.
علاوه بر امتیازات کسب شده وجود ۶ کیسه هوا و ترمزهای جلو و عقب و همچنین دیسکی خنک شونده و بسیاری از امکانات امنیتی دیگر موجب می‌شود این خودرو از لحاظ ایمنی هیچ کم‌وکاستی نداشته باشد


۵- برخورداری از امکانات و آپشن‌های رفاهی قابل‌قبول

این خودروی شاسی بلند از لحاظ آپشن ها و امکانات رفاهی در حد بالایی قرار گرفته و قادر است امکانات بسیار زیادی را در اختیار سرنشینان و همچنین راننده خودرو قرار دهد.

۶- بهره‌مندی از بازار دست دوم خوب

این نوع خودروی هیوندا مخصوصاً در کشور ما از بازار فروش بسیار خوب و قابل‌قبولی برخوردار است. بطوری که دارندگان آن می‌توانند با اطمینان کامل هر زمان که اراده کنند خودرو خود را به پول نقد تبدیل نمایند.


معایب خودرو هیوندا توسان

۱- داشتن شتاب پایین

با توجه به اظهارنظرهای دارندگان این خودرو و تجربیات حاصله شتاب‌گیری این خودرو در تست‌های جاده‌ای بین ۰ تا ۱۰۰ به ۱۴ ثانیه زمان نیاز دارد که با توجه به قیمت این خودرو می‌توان گفت از شتاب چندان قابل ملاحظه‌ای برخوردار نیست


۲- داشتن مصرف سوخت بالا

طبق اظهارنظرهای شرکت سازنده این خودرو برای طی مسافت ۱۰۰ کیلومتری حدود ۸٫۳ لیتر بنزین مصرف می‌کند که با توجه به پایین بودن کیفیت بنزین در کشور ما و نامناسب بودن سبک رانندگی می‌توان این عدد را تا ۱۰ لیتر نیز افزایش داد که این عدد نیز عدد بسیار بالا و قابل‌ملاحظه‌‌ای می‌باشد


۳- داشتن قیمت بسیار بالا


این خودرو در بازارهای جهانی، رنج قیمت قابل قبولی با توجه به ویژگی‌های خود دارد. اما متأسفانه در بازار خودروی کشور ما نسبت به امکانات و آپشن های و همچنین معایبی که دارد از رنج قیمت بسیار بالایی برخوردار می باشد


۴- طراحی ظاهری و داخل کابین ساده نسل اول

طراحی ظاهری این خودرو مخصوصا در نسل های اول موجب شده این خودرو از رده خودروهای زیبا و جذاب کراس اوور خارج شود.

۵- وجود هندلینک نامناسب

هر چند این خودرو نسبت به بسیاری از کراس اوورهای هم‌رده خود در بازار از سیستم تعلیق نرمی برخوردار می باشد. اما برخورداری از سیستم تعلیق نرم بر روی هندلینگ خودرو هیوندای توسان تاثیر بسیار منفی گذاشته و سبب شده رانندگی در جاده‌های پر پیچ‌وخم بسیار سخت بوده و کنترل این خودرو از دستان راننده خارج شود.

۶- عملکرد کند گیربکس

عملکرد گیربکس این خودرو مخصوصاً در رانندگی‌های پرشتاب و تهاجمی بسیار کند است.


۷- پائین بودن کیفیت متریال بکار رفته در داخل کابین

به‌طورکلی کیفیت متریال به‌کاررفته در داخل کابین این خودرو بسیار پایین هست این عیب در نسل اول بیار واظح و قابل مشهود می باشد.

۸- نداشتن فضای کافی برای سرنشینان عقب

این خودرو در ردیف عقب برای نشستن ۳ سرنشین بزرگسال دارای فضای محدودی بوده و قادر به وجود آوردن شرایطی راحت برای ۳ سرنشین عقب خود نمی‌باشد

۹- داشتن شباهت زیاد به طراحی هیوندای سانتافه

شباهت بیش از اندازه این خودرو مخصوصاً خودروی نسل سوم هیوندا با هیوندای سانتافه از نظر طراحی ظاهری موجب شده این خودرو از لحاظ نوآوری حرف جدیدی نداشته باشد همچنین در طراحی داخلی نیز از حالت قدیمی برخوردار است

۱۰- بهره‌مندی از موتور نه‌چندان جالب

خودرو هیوندای توسان مخصوص نسل سوم با پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری که قادر به تولید ۱۵۵ اسب بخار قدرت و صدرا ۹۰ جاه نیوتن‌متر گشتاور است.
با توجه به اعداد اشاره شده نمی‌توان از سیستم فنی این خودرو انتظارات چندان زیادی را داشت.


تجربه رانندگی با خودرو هیوندای توسان

با توجه به امکانات مناسب و قابل‌قبولی که این خود را دارد می‌توان گفت که نشستن در پشت فرمان آن حس خوبی را به راننده انتقال می کند. همچنین وجود توان بالای موتور و سیستم انتقال مناسب قدرت موتور به چرخ ها سبب شده است راننده از نشستن در پشت فرمان خودرو و رانندگی حس رضایتمندی داشته باشد.


رقبای خودروی هیوندای توسان در بازار

رقبای این خودرو در بازار عبارت‌اند از نمونه‌های کارکرده هیوندا سانتافه، خودروی کیا اپتیما و تویوتا hcr.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *