خودرو روآ


خودروی روآ، در اواخر دهه ۷۰ توسط شرکت خودروسازی ایران‌خودرو به بازار خودروی کشور ما عرضه شد. قیمت ارزان این خودرو سبب شد از استقبال نسبتاً خوبی در بازار برخوردار گردد و همین امر سبب ‌شد طرف‌داران پژوی ۴۰۵ که قدرت خرید آن را نداشتند، متمایل به خرید خودرو روآ شود.
در واقع خودرو روآ ترکیب پژو و پیکان بود که هدف از تولید آن ارائه یک خودروی پژوی ارزان‌قیمت و اقتصادی برای بالا بردن توان خرید تمام اقشار کم ضعیف و کم‌درآمد جامعه بود.اما متأسفانه به دلیل نقص فنی و ضعف‌های زیادی که این خودرو داشت تولید آن خیلی زود متوقف شد.

بررسی مشخصات فنی و موتور خودرو روآ

* نوع موتور : 1600 OHV


* حجم موتور: Cm31598

* تعداد سیلندر: 4

* نسبت تراکم: 9.5:1

* قدرت موتور: 80.4@5000

* حداکثر گشتاور: 135× 3000 RPM

* سیستم انژکتوری: SIEMENS

* نوع سوخت بنزین: بدون سرب RON 95 Min.

* تعداد سوپاپ: 8

* سیستم احتراق: احتراق داخلی (جرقه ای ) Sequential

* استاندارد حد آلایندگی: Euro 2

* سیستم سوخت: سسستم جرقه دوبل
سنسور اکسیژن  


* حداکثر سرعت : 175

* شتاب: صفرتا 100کیلومتر 14

بررسی سیستم انتقال قدرت خودرو روآ


* گیربکس: (جعبه دنده ) سرعته 5

* نوع کلاچ: تک صفحه ای خشک

* دیفرانسیل: دیفرانسیل عقب


*خجم باک بنزین: 52 لیتر

* حجم فضای صندوق عقب: قبل قبول

*نوع روغن موتور: (با فیلتر ) 4.5 لیتر

 
* روغن هیدرولیک فرمان: 0.5 لیتر

* نوع فرمان: هیدرولیک شانه ای

* نوع جعبه فرمان:دنده پینیونRack&pinion

 
* تعداد دور چرخش قفل به قفل فرمان:  2.84

* قطر دایره چرخش خودرو: 5.25متر


* نوع ترمز: دو مداره (T T )

* سیستم ترمز: سیستم ترمز با تقویت خلائی

* نوع ترمز: جلو دیسکی

* نوع ترمز عقب: کاسه ای

* نوع ترمز :ضد قفل  

* نوع وتوان باتری : باتری 12 ولت 60 آمپر ساعت

*نوع ولتاژ: 12V

* سیستم شارژ: دینام

*دینام: 80A

*استارت: 12V ,0.9 KW

*واحد کنترل الکترونیکی : SIEMENS

* وزن تقریبی خودرو بدون سرنشین با مخزن 60 لیتری و با باک پر بنزین وبدون تجهیزات اضافی: 1215 Kg

*حداکثر وزن قابل تحمل توسط خودرو: 1520 کیلوگرم

*حداکثر بار خالص روی محور عقب: 490 کیلوگرم نیرو

*حداکثر بار خالص روی محور جلو: 600 کیلوگرم نیرو


بررسی مصرف سوخت خودرو روآ


* میانگین مصرف خارج شهر: 7 لیتر

* میانگین مصرف داخل شهر: 11.5 لیتر

* میانگین مصرف ترکیبی: 8.6 لیتر

* حدآلایندگی گاز مونوکسید کربن: Euro 2

*حدآلایندگی گاز مونوکسید کربن: با وجود مبدل کاتالیزوری Euro 2


مشخصات ظاهری خودرو پژوی روا


این خودرو در رده خودروهای صندوق‌دار قرار دارد و دارای فضای داخلی قابل‌قبولی است و از این لحاظ نقص و ایرادی ایراد چندانی نمی‌توان بر آن گرفت. رنگ‌بندی این خودرو طوری طراحی شده که دست انتخاب را از لحاظ رنگ بدنه برای سلیقه‌های مختلف باز گذاشته و خریداران می‌توانند برای انتخاب رنگ مورد علاقه خود چندان دچار مشکل و محدودیت نیستند.
شاید یکی از دلایلی که این خودرو توانست چند سالی در بازار دوام بیاور،بخاطر تنوع رنگی خوبیست که دارد.
نمای بیرونی طراحی ظاهری این خودرو کپی‌برداری شده است از پلتفرم خودرو ۴۰۵ است و فقط اختلافات بسیار جزئی و کوچکی مانند تفاوت رنگ سپرها و لوگوی، در طراحی این خودرو از نظر ظاهری وجود دارد.

بررسی طراحی داخل کابین خودرو پژو روآ

طراحی داخلی این خودرو مانند طراحی ظاهری آن کپی‌برداری شده از خودروی ۴۰۵ بوده و از کیفیت قطعات نسبتاً خوبی در داخل کابین خود برخوردار است. برخلاف خودروهایی که درحال حاضر به بازار عرضه می شوند جنس پلاستیک بکار رفته در داخل کابین این خودرو از نوع مرغوب بوده و خشک نمی‌باشد.


مزایای خودرو پژوی روآ

ارزان بودن آن؛ این خودرو در مقایسه با خودروهایی که از لحاظ ظاهری و همچنین سیستم فنی به این خودرو نزدیک هستند دارای قیمت مناسب‌تری است. به عبارت دیگر خودرو پژوی روآ نسبت به خودروهای هم رده خود در بازار از لحاظ قیمت اقتصادی و مقرون به صرفه‌تر می‌باشد.

داشتن بدنه نسبتاً مستحکم نسبت به یک سری خودروهای موجود در بازار؛ خودرو پژو روآ در مقایسه با یکسری از خودروهای موجود درحال حاضر بازار مانند: انواع مدل‌های پراید از کیفیت و استحکام بدنه قوی‌تری بهره برده‌ است.
این خودرو نسبت به پراید در هنگام سوانح رانندگی بیشتر می تواند حافظ جان سرنشینان خود شود.


۳ داشتن کابین جادار؛ این خودرو از لحاظ فضای داخلی به اندازه کافی برای ۵ نفر دارای جا بوده و سرنشینان از راحتی نسبی درون آن برخوردارند.


معایب پژو روآ


۱- داشتن موتوری ضعیف

همان‌طور که گفتیم این خودرو ترکیب ۲خودرو پژوی ۴۰۵ و خودروی پیکان می باشد. در واقع بدنه آن بدنه ۴۰۵ و سیستم فنی و موتور آن موتور و سیستم فنی پیکان است.
متأسفانه موتور پیکان قدرت و توانایی لازم برای نگه داشتن کابین ۴۰۵ بر روی خود را نداشته و سبب ناهماهنگی اتاق با موتور محور عقب شده است. همین عامل سبب شده‌ است که پژو روآ از کارایی مناسب و قابل‌قبولی بهره نبرد. در واقع مناسب نبودن سیستم پیشرانه و اتاق عمده‌ترین مشکلات مربوط به خودرو روآ بود.


۲- لرزش خودرو

هرچند خودرو روآ از نظر فضای داخلی برای سرنشینان مناسب است اما در کنار آن خالی از عیب هم نیست. سرنشینان این خودرو در داخل آن مدام باید در معرض لرزش‌های مکرر موتور خودرو باشند که این امر سبب برهم زدن آرامش و تعادل آن‌ها می‌شود.

۳ انتقال صدا به داخل کابین خودرو

در کنار لرزش خودرو انتقال صدا به داخل کابین نیز عامل دیگری است تا سبب شود سرنشینان داخل این خودرو از آرامش اعصاب نسبی بی‌بهره گردند.

۵- شنیدن صدای غیرعادی از گیربکس

شنیدن صدای غیرعادی از گیربکس پژوی روآ یکی از مشکلات شایع و رایج این خودرو به حساب می‌رود که این مشکل نیز به علت ناهماهنگی موجود بین کابین و موتور خودرو ایجاد می‌شود.

۶ قدرت پایین خودرو و هندلنگ نامناسب آن

۷عدم کیفیت قطعات

ازآنجایی‌که خودروی روآ یک خودروی اقتصادی و ارزان‌ قیمت به شمار می رود کیفیت قطعات به کار برده در آن بسیار پایین می‌باشد. که این مشکل سبب می شود دارندگان این خودرو مدام برای تعمیر و رفع ایرادهای به وجود آمده در این خودرو وقت خود را در تعمیرگاه‌ها به سر کنند.

۸ نداشتن امکانات امنیتی مناسب

خودروی روآ از لحاظ امکانات امنیتی حرف‌های زیادی برای گفتن ندارد. در واقع این خودرو حتی از داشتن کیسه هوا هم بی‌بهره است تقریباً تمامی خودروهای هم‌سن‌وسال روآ به کیسه هوا مجهز هستند.


۹- داشتن میزان مصرف سوخت بالا

 

خودرو پژوی روآ نسبت به خودروهای هم رده خود در بازار از میزان سوخت مصرفی نسبتاً بالایی برخوردار است. این عامل سبب شده است خریداران تمایل چندانی به این خودرو نداشته و پراید را به علت اقتصادی بودن از نظر سوخت مصرفی به این خودرو ترجیح دهند.

 

,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *