حق الوکاله وکیل | تعریف – تعیین میزان – عدم پرداخت حق الوکاله وکیل


اکثر اشخاصی که به هر دلیل درگیر جریان حقوقی یا کیفری ‌می‌شوند ترجیح ‌می‌دهند تا از یک وکیل در این زمینه کمک بگیرند‌‌. هر وکیلی دارای حق الوکاله‌‌ای است که باید بر اساس قوانین باشد‌‌. اما گاهی پیش ‌می‌آید که موکل حق الوکاله وکیل خود را پرداخت ‌‌نمی‌کند‌‌. در این مطلب به بررسی عدم پرداخت حق الوکاله وکیل ‌خواهیم پرداخت.

حق الوکاله چیست ؟

حق الو‌کاله در واقع مبلغی است که موکل در مقابل کلیه اقداماتی که وکیل برای او انجام داده است پرداخت ‌می‌نماید. در واقع ‌می‌توان آن را دستمزد وکیل دانست. حق الو‌کاله در داخل وکالت نامه درج ‌می‌شود‌‌. در وکالت نامه هم میزان حق الو‌کاله و هم نحوه پرداخت آن و شروط پرداخت مشخص ‌‌می‌گردد.

حق الو‌کاله هر وکیل طبق تعرفه ‌می‌باشد. گاهی برخی از وکلا به دلایلی مازاد بر تعرفه حق الو‌کاله تعیین ‌می‌نمایند. در این صورت وکیل ‌می‌تواند قرارداد جداگانه‌‌ای تنظیم نماید که به آن قرارداد مالی گفته ‌می‌شود.

میزان حق الوکاله وکیل

میزان حق الو‌کاله به دو صورت تعیین ‌می‌شود یا بر اساس تعرفه اعلام شده از سوی قوه قضائیه یا بر اساس توافق وکیل با موکل. در وکالتنامه وکیل با موکل خود ‌می‌تواند در مورد اینکه چه مبلغی به عنوان دستمزد پرداخت شود با هم توافق نمایند حتی ‌می‌توانند توافق کنند حق الو‌کاله به شکل اقساط دریافت شود.

این میزان در دعاوی حقوقی و دعاوی کیفری یکسان نیست. بر اساس آیین نامه تعرفه حق الو‌کاله‌‌ در دعاوی که موضوع آن‌ها امور مالی است آنچه که ملاک قرار ‌‌می‌گیرد بهای خواسته است به طور مثال در دعاوی بیشتر از سی میلیارد ریال حق الو‌کاله‌‌ سه درصد بهای خواسته ‌می‌باشد.

میزان تعرفه در دعاوی کیفری بر اساس نوع جرم است. در جرایم تعزیری درجه دو و سه کف تعرفه سی میلیون ریال و سقف آن صد میلیون ریال تعیین شده است.

عدم پرداخت حق الوکاله وکیل

موکل موظف است بر طبق وکالتنامه عمل کند و حق الو‌کاله وکیل را به او پرداخت نماید. زمانی که وکیل وظائف خود را به درستی انجام داده است و در تمام جلسات شرکت کرده است به طور متقابل موکل باید حق الو‌کاله را پرداخت نماید. در غیر این صورت وکیل حق دارد تا از موکل خود شکایت نماید و حق الو‌کاله خود را دریافت نماید.

فقط در صورتی که وکیل در جلسات شرکت نکرده باشد و کوتاهی کند این حق برای موکل وجود دارد که هیچ حق الو‌کاله‌‌ای را پرداخت نکند. یا به میزانی که وکیل فعالیت کرده است دستمزد او را پرداخت نماید.

البته گاهی در وکالتنامه توافق‌‌هایی مبنی بر عدم پرداخت بخشی یا تمام حق الو‌کاله در صورت بروز شرایط خاصی صورت ‌‌می‌گیرد که در اینجا با توجه به اینکه خود وکیل با موکل خود توافق نموده است بر طبق همان عمل ‌می‌شود.

عدم پرداخت حق الو‌کاله به دلیل شکست موکل

در صورتی که موکل در دعوا شکست بخورد باز هم باید حق الو‌کاله را پرداخت نماید زیرا وکالت تعهد به وسیله است نه نتیجه. قطعا وکیل متعهد ‌می‌شود تا وظیفه خود را به درستی انجام دهد ولی هیچ تضمینی وجود ندارد که در پرونده برنده شود. اگر در تمام جلسات شرکت نماید و به درستی ار موکل خود دفاع نماید و در امر وکالت کوتاهی نکند اما به دلیل محق نبودن موکل‌‌، شکست بخورد باز هم‌‌ مستحق دریافت حق الو‌کاله است.

سوالات متداول

1/ حق الو‌کاله چیست ؟

دستمزدی است که از سوی موکل به وکیل پرداخت ‌می‌شود که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

2/ میزان حق الو‌کاله وکیل چه قدر است ؟

حق الو‌کاله بر اساس تعرفه یا توافق طرفین تعیین ‌می‌شود‌‌ که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

3/ آیا ‌می‌توان حق الو‌کاله وکیل را نپرداخت ؟

خیر باید حق الو‌کاله پرداخت شود مگر در صورتی که وکیل کار خود را به درستی انجام نداده باشد‌‌ که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

 4/ در صورت شکست موکل باز هم باید حق الو‌کاله بدهد‌‌ ؟

بله زیرا وکیل متعهد به وسیله ‌می‌باشد که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

برای دریافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقی در مورد عدم پرداخت حق الو‌کاله ‌می‌توانید از خدمات مشاوره آنلاین و تلفنی وکیل دات کام بهره ببرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص حق الوکاله وکیل، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون حق الوکاله وکیل پاسخ دهند.

,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *