انواع سنسور‌های خودرو


آیا می‌دانید سنسور خودرو چیست و دارای چه وظایفی در خودرو می باشند؟
موضوع اصلی ما در این مقاله معرفی انواع سانسور خودرو و وضایف آن‌ها می باشند.
اگر تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه دارید می‌توانید تا انتهای مطالب با ما همراه شوید.


سنسور خودرو چیست ؟

سنسور به معنی حس کننده است. درواقع سنسورها می توانند حرارت، گرما، فشار و غیره را به آنالوگ یا دیجیتال تبدیل کرده و آنها را در قالب اطلاعات از بخشی به بخش دیگر ارسال کنند.

سنسورها در خودروهای مدرن نقش‌های پررنگ‌تری را نسبت به خودروهای جدید دارند. به طور معمول سانسور ها در قسمت‌های مختلف خودرو بکار برده می شوند که هرکدام دارای نقش و وظیفه‌ای مختص به خود می باشند.

انواع سنسورهای قابل استفاده در سیستم خودرو



همانطور که گفتیم بر روی سیستم فنی خودروها تعداد زیادی قطعه به نام سنسور به کار می‌رود که هرکدام دارای وظیفه ای جداگانه می باشند به طور کلی انواع سانسور موجود در سیستم خودرو عبارت‌اند از: سانسور خنک کننده یا سانسور دمایی آب، سنسور هوای ورودی، سانسور استبر موتور، سنسور ضربه، سنسور اکسیژن، سنسور سرعت، سنسور جریان هوا، سنسور موقعیت‌یابی سوپاپ، سانسور ناک، سنسور فشار داخل مانیفولد،سنسور دور موتور و سنسور دریچه گاز.


سنسورMAP یا سنسور مانیفولد چیست و دارای چه وظیفه ای است ؟

این نوع سنسور دارای نقش کلیدی می باشند و وظیفه آن گزارش فشار مینیفولدر ورودی هوا به آی‌سی‌یو است.
هنگامی‌که راننده گاز می دهد یا گاز را رها می کند این عامل باعث تغییرات فشار می شود که وظیفه این سنسور هست که بهترین شرایط را برای کارکردن موتور فراهم بیاورد.

همان‌طور که مستحضر هستید ورودی هوای موتور همیشه در معرض هوای چرب می باشد که ذرات چربی موجود هوا در طول زمان بر روی قطعات داخلی سنسور می‌نشیند و کارایی آن را کاهش می‌دهد.
به همین سبب باید در طی دوره‌های مشخص سنسورها شستشو شود تا کارایی نامناسب آن منجر به عدم شتاب مناسب و کاهش طول عمر قطعات موتور خودرو نشود.

۲- سنسور اکسیژن چیست دارای چه وظیفه ای است ؟

سنسور اکسیژن دارای ۲ نوع هست که عبارت‌اند از سانسوراکسیژن تک سیم و سوکت ۴ سیم.

مدل تک سیم؛ این نوع سانسور بدون گرمکن است

سانسور مدل سوکت دارچهار سیم ؛ دارای گرم کن بوده و دقت بسیار بالایی نسبت به مدل تک سیم دارد.
وظیفه اصلی، سنسور اکسیژن سنجیدن اندازه ولتاژ گازهای خروجی و فرستادن اطلاعات آن آی‌سی‌یو می باشد.
درواقع این سانسور وظیفه دارد نسبت هوا و سوخت را سنجیده و اندازه مناسب را به موتور خودرو بفرستد. وظیفه دوم سنسور اکسیژن این است که موجب غنی و رقیق شدن سوخت و هوا می‌شود.

معمولاً سنسور اکسیژن در حالت تک سنسوری قبل از کاتالیست قرار می‌گیرد. خودروها که ۲ سنسور اکسیژن به کار می‌رود این سنسور در قبل و بعد از کاتالیست قرار می گیرد.

سنسور دمای آب چیست و دارای چه وظیفه ای است ؟

دمای آب دارای ۲ مقاومت متغیر با ضریب حرارتی منفی بوده که یکی از آن‌ها برای ارسال سیگنال به آی‌سی‌یو و دیگری به پشت آمپر آب می رود.

سنسور دمای آب معمولاً در روی محفظه ترموستات قرار می‌گیرند و دارای وظایفی مانند: فعال کردن سیستم فن و سیستم خنک کننده، ایجاد حالت ساسات در حالت سرد بودن خودرو، در موقع گرم شدن خودرو تنظیم زمان پاشش، انتقال دمای آب به پشت آمپر و تامین سوخت بیشتر برای ساسات خودرو می‌باشد.


سنسور دریچه گاز چیست و چه وظایفی دارد ؟

معمولاً این نوع سنسور دارای وظیفه خاصی نیست و به‌عنوان یک کمک سنسور در خودرو به کار می‌رود.
به طور کلی این سنسور موقعیت دریچه گاز را به ولتاژ تبدیل کرده و به آی‌سی‌یو ارسال می کند.دیگر کاربرد این سانسور بر روی خودرو این است که اطلاعات جرم سوخت را به آی‌سی‌یو ارسال می‌کند.


سنسور دور موتور چیست و چه وظایفی دارد؟

معمولاً این سنسور با فاصله ۱ الی ۲ میلی‌متر در روی پوسته کلاچ مقابل فلایویل قرار می‌گیرد. اگر این سنسور دچار مشکل یا ایراد گردد، خودرو استارت می خورد اما روشن نمی‌گردد.

این سنسور دامنه پالس های ارسال شده از سانسور را دریافت کرده و موقعیت میل‌لنگ و زمان جرقه زنی سیلندر را تشخیص داده و دستورات لازم را به عملگرها می‌دهد.

وظایف اصلی سنسور دور موتور عبارت است از:
۱- اعلام جرقه
۲- تشخیص دور موتور
۳- اعلام نقطه مرگ بالا در زمان قرارگیری در مقابل دو دندانه حذف‌شده سلاح فلایویل
۴- تنظیم دور آرام موتور

سنتور ناک چیست دارای چه وظایفی است ؟

سنسور ناک وظیفه دارد میزان کوبش در زمان احتراق ناقص را اندازه‌گیری کند و همچنین غلظت سوخت را افزایش داده تا قادر باشد کوبش متوقف کند.


سنسور موقعیت میل سوپاپ چیست و دارای چه وظایفی است ؟

این سنسور که در قسمت انتهایی میل سوپاپ و در مقابل یک زائده دایره‌ای شکل قرار می‌گیرد، وظیفه دارد تفکیک موقعیت سیلندر یک دد نقطه مرگ بالا نسبت به موقعیت اعلام‌شده توسط سنسور دور موتور کوئل و انژکتور را کنترل کرده تا در مد ترتیبی عمل کنند.

همچنین مقدار آوانس جرقه را برای جلوگیری از پدیده ضربه یا کوبش کنترل می کند.
شناسایی سیلندرها برای جرقه و پاشش در مرحله‌های مختلف.


سنسور جریان هوا چیست و دارای چه وظایفی هست ؟

این سانسور که در قسمت محفظه ورودی هوای موتور قرار می‌گیرد تنها از ۱ سیم داغ تشکیل شده‌است.

وظیفه این سنسور کنترل دمای سیم می باشد.
هنگامی‌که جریان هوا وارد موتور می شود این سیم داغ کمی خنک شده و آی‌یس‌یو تلاش می‌کند تا دمای این سیم را ثابت نگه دارد تا جریان الکتریکی بیشتری را وارد کند.
پس می‌توان نتیجه گرفت هرچه جریان هوا بیشتر شود تلفات دما نیز بیشتر می‌گردد و برای جبران آن باید جریان بیشتری تزریق شود.


سنسور سرعت یا کیلومتر شمار چیست و دارای چه وظایفی می باشد ؟

این سنسور نیز در دسته سنسورهای مهم خودرو می باشد که خرابی آن موجب عدم کارکرد و نمایش میزان سرعت خودرو در پشت آمپر می شود.
سنسور سرعت بر روی گیربکس بوده و وظیفه دارد میزان سرعت خودرو را به آی‌سی‌یو اطلاع بدهد.

بطور کلی وظیفه این سنسور عبارت است از: کاهش دادن نوسانات موتور، بهینه کردن شتاب خودرو، تثبیت کردن دور آرام موتور در هنگام حرکت، مشخص کردن سرعت وسیله نقلیه.

سانسور استبر موتور چیست و دارای چه وظیفه ای است ؟


این قطعه که بر روی محفظه هوایی ورودی جای می‌گیرند، وظیفه دارد در حالت دور آرام خودرو را روشن نگه دارد. همچنین هنگام روشن شدن کولر خودرو کمپرسور بازه خود را روی موتور وارد کند.
کار دیگر این قطعه تنظیم هوای مورد مصرف سیلندرها در زمان رها کردن گاز می باشد.

علائم خرابی استبر موتور عبارت‌اند از: گاز خوردن بی دلیل پس از روشن شدن موتور، ثابت نبودن بی‌دلیل دور موتور در دور آرام،کاهش و افزایش دور خودرو، کاهش دور موتور در هنگام روشن بودن کولر و دور آرام و خاموش شدن خودبخود خودرو مخصوصاً در هنگام رها کردن ناگهانی پدال گاز.

سانسور ضربه چیست و دارای چه وظیفه ای است ؟

این سنسور در موتورهای ۴ سیلندری که دارای یک سنسور می باشند بین سیلندر ۲ و ۳ قرار می‌گیرد و در موتورهایی که دارای ۲ سنسور هستند بین سیلندرهای ۱،۲ و سیلندرهای ۳،۴ قرار می‌گیرد، ویظه دارد ضربات ناشی از خودسوزی احتراق را به آی‌سی‌یو گزارش دهد.

به‌طورکلی وظیفه اصلی این سانسور تبدیل ضربه به جریان الکتریسیته است و داخل ۲ قاب مرتعش چدنی قرار می‌گیرد و دارای ۲ نوع است که عبارتند از: سنسور ضربه ۱ سیم و سنسور ضربه سه سیم.


سنسور دمای هوا چیست و دارای چه وظیفه ای است ؟

این سنسور که درمنیفولد هوا یا دریچه گاز نصب می شود و نوک آن با هوای ورودی به مینفولدر در تماس است.
می‌توان گفت سنسور دمای هوا یک نوع دستگاه حرارت سنج است که مقاومت الکتریکی آن در واکنش با نوسانات دمایی تغییر می‌کند.
این سنسور وظیفه دارد دمای هوای ورودی به موتور را بررسی کرده و آن را برای کامپیوتر یا آی‌سی‌یو خودرو ارسال کند تا براساس آن چگالی هوا تخمین زده و نسبت بنزین و هوا متعادل گردد.

خرابی این سنسور با پیدایش سوخت غنی یا فقیر در موتور همراه است که سبب بروز مشکلاتی از قبیل کارکرد بد موتور هنگام سرد بودن هوا، لگد زدن یا کله کردن موتور در هنگام شتاب‌گیری در حالتی که موتور سرد باشد، ریپ زدن موتور هنگام گرم بودن موتور و اختلال در عملکرد سیستم کنترل گازهای آلاینده می‌شود.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *