هزینه ایاب و ذهاب شاهد یا مطلع | مسئولیت پرداخت هزینه شاهدان


همانطور که ‌‌‌‌‌‌‌می‌دانید هرگاه فردی احساس کند که به او ظلم ‌شده است و یا حقوق او از طرف شخص دیگر نادیده گرفته شده است ‌‌‌‌‌‌‌می‌تواند اقدام به شکایت نماید و در صورتی که ادعای او صحیح باشد قاضی از حقوقش دفاع خواهد کرد. اما انجام شکایت برای شاکی نیز هزینه‌‌‌‌‌‌‌‌هایی را در پی دارد که یکی از آن‌‌‌‌‌‌‌‌ها هزینه ایاب و ذهاب شاهد یا مطلع ‌‌‌‌‌‌‌می‌باشد. در ادامه توضیحات مختصری را در این خصوص خدمتتان ارائه خواهد شد.

هزینه ایاب و ذهاب شاهد یا مطلع

برای‌‌‌‌‌‌‌ اینکه شاکی بتواند در دادگاه ادعای خود را ثابت کند ‌‌‌‌‌‌‌می‌بایست شاهد داشته‌‌‌‌‌‌‌ باشد.‌‌‌‌‌‌‌ شاهدین ‌‌‌‌‌‌‌می‌بایست در دادگاه حضور یافته و شهادت دهند. از آنجایی که ممکن است حضور شاهد در دادگاه هزینه‌هایی را در پی داشته باشد سوال پیش می‌آید که پرداخت این هزینه‌‌‌‌‌‌‌‌ها به عهده چه کسی است؟ که در این باره باید بگوییم پرداخت این هزینه‌‌‌‌‌‌‌‌ها به عهده شاکی ‌‌‌‌‌‌‌می‌باشد.

اگر شاهد هزینه ایاب و ذهاب خود را طلب نماید بازپرس دادگاه هزینه را تعیین کرده و شاکی را موظف به پرداخت آن‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌کند. همچنین اگر شاهد به خاطر حضور در دادگاه مجبور به ترک شغل خود شود ‌‌‌‌‌‌‌می‌تواند هزینه‌‌‌‌‌‌‌‌های آن ‌را از شاکی طلب کند که در این صورت‌‌‌‌‌‌‌ نیز بازپرس هزینه‌‌‌‌‌‌‌‌ها را تعیین خواهد کرد.

در چه مواردی قوه قضاییه هزینه‌‌‌‌‌‌‌‌های مربوط به شاهد را پرداخت ‌‌‌‌‌‌‌می‌کند‌ ؟

با وجود اینکه پرداخت تمامی هزینه‌‌‌‌‌‌‌‌های شاهد به عهده‌‌‌‌‌‌‌ شاکی ‌‌‌‌‌‌‌می‌باشد اما در برخی موارد نیز قوه قضاییه هزینه‌‌‌‌‌‌‌‌های شاکی را پرداخت خواهد کرد. مواردی‌‌‌‌‌‌‌ که در آن‌ها قوه قضاییه هزینه‌‌‌‌‌‌‌‌های مربوط به شاهد را پرداخت ‌‌‌‌‌‌‌می‌کند به شرح زیر ‌‌‌‌‌‌‌می‌باشند:

  • اگر بازپرس تشخیص دهد که شاکی توانایی پرداخت هزینه‌‌‌‌‌‌‌‌های شاهد را ندارد تمام هزینه‌‌‌‌‌‌‌‌ها توسط قوه قضاییه پرداخت ‌‌‌‌‌‌‌می‌گردد.
  • چنانچه بازپرس شاهد را در دادگاه احضار کند نیز پرداخت هزینه‌‌‌‌‌‌‌‌های شاهد به عهده قوه قضاییه است.
  • اگر جرمی که در دادگاه اثبات ‌‌‌‌‌‌‌می‌شود قابل گذشت نباشد و با وجود توانایی مالی شاکی باز هم هزینه‌‌‌‌‌‌‌‌های شاهدان را پرداخت نکند قوه قضاییه هزینه‌‌‌‌‌‌‌‌ها را پرداخت ‌‌‌‌‌‌‌می‌کند.
  • چنانچه متهم در دادگاه خواهان حضور شاهد شود پرداخت هزینه‌‌‌‌‌‌‌‌های شاهد به عهده قوه قضاییه خواهد بود.

نکته مهم: اگر تعداد شاهد‌‌‌‌‌‌‌‌ها بسیار زیاد باشد و هر کدام در یک منطقه ساکن‌ باشند قوه قضائیه تنها در صورتی هزینه‌‌‌‌‌‌‌‌ها را پرداخت ‌‌‌‌‌‌‌می‌کند که امر فوری باشد.

پرداخت هزینه ایاب و ذهاب شاهد یا مطلع در جرائم مختلف

پرداخت هزینه‌‌‌‌‌‌‌‌های شاکی در جرائم مختلف متفاوت خواهد بود. در جرائم ‌قابل گذشت در صورت توانایی مالی شاکی باید هزینه‌‌‌‌‌‌‌‌ها را پرداخت کند. اما در جرائم ‌غیر قابل گذشت در اکثر موارد بازپرس هزینه‌‌‌‌‌‌‌‌های شاهد را از طرف قوه قضاییه پرداخت خواهد کرد.

سوالات متداول

پرداخت هرینه‌‌‌‌‌‌‌‌های ایاب و ذهاب شاهد به عهده چه کسی است‌ ؟

پرداخت هزینه‌‌‌‌‌‌‌‌های ایاب و ذهاب شاهد به عهده شاکی ‌‌‌‌‌‌‌می‌باشد.

اگر متهم بخواهد که شاهد در دادگاه حضور یابد چه کسی هزینه ایاب و ذهاب او را ‌‌‌‌‌‌‌می‌پردازد‌ ؟

در این‌ صورت قوه قضاییه هزینه‌‌‌‌‌‌‌‌های شاهد را ‌‌‌‌‌‌‌می‌پردازد که توضیحات کامل‌تر در متن مقاله آمده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص هزینه ایاب و ذهاب شاهد یا مطلع، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون هزینه ایاب و ذهاب شاهد یا مطلع پاسخ دهند.

,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *