خبرگان رهبری | قانون انتخابات مجلس خبرگان – نحوه برگزاری انتخابات


همانطور که همه ما ‌‌‌می‌دانیم دولت وظیفه اداره کشور را به عهده دارد و ‌‌‌می‌بایست‌‌‌‌ به تمام امور کشور رسیدگی کند. از آنجایی که اداره امور کشور به تنهایی توسط یک نهاد قابل انجام نیست بخش‌های مختلفی تعیین شده‌اند تا به انجام این امور بپردازند. یکی از ارکان نظام جمهوری اسلامی مجلس خبرگان رهبری ‌‌‌می‌باشد که وظایف خاصی را به عهده دارد. در ادامه قصد داریم توضیحاتی را در این خصوص خدمتتان ارائه نماییم.

مجلس خبرگان رهبری چیست و چه وظایفی دارد‌‌ ؟

مجلس خبر‌گان رهبری مجلسی است که در آن افراد برجسته‌‌‌‌ و فقهای دانشمند وظایفی را به عهده ‌‌‌می‌گیرند و به آن‌ها عمل ‌‌‌می‌نمایند. اصلی‌ترین وظیفه مجلس خبر‌گان رهبری انتخاب رهبر برای کشور ‌‌‌می‌باشد. این مجلس همچنین وظیفه دارد که به امور مربوط به رهبر رسیدگی‌‌‌‌ و نظارت نماید.

نحوه انتخابات مجلس خبرگان رهبری

همانطور که در بالا گفته شد در مجلس خبر‌گان رهبری افراد برجسته و فقهای دینی و‌ عالم مشغول به خدمت ‌‌‌می‌شوند. این ‌افراد نیز توسط انتخاب کنندگان مجلس خبر‌گان رهبری برگزیده شده و وارد این مجلس ‌‌‌می‌شوند. کاندیداها و رای دهندگان در مجلس خبر‌گان رهبری ‌‌‌می‌بایست دارای شرایط زیر باشند:

شرایط انتخاب شوندگان مجلس خبرگان رهبری

  1. بینش سیاسی و اجتماعی و آشنایی با مسائل روز.
  2. معتقد به نظام جمهوری اسلامی.
  3. اجتهاد در حدی که بتواند ولی فقیه مناسب برای رهبری را تشخیص‌‌‌‌ دهد.
  4. شایستگی اخلاقی.
  5. نداشتن سوابق سوء سیاسی.

شرایط انتخاب کنندگان مجلس خبر‌گان رهبری

  1. دارا بودن ۱۸ سال تمام.
  2. تابعیت ایرانی.

نکته مهم: افراد صغیر، افراد دارای جنون یا افرادی که از حقوق اجتماعی به واسطه حکم دادگاه محروم هستند نمی‌توانند به عنوان نماینده مجلس خبر‌گان رهبری انتخاب شوند.

برگزاری انتخاب مجلس خبرگان رهبری

برای برگزاری انتخابات‌‌‌‌ مجلس خبر‌گان رهبری ابتدا مجلس شورای نگهبان وارد عمل شده و انتخابات‌‌‌‌ به شکل سراسری و با رای مخفی برگزار ‌‌‌می‌کند. هر فرد که بتواند در انتخابات رای بیاورد برای یک مدت زمان هشت ساله انتخاب خواهد شد و پس از سپری شدن این هشت سال انتخابات دیگری برگزار خواهد شد. در حال حاضر مجلس خبر‌گان رهبری دارای ۸۸ نماینده ‌‌‌می‌باشد که از فقهای برجسته بوده و به همین روش انتخاب شده‌اند.

نکته: آخرین‌ بار انتخابات مجلس خبر‌گان و مجلس شورای اسلامی در سال 94 برگزار شده است و دوره بعدی انتخابات نیز سال 1402 برگزار خواهد‌‌‌‌ شد.

اگر در مدت زمان هشت سال یکی از نمایندگان فوت کند تکلیف چیست‌‌ ؟

در برخی موارد دیده ‌‌‌می‌شود که یکی از نمایندگان انتخاب شده برای مجلس خبر‌گان رهبری در مدت زمان هشت سال فوت ‌‌‌می‌نماید که در این صورت دستگاه‌های اجرایی دارای صلاحیت فرد دیگری را جایگزین ‌او خواهند نمود.

سوالات‌‌‌‌ متداول

مهم‌ترین وظیفه مجلس خبر‌گان رهبری چیست‌‌ ؟

مهم‌ترین وظیفه این مجلس انتخاب رهبر برای کشور ‌‌‌می‌باشد.

مجلس خبر‌گان رهبری چند نماینده دارد‌‌ ؟

مجلس خبر‌گان رهبری در حال حاضر ۸۸ نماینده دارد.

انتخاب شوندگان مجلس خبر‌گان رهبری چه کسانی هستند‌‌ ؟

انتخاب شوندگان از فقهای برجسته بوده و با شرایط خاصی انتخاب خواهند شد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مجلس خبرگان رهبری، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مجلس خبرگان رهبری پاسخ دهند.

,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *