مدیریت ساختمان | قوانین و راهنمای مدیریت ساختمان – حقوق و تکالیف مدیر


امروزه به علت افزایش بسیار زیاد جمعیت کشور مردم به آپارتمان نشینی روی آورده‌اند. آپارتمان نشینی در واقع به این معناست‌ که چندین خانواده در یک ساختمان زندگی می‌کنند و می‌بایست به قوانین و حقوق همدیگر‌ در آن ‌ساختمان احترام بگذارند. انتخاب مدیر یکی از قوانین ساختمان می‌باشد و مدیر می‌بایست با روش‌های مدیریت ساختمان به خوبی‌ آشنایی داشته باشد.‌ در ادامه قصد داریم در مورد قوانین و راهنمای مدیریت ساختمان توضیحات مختصری را خدمتتان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

مدیر ساختمان کیست و به چه منظور انتخاب‌ می‌شود‌‌ ؟

مدیر ساختمان کسی است که توسط ساکنین یک‌ ساختمان‌ انتخاب می‌شود و می‌بایست فردی صالح و کاردان باشد. هر ساختمانی که بیش از سه مالک در آن زندگی کنند می‌بایست دارای مدیر باشد. مدیر ساختمان به منظور مدیریت امور ساختمان انتخاب می‌شود و وظیفه دارد به تمام امور ساختمان رسیدگی کند و قوانین ساختمان را اجرا نماید.‌ مدیر می‌بایست شارژ ساختمان را از ساکنین دریافت ‌نموده و با آن تمام هزینه‌های مربوط به ساختمان‌ را پرداخت کند.

راهنمای مدیریت ساختمان

همانطور که می‌دانید برای مدیریت‌ ساختمان می‌بایست مدیر با قوانین‌ به خوبی آشنایی داشته باشد و وظایف خود را بداند. موارد زیر در رابطه با راهنمای مدیریت ساختمان می‌باشند:

  • مدیر ساختمان می‌بایست تمام ساختمان را در مقابل‌ آتش سوزی بیمه کنند و هر واحد موظف است که حق بیمه خود را پرداخت کند.
  • مدیر ساختمان باید میزان شارژ هر واحد را تعیین کند و نحوه پرداخت آن را نیز به ساکنین اطلاع دهد. ساکنین نیز می‌بایست در مدت زمان‌های تعیین شده شارژ ساختمان را بپردازند.
  • در صورتی که یکی از ساکنین ساختمان به میزان سهم شارژ خود اعتراض کند مدیر موظف است که به اعتراض او گوش داده و به آن رسیدگی نماید. البته در برخی موارد دیده می‌شود که اعتراض فرد صحیح نبوده است اما به هر حال مدیر می‌بایست به آن رسیدگی کند. در غیر این صورت فرد می‌تواند برای اعتراض به مراجعی که ذیصلاح هستند رجوع کند.
  • مدیر یا مدیران ساختمان ملزم هستند که به اموری مثل نظافت ساختمان، خرابی و تعمیرات آن رسیدگی کنند.
  • هرگاه فردی به عنوان نماینده یکی از ساکنین ساختمان انتخاب می‌شود می‌بایست وکالت نامه خود را به مدیر تحویل دهد و خود را معرفی کند. مدیر نیز موظف است از صحت و اعتبار وکالت نامه او اطمینان یابد.
  • هر تصمیمی که از طرف مجمع عمومی ساختمان گرفته شود می‌بایست توسط مدیر در صورت جلسه قید گردد و همچنین ‌مدیر موظف می‌باشد ظرف مدت زمان ده روز تصمیمات گرفته شده را به اطلاع ساکنین غایب برساند.

تحویل فیش

  • هر کدام از ساکنین ساختمان می‌بایست پس از تسویه شارژ گواهی یا فیش آن‌ را به مدیر تحویل دهد و تایید مدیر را دریافت کند.
  • اگر فردی از پرداخت شارژ ساختمان امتناع نماید‌ مدیر می‌بایست برای مطالبه هزینه شارژ از او به مراجع صالح قانونی شکایت نموده و یا انشعابات آن واحد را قطع نماید.

بازسازی ساختمان

  • در برخی موارد دیده می‌شود که ساختمان نیاز به بازسازی دارد و باید تغییراتی در آن ایجاد شود. در این مورد مدیر موظف است که بر پروسه بازسازی ساختمان نظارت نماید. ممکن است برخی از ساکنین‌ ساختمان از این کار رضایت نداشته باشند که در این صورت مدیر باید‌ به وزارت شهرسازی رجوع نموده و سه نفر کارشناس را برای بازدید از ساختمان به آنجا بیاورد. کارشناسان ساختمان را بررسی کرده و اگر نظر بر بازسازی ساختمان بدهند می‌بایست دستور آن‌ها اجرا شود. اما‌ اگر با این وجود نیز ساکنین از تخلیه ساختمان برای بازسازی امتناع کنند مدیر موظف است که‌ برای آن‌ها مسکن مناسب تهیه کند و سپس با دریافت حکم ‌تخلیه ساختمان را تخلیه نماید.

تمام موارد ذکر شده در بالا راهنمای اصولی مدیریت ساختمان می‌باشند.

قوانین ساختمان در رابطه با مدیریت

ساختمان دارای قوانینی است ‌که ‌همه ساکنین می‌بایست آن‌ها را رعایت کنند. این قوانین شامل ‌مدیر ساختمان نیز می‌شوند که در زیر چند مورد را نام برده‌‌ایم:

  • مدیر ساختمان می‌تواند برخی وظایف خود را به فرد دیگری محول کند اما این فرد می‌بایست از بین ساکنین ساختمان انتخاب گردد.
  • مدیر می‌بایست ساختمان را در برابر حوادث بیمه کند اما ‌اگر از انجام این‌ کار خودداری نماید در صورت بروز حوادث موظف به پرداخت خسارت‌های وارد شده به ساختمان می‌باشد.
  • مدیر حق افزایش میزان شارژ ساختمان بدون اجازه مجمع عمومی ساختمان را ندارد.
  • تمام هزینه شارژ ساختمان می‌بایست در مواردی مثل نظافت، تعمیرات، نگهداری و… که با ساختمان مرتبط هستند صرف شود و مدیر نمی‌تواند شارژ ساختمان را برای مسائل دیگر خرج کند.
  • مدیر نمی‌تواند بدون کسب اجازه از مجمع عمومی ساختمان تغییری در ساختمان‌ ایجاد کند.
  • مدیر نمی‌تواند بخشی از ساختمان مانند راه پله، پشت بام و… را به تصرف خود در آورد و از آن‌ها استفاده شخصی نماید و می‌بایست برای این ‌کار حتما اجازه مجمع عمومی ساختمان را دریافت کند.

طبق قوانین مدیریت ساختمان مدیر می‌بایست حقوق دریافت کند‌‌ ؟

طبق قوانین مدیریت ساختمان مدیر مستحق دریافت حقوق می‌باشد. دریافت حقوق توسط مدیر به سه مورد زیر خلاصه می‌شود:

  • در مورد اول اگر مدیر ساختمان از ساکنین نباشد می‌بایست حقوق معینی به او پرداخت شود.
  • اگر‌ مدیر ساختمان از ساکنین باشد می‌بایست طبق قوانین وزارت کار حقوق دریافت کند.
  • چنانچه مدیر هیچ‌ قراردادی مبنی بر دریافت حقوق نداشته باشد نمی‌تواند از مجمع عمومی ساختمان درخواست حقوق کند اما طبق عرف جامعه مدیر می‌تواند شارژ واحد خود را پرداخت نکند ولی این مورد نیز هنوز به تصویب قانون نرسیده است و فقط در برخی ساختمان‌ها اجرا می‌شود.

سوالات متداول

مدیر ساختمان به چه منظور انتخاب می‌شود‌‌ ؟

مدیر ساختمان به منظور انجام امور ساختمان انتخاب می‌شود.

اگر مدیر ساختمان را بیمه نکند پرداخت خسارت حوادث به عهده کیست‌‌ ؟

اگر مدیر ساختمان را بیمه نکند می‌بایست تمام خسارت وارد شده به ساکنین ساختمان مبنی بر بروز حوادث را پرداخت کند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مدیریت ساختمان، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مدیریت ساختمان پاسخ دهند.

,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *