متهم، محکوم، مجرم | تفاوت متهم و مجرم – فرق محکوم و متهم ارتکاب جرم


حقوق علم پیچیده‌ایست که با حق و حقوق افراد ارتباط دارد. در قوانین حقوقی‌‌‌‌ هیچ فردی را با نام شناسنامه‌اش خطاب نمی‌کنند و اصلاحات و مفاهیم حقوقی جایشان را خواهند گرفت. برای مثال به فردی که قتل نموده است قاتل می‌گویند و به فردی که توسط کسی کشته شده است مقتول گفته خواهد شد. متهم، محکوم و مجرم نیز از جمله مواردی هستند که در قوانین حقوقی بسیار دیده می‌شوند. در ادامه قصد داریم در خصوص این سه مورد و تفاوت میان آن‌ها توضیحاتی را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

متهم کیست‌‌ ؟

متهم یکی از مواردی است که در قوانین حقوقی کشور بسیار دیده می‌شود. متهم به فردی گفته می‌شود که طبق قانون به او اتهامی وارد گردیده است. در واقع متهم کسی است که به او مظنون هستند و هنوز مطمئن نشده‌اند که ‌او مرتکب جرمی شده است یا نه که این موارد توسط بازپرس دادگاه کاملا بررسی می‌شود. برای مثال فرض کنید فردی در خانه شما به قتل می‌رسد و شما به پلیس اطلاع داده و می‌گویید که شخص الف با او دشمنی داشته است که در این صورت پلیس شخص الف را به عنوان متهم بازداشت می‌کند و‌‌‌‌ تمامی جوانب وقوع جرم را بررسی خواهد کرد.

مجرم به چه کسی گفته می‌شود‌‌ ؟

مجرم ‌به کسی گفته می‌شود که جرمی را مرتکب شده باشد و بازپرس پرونده مدارکی را یافته باشد که ارتکاب جرم توسط او را به اثبات برساند. برای مثال فرض کنید شخص الف فردی را به قتل رسانده است و اعتراف کرده یا مدارک مجرم بودن او یافت شده است که در این صورت او طبق قانون‌ مجرم است و مجازات خواهد گردید.

نکته بسیار مهم: همیشه اولین متهمان لزوما مجرم نیستند و حتی در برخی موارد دیده می‌شود که متهم به علت بی‌گناهی تبرئه می‌شود و متهم‌های بعدی به عنوان مجرم شناخته می‌شوند.

معنی محکوم در علم حقوق

محکوم نیز یکی از اصطلاحات حقوقی می‌باشد که هم در دعاوی کیفری و هم در دعاوی حقوقی استفاده می‌شود. برای مثال فردی که در یک ‌دعوای حقوقی طبق قانون باید خسارت شاکی‌اش را بپردازد محکوم است. فردی هم که در یک دعوی کیفری باید طبق قوانین کشور مجازات شود و به سزای عملش برسد محکوم است.

تفاوت مجرم و متهم

مجرم و متهم با هم دارای تفاوت‌هایی می‌باشند که آن ‌دو را از یکدیگر متمایز ساخته است. مهم‌ترین تفاوت این دو اصطلاح این است که مجرم به صورت قطعی جرم مرتکب شده است و مجازات می‌شود اما متهم تنها مشکوک به ارتکاب جرم است و حتی ممکن است به دلیل بی‌گناهی تبرئه شود. اما محکوم و مجرم تفاوت زیادی با یکدیگر ندارند و چون امری در دادگاه علیه این دو به اثبات رسیده است می‌توان گفت که مجرم و محکوم در واقع بسیار به هم ‌شباهت دارند.

سوالات متداول

متهم به چه کسی گفته می‌شود‌‌ ؟

متهم به کسی گفته می‌شود که بازپرس به مجرم بودن او مشکوک شده باشد.

چه کسی مجرم است‌‌ ؟

مجرم کسی است که مدارک اثبات جرم ‌او یافته شده است و طبق قانون مجازات می‌شود.

آیا مجرم و متهم با یکدیگر تفاوت دارند‌‌ ؟

بله مجرم کسی است که جرم‌ او اثبات شده است اما ‌متهم فقط مشکوک به ارتکاب جرم است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص متهم، مجرم و محکوم، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون متهم، مجرم و محکوم پاسخ دهند.

,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *