بنزین مناسب پژو 206


 

شاید شما هم شنیده باشید که هر بنزینی برای هر خودرویی مناسب نیست و بهتر است برای هر خودرو از بنزین مخصوص همان خودرو استفاده کرد. اما آیا این موضوع صحیح است؟ دلیل آن چیست؟ در این مقاله به بررسی بنزین های موجود و بنزین مناسب برای پژو 206 می پردازیم.

نحوه ی کار کرد خودرو چگونه است؟

برای به حرکت درآوردن یک خودرو لازم است تا چهار مرحله در محفظه ی احتراق خودرو انجام شود. از این میان این مراحل، مرحله های 2 و 3 اهمیت ویژه ای در انتخاب نوع سوخت دارند. مرحله ی 2 مرحله ی تراکم و مرحله ی 3 مرحله ی انفجار می باشد. هر چقدر که میزان تراکم بنزین و هوای موجود بیشتر باشد، احتراق بهتر و کامل تر انجام می شود. احتراق کامل دو مزیت دارد.

  • آلایندگی کمتری تولید می کند و به پاکیزگی محیط زیست کمک می کند.
  • پیستون با ضربه ی محکم تری به پایین می رود در نتیجه قدرت بیشتری تولید می شود.

تراکم چیست؟

بیابانی بزرگ را در نظر بگیرید که میان آن انفجاری رخ می دهد. آیا انرژی حاصل از این انفجار بر روی همه ی بیابان تاثیر می گذارد؟ حال بیایید کلبه ای کوچک را در نظر بگیرید که در آن انفجار رخ می دهد. آیا امکان دارد این انفجار بر روی قسمتی از کلبه اثر نگذارد؟ تراکم هم به همین معناست. هر چقدر نسبت حجم سیلندر در پایین ترین حالت ممکن به حجم محفظه ی احتراق در زمانی که پیستون در بالا ترین نقطه ی خود قرار دارد بیشتر باشد، تراکم بیشتر خواهد بود.

مهندسان در تلاشند تا بتوانند موتور هایی با حداکثر میزان تراکم تولید کنند. این موتور ها می توانند با قدرت بیشتری کار کنند و میزان بازه ی حرکتی پیستون را افزایش دهند. اما زیاد بودن تراکم، همیشه به معنای خوب بودن نیست.

چرا تراکم زیاد همیشه خوب نیست؟

هنگامی که تراکم زیاد می شود، حرارت بنزین و هوای موجود در محفظه نیز افزایش می یابد. به دلیل بالا بودن حرارت خود محفظه ی احتراق و همچنین بالا بودن حرارت محفظه ی احتراق ممکن است بنزین بدون نیاز به شمع شعله ور شود و به اصطلاح خودسوزی کند. خودسوزی به طور مستقیم به نوع بنزین مصرفی بستگی دارد.

اکتان چیست؟

بنزین ها را با توجه به میزان اکتان موجود در آن ها دسته بندی می کنند. اکتان را می توان سنجه ای برای میزان مقاومت بنزین در برابر هوا، فشار و حرارت دانست. هر چه میزان اکتان موجود در بنزین مصرفی بیشتر باشد، میزان مقاومت بنزین در برابر حرارت نیز بیشتر خواهد بود و در نتیجه خودسوزی آن به تعویق خواهد افتاد. به طور کلی دو نوع بنزین در ایران وجود دارد. بنزین سوپر و بنزین معمولی. اکتان در بنزین معمولی  اکتان 87 درصد است و بنزین های سوپر دارای اکتان 95 درصد می باشند. این در حالی است که در بازار های جهانی بنزین هایی با اکتان 100 درصد و یا بیشتر از 100 درصد نیز وجود دارد. به طور معمول از بنرین هایی با اکتان بیش از 100 درصد در خودروهای مسابقه استفاده می کنند.

البته میزان اکتان بنزین بی تاثیر از عوامل خارجی نمی باشد. عواملی مانند دمای محیط و شرایط آب و هوایی نیز بر روی میزان اکتان موجود در بنزین تاثیر گذار است. برای مثال در هوای سرد میزان اکتان موجود در بنزین افزایش می یابد و یا اینکه در شهر هایی مانند مازندران و گیلان که نسبت به سطح دریا در ارتفاع کمتری قرار دارند، میزان اکتان موجود در بنزین کاهش میابد و موتور خودرو ها در این شهر ها به خوبی کار نمی کند.

کدام نوع بنزین برای خودروی 206 مناسب است؟

در ساخت خودروهای 206 تیپ 2 از 4 سیلندر استفاده شده است. این نوع خودرو به بنزینی با اکتان 91 نیازمند است.

خودرو های پژو 206  SD به بنزين بدون سرب با اكتان 87 و 95 نیاز دارند.

خودرو های پژو 206 تیپ 5 به بنزین با اکتان 95 نیازمندند.

خودرو های پژوی مدل پژو 206 SD وی 8 به بنزين بدون سرب با اكتان 87 و 95 نیاز دارند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *