بنزین مناسب اپتیما


 

هر خودرویی با توجه به ساختار موتور به نوع خاصی از بنزین نیاز دارد. اینکه بتوانیم تشخیص دهیم چه نوع بنزینی مناسب خودروی ما است ما را در این راه کمک خواهد کرد. اگر شما هم از آن دسته از افراد هستید که فکر می کنید استفاده همیشگی از بنزین سوپر برای موتور خوب است و یا برعکس اگر فکر می کنید بنزین سوپر تاثیر چندانی ندارد، این مقاله می تواند به شما کمک کند.

احتراق سوخت در خودرو از چهار مرحله تشکیل می شود که مهم ترین مرحله برای انتخاب نوع بنزین، مرحله ی 2 و 3 می باشد. در مرحله ی دوم عمل تراکم و در مرحله ی سوم عمل انفجار انجام می شود. در این مراحل هر چه میزان تراکم بنزین و هوا بیشتر باشد، احتراق بهتر انجام می شود و در نهایت احتراق کاملتر باعث قدرت بیشتر برای به حرکت درآمدن خودرو می شود. همچنین میزان خام سوزی کمتر شده و گاز های آلاینده ی کمتری نیز تولید می شود.  

تراکم بنزین چیست؟

پایه ی کارکرد موتور احتراق داخلی تبدیل کردن انرژی شیمیایی حاصل از احتراق کنترل شده به انرژی مکانیکی می باشد. در هر خودرو تعداد معینی پیستون و سیلندر وجود دارد. احتراق کنترل شده باعث حرکت رفت و برگشتی پیستون به بالا و پایین و چرخش میل لنگ می شود و در نهایت باعث می شود خودرو به حرکت در بیاید.

مهندسان در این باره از اصطلاحی به نام نسبت تراکم استفاده می کنند. نسبت تراکم یعنی نسبت حجم سیلندر در هنگامی که در پایین ترین حالت ممکن قرار دارد به حجم محفظه ی احتراق (یعنی زمانی که پیستون در بالا ترین نقطه ی خود قرار دارد). تلاش مهندسان این است که بتوانند موتور هایی با حداکثر میزان تراکم بسازند. این موتور ها می توانند علاوه بر قدرت بیشتر میزان بازه ی حرکتی پیستون را نیز افزایش دهند. البته تراکم بیشتر همواره به معنای قدرت بیشتر نیست و گاهی منجر به خودسوزی می شود. خودسوزی می تواند خسارت های جبران ناپذیری به خودروی شما وارد کند.

اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید خودسوزی چگونه اتفاق می افتد. در حقیقت محفظه ی احتراق به خودی خود دارای دمای بالایی می باشد. همچنین هوا و بنزین ورودی هم به دلیل عبور از مسیر های موجود دمای بالایی دارند. این دما با تراکم بیشتر که توسط پیستون تولید می شود بیشتر هم می شود. در این حالت هر لحظه امکان دارد که بنزین بدون دخالت شمع به درجه ی اشتعال برسد و خودسوزی رخ دهد. از آنجایی که بنزین های مختلف با توجه به عدد اکتانشان دسته بندی ی شوند، خودسوزی پدیده ای است که به صورت مستقیم به نوع بنزین مصرفی در هر خودرو ارتباط دارد.

اکتان چیست؟

اکتان مقیاسی برای سنجش میزان مقاومت بنزین در مقابل حرارت، فشار و شروع عملیات خودسوزی است. به گونه ای که هر چه میزان اکتان موجود در بنزین مصرفی بیشتر باشد، میزان مقاومت بنزین در برابر حرارت نیز بیشتر خواهد بود و در نتیجه خودسوزی آن به تعویق خواهد افتاد.

به طور کلی دو نوع بنزین سوپر و معمولی در ایران وجود دارد. بنزین های معمولی دارای اکتان 87 درصد و بنزین های سوپر دارای اکتان 95 درصد می باشند. البته در بازار های جهانی انواع دیگری بنزین با اکتان 100 و حتی با اکتان بیشتر از 100 هم وجود دارد. از بنزین هایی با اکتان بالای 100 در خودرو های مسابقه ای استفاده می شود.

 موارد خارجی نیز در میزان اکتان بی تاثیر نیستند. برای مثال در هوای سرد میزان حرارت بنزین و هوای موجود در محفظه احتراق کاهش می یابد در نتیجه میزان اکتان بنزین افزایش می یابد و یا اینکه به دلیل تغییر میزان فشار هوا در شهر هایی که پایین تر از سطح دریا قرار دارند میزان اکتان موجود در بنزین کاهش می یابد. به همین دلیل است که موتور خودرو در شهر های شمالی کشور به خوبی کار نمی کند.

کدام نوع بنزین برای خودروی اپتیمای شما مناسب است؟

برای اینکه بدانید چه نوع بنزینی مناسب خودرو ی شما است باید به مواردی همچون نوع موتور خودرو ،دستورالعمل کارخانه سازنده و منطقه ای که زندگی می کنید دقت کنید.

خودروی اپتیمای موجود در ایران دارای 4 سیلندر می باشد. برای این خودرو بهتر است از بنزین با اکتان 87 تا 91 و یا بیشتر استفاده کنید. با توجه به اینکه در دستور العمل این خودرو آمده است که از بنزین سوپر استفاده کنید بهتر است خساست را کنار بسگذارید و برای آن هزینه کنید. چرا که هزینه ی وارد شده ناشی از خسارت در طولانی مدت خیلی بیشتر از هزینه ی بنزین سوپر خواهد بود.

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *