دیفرانسیل خودرو چیست


لازم به ذکر است که دیفرانسیل یکی از اجزای مهم خودرو می‌باشد که وظیفه انتقال نیرو را برعهده دارد.
اگر تمایل دارید که اطلاعات بیشتری در باره این قطعه از وسیله نقلیه داشته باشید، می‌توانید با صرف چند دقیقه وقت و مطالعه مطالب ارائه شده در این مقاله به اطلاعات مفید و جامعی در باره‌ای قطعه مهم خودرو دست یابید.


دیفرانسیل خودرو چیست ؟

دیفرانسیل خودرو قطعه‌ای است که در زیر خودرو مابین ۲ چرخ جلو یا عقب خودرو قرار می‌گیرد. وجود این قطعه در ما بین چرخ‌های خودرو سبب می‌شود قدرت موتور بین ۲ چرخ به صورت مساوی تقسیم گردد.


اهمیت وجود دنده دیفرانسیل در خودرو چیست ؟

اهمیت دیفرانسل را در خودرو هنگام حرکت چرخ‌های خودرو در سر پیچ ها می توان فهمید. زیرا در سر پیچ‌ها چرخ‌های که در خارج پیچ هستند، بایستی سریع‌تر از چرخ که داخل پیچ حرکت نمایند.
حال اگر هر ۲ چرخ ها در روی یک محور واحد قرار گیرند منجر به واژگونی خودرو می‌شود.

در واقع این دیفرانسیل است که کمک می‌کند تا حرکت چرخ‌ها روی محور جداگانه‌ای به نام میل پولوس سوار شده و تقسیم قدرت موتور به هر یک از چرخ‌ها را تنظیم نماید.

لازم به ذکر است در سر پیچ‌ها چرخی که در خارج است باید دایره بزرگی ایجاد شود که نیاز به قدرت بیشتری دارد و برعکس چرخه‌ای که در داخل است احتیاج به قدرت کمتری دارد.

لازم به ذکر است که دیفرانسیل‌ها شعاع حرکت خودرو را نیز افزایش می دهند
یکی دیگر از دلایل اهمیت وجود دیفرانسیل در سیستم خودرو افزایش قدرت گشتاور خودرو است، که اینکار در دیفرانسیل توسط پینیون و کرانویل انجام می شود.


بررسی وضعیت دیفرانسل در خودروهای با میل گاردان و بدون گاردان

هر گاه خودرو دارای میل گاردان باشد دیفرانسیل بعد از میل گاردان قرار می‌گیرد و اگر خودرو فاقد میل گاردان باشد دیفرانسیل بعداز گیربکس قرار خواهد گرفت و بعد از دیفرانسیل پولوس ها جای می گیرند.

سیستم دیفرانسیل خودرو دارای چه اجزایی می‌باشد ؟


این سیستم دارای اجزایی مانند: هرزگرد، پینیون، کرانویل ، دنده پلوس، واشر مسی و هوزینگ می باشد.
هر کدام از این قطعات بخشی از وظایف مکانیکی دیفرانسیل را بر عهده دارند.


دیفرانسیل خودرو دارای چند نوع می باشد ؟

۱- دیفرانسیل لغزش محدود به کنترل الکتریکی؛ که خود دارای ۴ بخش می‌باشد که عبارت‌اند از: دیفرانسیل باز، دیفرانسیل قفل شونده، دیفرانسیل لغزش محدود، دیفرانسیل تقسیم کننده گشتاور

۲- دیفرانسیل ۴ چرخ

۳- دیفرانسیل جلو

۴-دیفرانسیل عقب.


وظیفه دیفرانسیل جلو چیست ؟


این نوع از دیفرانسیل وظیفه دارد قدرت موتور را به سمت چرخ‌های جلو خودرو منتقل کند.


وظیفه دیفرانسیل عقب چیست ؟


این نوع دیفرانسیل که از قدیمی‌ترین انواع دیفرانسیل می باشد وظیفه دارد قدرت موتور خودرو را به محور عقب موتور منتقل کند.


وظیفه دیفرانسیل ۴ چرخ یا تمام چرخ چیست ؟


این نوع از دیفرانسیل وظیفه دارد تا قدرت موتور را به ۴ چرخ خودرو منتقل کند.
در این مدل سیستم دیفرانسیل که قدیمی‌ترین سیستم نیز بشمار می رود قدرت موتور با استفاده از دو جعبه دنده و دو دیفرانسیل به چرخ‌ها منتقل می‌شود در حالت عادی و رانندگی در شهر و اتوبان موتور چرخ‌های عقب را می‌چرخاند در صورت نیاز در شرایط ناهموار جاده راننده با درگیر کردن جعبه دنده دوم می‌تواند قدرت را به ۴ چرخ منتقل کند البته ناگفته نماند این سیستم دیفرانسیل در خودروهای شاسی بلند بزرگ با نیاز به قابلیت آفرود قابل استفاده می‌باشد.

وظیفه دیفرانسیل لغزش محدود یا کنترل الکتریکی چیست ؟

این نوع دیفرانسیل وظیفه دارد نیروی خروجی موتور را در هر ثانیه بین چرخ‌ها تنظیم کند که می‌توان گفت از نمونه‌های پیشرفته دیفرانسیل ها بشمار می رود.

مزایای دیفرانسیل لغزش محدود چیست ؟

این نوع از دیفرانسیل که نسبت به انواع دیگر آن پیشرفته‌تر می‌باشد دارای مزایایی مانند دقت بالا سرعت بالا و عملکرد ایده‌آل می‌باشد.

اصلی‌ترین وظایف دیفرانسیل چیست ؟

وظایف دیفرانسیل عبارت‌اند از:

۱- فرستادن قدرت موتور به چرخ‌ها

۲- عملکرد به‌عنوان آخرین مرحله کاهش دهنده در وسیله نقلیه

۳- تغییر جهت نیرو


چرا هردو چرخ قسمت عقب و جلو خودرو به دیفرانسیل احتیاج دارند ؟

هنگامی که نیرو به چرخ منتقل می شود چرخ های جلو در زمان پیچیدن مسیر متفاوتی را نسبت به چرخ‌های عقب طی می کنند به همین سبب لازم است که بین هر ۲ چرخه خودرو یک دیفرانسیل جداگانه وجود داشته باشد‌، تا موجب منتقل شدن نیرو به چرخ‌ها شود.

درواقع علت اصلی این موضوع این است که چرخ های جلو در زمان پیچیدن مسیر متفاوتی را نسبت به چرخ‌های عقب طی می‌کند به همین سبب لازم است که در بین چرخ‌های عقب و چرخ‌های جلو دیفرانسیل‌های جداگانه به کار برود.


دیفرانسیل چگونه می تواند کاهش دور و افزایش گشتاور را تنظیم کند ؟

برای این منظور دیفرانسیل از قطعه‌ای به نام پینیون و کرانویل کمک می‌گیرد در واقع تعداد دنده‌های کرانویل نسبت به پینیون بیشتر است که سبب می شود خودرو به حهت افزایش قدرت گشتاور، قدرت گشتاور دریافتی را افزایش دهد.

تغییر جهت نیرو در دیفرانسیل خودرو به چه صورت انجام می‌گیرد ؟

برای این منظور نیز احتیاج به درگیری پینیون و کرانویل است.
از آنجایی که؛ خط نیروی محرک و محور خروجی گیربکس در امتداد طول خودرو قرار دارند. باید محورهای، محور چرخ عقب در امتداد عرض خودرو قرار بگیرند، تا بتوانند نیروی با زاویه ۹۰ درجه به چرخ های متحرک منتقل کنند.

دیفرانسیل چگونه منجر به تنظیم دور در سر پیچ ها می شود ؟

لازم به ذکر است که، هنگام حرکت خودرو در پیچ‌ها دنده هرزه گرد به حول محور خود دوران می یابد که منجر می شود سرعت دورانی فلولوس به صورت مساوی نباشد در واقع وجود دیفرانسیل است که سبب می‌گردد هنگام پیچیدن چرخ داخلی پیچ تحت نیروی ثقل خودرو و نیرویی که در اثر این عامل به آن وارد می شود کمتر دوران کند و چرخ خارجی که آزادی بیشتری دارد دوران بیشتری از چرخش خارجی داشته باشد.

علائم خرابی دیفرانسیل چیست ؟

۱- شنیدن صدای زوزه در خودرو:
این عامل می‌تواند به علت لق بودن کرانویل و یا پنییون و یا خرابی بلبرینگ ها باشد که بیشتر به علت فشار زیاد به دیفرانسیل‌ها اتفاق می‌افتد.

۲- گرم کردن دیفرانسیل‌ها؛ نیز یکی دیگر از نشانه‌های خرابی دیفرانسیل است که بیشتر به علت گیر کردن گل‌ولای و وجود آلودگی در دیفرانسیل‌ها اتفاق می افتد.


۳- احساس ضربه از دیفرانسیل؛ که این علت بیشتر به دلیل ساییدگی درونی قطعات و یا خرابی بلبرینگ‌های هوزینگ می‌باشد. با تعویض قطعه معیوب این ایراد براحتی رفت برطرف می‌شود.

۴- حرکت نکردن خودرو؛ این علت بخاطر بریدگی دیفرانسیل به علت فشار وارده بیش از حد به پولوس اتفاق می‌افتد.
ازآنجایی‌که پولوس به طور مستقیم با دیفرانسیل در ارتباط است فشار وارد بر آن می تواند سبب بریدگی دیفرانسیل گردد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *