سنسور دریچه گاز


آیا تاکنون اسم سنسور دریچه گاز به گوش شما خورده است؟
آیا می‌دانید این قطعه مهم در خودرو ی شما دارای چه وظایفی است؟
برای پاسخ به سولات و هر سوال دیگر در زمینه دریچه سنسوز گاز خودرو می توانید مطالب ارائه شده در این مقاله را مطالعه کنید.


سنسور دریچه گاز چیست ؟

سنسور دریچه گاز یکی از اجزای اصلی موتور در خودروهای انژکتوری می باشد که در کنار استبر موتور عملیات گاز خوردن ماشین را برعهده دارد. یا به عبارت دیگر تغییرات فیزیکی و شیمیایی را اندازه‌گیری و به سیگنال الکتریکی تبدیل می‌کند.
درصورتی که این قطعه از موتور خودرو به هر دلایلی دچار عیب و ایراد گردد باعث گاز خوردن بی دلیل خودرو شده و منجر به مصرف بالای سوخت می‌شود.


سنسور موقعیت دریچه گاز چیست ؟


این قطعه یک مقاومت متغیر بوده که بر روی دریچه گاز و نزدیک به استبر موتور قرار گرفته و توسط یک میله به پولکی که درون دریچه گاز وجود دارد متصل می‌گردد.

سنسور موقعیت دریچه گاز چگونه عمل می کند ؟


این دریچه با باز و بسته شدن پولکی سانسور اطلاعاتی را به صورت ولتاژ برای کامپیوتر خودرو می‌فرستد آنگاه کامپیوتر خودرو با توجه به اطلاعاتی که این سنسور برای او ارسال کرده است میزان سوخت و هوا را تنظیم کرده تا عملیات احتراق در موتور بدرستی صورت بگیرد.

عملکرد درست سنسور موقعیت دریچه گاز و چه تأثیری بر میزان مصرف سوخت خودرو خواهد گذاشت ؟


اگر قسمت هایی که بر عملکرد سنسور موقعیت سوخت تاثیرگذار هستند فاقد هیچ‌گونه مشکل و ایرادی باشند میزان مصرف سوخت خودرو به حد استاندارد می باشد و همچنین خودرو در دور آرام بدون ایراد به حرکت خود ادامه داده و دچار کپ نمی‌شود. ولی در صورتی خرابی شاهد اتفاقاتی برعکس مطالب گفته شده خواهیم بود.


سنسور دریچه گاز دارای چه اجزایی می‌باشد ؟

سنسور دریچه گاز متشکل از ۳ پین می‌باشد که عبارت‌اند از:
پین یک: متشکل از مثبت ۵ ولت است
پین دو: که همان سیگنال است
پین سه: اتصالات منفی دریچه است

عملکرد سنسور دریچه گاز به چه صورت است ؟

با باز شدن سوئیچ توسط راننده یا فشار پای راننده بر روی پدال گاز و باز شدن پولک دریچه گاز میزان سوخت انژکتور‌ها توسط دریچه سانسور گاز تنظیم می‌شود و اطلاعاتی از پین مثبت ۵ ولت و پین اتصال منفی برای سانسور ارسال می‌شود. وقتی خودرو روشن است و راننده پای خود را روی پدال گاز قرار داده است مقاومت متغیر میزان باز شدن دریچه گاز توسط پولکی را به ولتاژ تبدیل می‌کند در واقع ولتاژ توسط پین دو برای کامپیوتر خودرو ارسال می‌گردد.


اعلام زاویه دریچه گاز آی سی یو چه کمکی به عملکرد سنسور دریچه گاز می کند ؟


اگر دریچه گاز در یک مقاومت ثابت قفل شود و تغییری نکند میزان هوای موجود در مینیفولدر هوا توسط سانسور به وسیله اندازه‌گیری فشار هوا اندازه‌گیری می‌شود که متناسب با این میزان هوا مقدار مشخصی سوخت نیز به هوا اضافه می‌شود و در موتور محترق می‌گردد.

از طرفی بسته به فشاری که در موتور ایجاد می‌شود و همچنین سرعت دور موتور زمان ایجاد جرقه محاسبه می‌گردد.
پس از احتراق ترکیبات دود توسط سنسور اکسیژن بررسی شده و دستورات لازم جهت کاهش آلایندگی اعمال می شود حال اگر در این حالت به طور ناگهانی دریچه گاز تغییر کند فشار مینیفولدر تغییر ناگهانی می‌کند با توجه به حرکت سریع هوا در داخل مینیفولدر بیش از آنکه سانسور فشار جدید را محاسبه کند هوا به موتور رسیده و میزان اشتباهی از سوخت با هوا ترکیب می شود جرقه در زمان درست زده نمی‌شود و آلایندگی اگزوز تغییر می‌کند.

در شرایط برای رسیدن به حالت تعادل حدوداً ۱ ثانیه زمان لازم است تا سنسور دریچه گاز دقیقاً در همین جا کارایی خود را نشان می دهد این سانسور که بر روی دریچه گاز نصب شده است به محض تغییر زاویه دریچه گاز جهت و میزان باز شدگی را به کامپیوتر خودرو اعلام می‌کند و درنتیجه موتور خودرو خود را برای این تغییرات آماده می‌کند و مدت زمان رسیدن به تعادل به کمتر از ۱ دهم ثانیه کاهش پیدا می‌کند.


چه عواملی موجب خرابی سنسور دریچه گاز خودرو می‌گردد ؟

سنسورهای دریچه گاز به طور معمول نسبت به سانسور های دیگر دارای طول عمر بالاتری هستند و نیازی به سرویس های روغن‌کاری ندارند اما با این وجود گاهی اوقات بنا به دلایلی دچار خرابی می شوند.
دلایل خرابی سنسور دریچه گاز عبارتند از:

۱– خوردن آب به سانسور خودرو

۲ فشار آوردن بیش از حد معمول و گاز دادن زیاد به خودرو

۳ کثیف بودن محفظه دریچه گاز

۴ کثیف ماندن به مدت طولانی و جرم گرفتن

۵ ایراد در سیم کشی یا کامپیوتر خودرو

۶ نوسانات برق و اتصالی

۷ وجود خرابی پولکی دریچه گاز

اگر محفظه داخل دریچه سانسور گاز به مدت طولانی کثیف باشد چه اتفاقی می‌افتد ؟

کثیف بودن محفظه داخل دریچه گاز و پاک نشدن آلودگی‌ها از سطح آن سبب می شود پولکی باز بماند.
بازماندن پولکی سبب باز شدن دریچه گاز سبب باز شدن دریچه گاز شده که به دنبال آن سانسور دریچه ۱ یا ۲ درجه تغییر زاویه پیدا می‌کند. زاویه داشتن طولانی‌مدت مقاومت متغیر را دچار خرابی می کند در چنین حالتی حتی شستن و تمیز کردن محفظه داخل، دریچه گاز سنسور را به حالت قبل برنخواهد گرداند و تنها راه آن تعویض است .

علائم خرابی سنسور دریچه گاز چیست ؟


۱ بالا ماندن دور موتور در دور آرام

۲ کپ کردن خودرو در دور موتور ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰

۳ تاخیر در گاز خوردن خودرو و بدکار کردن و خوب گاز نخوردن موتور
هنگامی‌که ولتاژ سنسور دریچه گاز کمتر از آن حدی که باید باشد هست خودرو دیر گاز می‌خورد زیرا چند ثانیه طول می‌کشد تا ولتاژ به حد استاندارد برسد.

۴ افزایش مصرف سوخت به فاطمه

۵ گاز خوردن بی دلیل یا زیاده از حد خوردن

۶ خاموش شدن خودرو در هنگام گاز دادن

۷ بالا ماندن دور موتور در دورهای پایین

۸ نوسان خودرو در زمان دورهای بالا

۹ دور موتور در هنگام خلاص بودن پایین نمی‌آید

۱۰ بالا بودن دور موتور در هنگام گرم بودن آن

۱۱ پایین بودن دور موتور در هنگام سرد بودن آن

۱۲ شتاب خودرو دچار افت می‌شود

۱۳ دود کردن موتور

۱۴ گاز هرز خوردن خودرو.

برای یافتن ایراد سنسور دریچه گاز چگونه باید عمل کرد ؟

باید متذکر شد که جهت عیب‌یابی و تعویض سانسور دریچه گاز باید حتماً از دستگاه دیاک استفاده گردد.

باید ابتدا وضعیت دریچه گاز مورد بررسی قرار گیرد. در صورت باز بودن سانسور دریچه گاز نشانه خراب بودن سانسور می باشد.
پس از آنکه متوجه باز بودن سانسور دریچه گاز شدید باید زاویه دریچه گاز را مورد بررسی قرارداد در واقع زاویه دریچه گاز استاندارد در حالت صفر می باشد که اگر زاویه دریچه سانسور گاز از این حد تجاوز کرده باشد نشانه خرابی سنسور دریچه گاز است.

البته در صورتی که زاویه درجه سانسور گاز از صفر بیشتر باشد باید ابتدا از سالم بودن سیم گاز اطمینان حاصل کرد درصورتی‌که سیم گاز سالم باشد نشان‌دهنده خرابی دریچه سنسور است که باید تعویض گردد.

در آخرین مرحله برای عیب یابی بررسی کردن میزان ولتاژ دریچه گاز است عدد ۴۰۰ تا ۶۰۰ عددی استاندارد برای ولتاژ دریچه گاز می باشد که اگر ولتاژ دریچه گاز کمتر از ۴۰۰ باشد باعث دیر گاز خوردن خودرو می‌شود و اگر ولتاژ بین ۱۰۰۰ تا ۱۳۰۰ باشد به‌احتمال زیاد سانسور خراب است اما اگر عدد ولتاژ ۴۹۰۰ را نشان دهد یکی از سیم‌های متصل به سوکت قطع هست در این شرایط سیم اگر سیم‌ها قطع نباشد سانسور نیاز به تعویض دارد.


چگونه می توان خرابی سنسور دریچه گاز خودرو را تشخیص داد ؟


تنها راه تشخیص خرابی دریچه گاز خودرو استفاده از دستگاه دیاک می باشد.
برای این منظور بهتر است خودرو را به یک تعمیرکار ماهر سپرد در واقع در صورت خرابی سنسور دریچه گاز خطای این سنسور در قسمت خواندن عیوب در دستگاه عیب یاب نشان داده می شود


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *