روغن ریزی ماشین


روغن ریزی و نشتی یکی از مشکلات شایع در وسایل نقلیه می‌باشد که ممکن است در قسمت‌های مختلف خودرو رخ دهد نکته بسیار مهم دراین‌باره این است که توجه و دقت به علت نشتی و روغن ریزی خودرو بسیار مهم می باشد زیرا بی‌توجهی به این امر خطرناک بوده و ممکن است حتی خطرات جانی و مالی سنگینی را در پی داشته باشد.
موضوع مورد بررسی ما در این مقاله روغن ریزی خودرو می باشد.


روغن ریزی خودرو به چه معناست ؟

همان‌طور که مستحضر هستید؛ مایعی روان کننده در خودروها وجود دارد که به روغن موتور معروف است گاهی اوقات ممکن است براثر فرسودگی و یا فشار بیش از حد روغن مورد نظر از محل اصلی خود خارج شده و موجب نشتی گردند.


روغن ریزی خودرو درچه قطعاتی ممکن است رخ دهد ؟


معمولاً قطعاتی در خودرو که احتیاج به روغن دارند عبارت‌اند: از موتور، گیربکس، هیدرولیک، ترمز، ممکن است روغن سوزی در هرکدام از قطعات نام‌ برده رخ دهد.

هنگام روغن ریزی خودرو چگونه می‌توان محل دقیق روغن زیزی را پیدا کرد ؟

همانگونه که اشاره کردیم روغن ریزی ممکن است در قطعات مختلف خودرو رخ دهد اما نکته‌ای که در این‌جا مهم است این است که چگونه می توان پی برد که نشتی روغن بعلت خرابی کدامیک از قطعات می تواند باشد برای این منظور می‌توان از یک تیکه کاغذ سفید استفاده کرد به نحوی که کاغذ سفید را در زیر خودرو قرار داده و ضمن تشخیص محل روغن ریزی می توان با مشاهده ویژگی های روغن یا مایه نشر شده بر روی کاغذ مکان و علت آن را نیز تشخیص داد.


رایج‌ترین علت روغن ریزی خودرو مربوط به کدام قطعه از خودرو می باشد ؟

معمولاً رایج‌ترین علت روغن ریزی مربوط به موتور خودرو می باشد. روغن موتور ممکن است به علت‌های متفاوتی مانند:
– خراب شدن کاسه نمد سر میل لنگ

– خراب شدن کاسه نمد ته میل لنگ

– خراب شدن واشر درب سوپاپ

-خراب شدن کاسه نمد میل سوپاپ

– شکستن رینگ پیستون از محل نصب شمع سر سیلندر

– ترک برداشتن سر سیلندر

– سوختن واشر سر سیلندر


– خراب شدن پیچ تخلیه کارتر و واشر.


دلیل روغن ریزی موتور خودرو چیست ؟

هنگامی‌که خودرو روشن می شود روغن توسط اویل پمپ با فشار بالا در مسیرهای روغن تزریق می‌گردد و در مسیر برگشت نیز توسط کانال‌های برگشت اما با فشار پایین‌تری به کارتل بازمی‌گردد.

حال به خاطر وجود سرعت بالا در عمل تزریق روغن به قطعات و همچنین تزریق پر فشار روغن به فضای بین یاتاقان ها سبب می‌گردد تا روغن به دنبال روزنه‌ای برای نشت باشد.

حال با وجود کوچک‌ترین سوراخ یا عدم آب بندی مناسب روغن می‌تواند به‌راحتی نشت پیدا کرده و سبب کاهش حجم روغن موتور گردد که این عمل می‌تواند به‌شدت به قطعات موتور خودرو ضربه وارد کند.


روغن ریزی خودرو به چند طریق رخ می‌دهد ؟

معمولاً روغن ریزی خودرو بر حسب قطعاتی که دچار مشکل روغن ریزی شده‌اند متفاوت است و بر این اساس می‌توان گفت انواع روغن ریزی خودرو عبارت‌اند از:
۱- روغن ریزی موتور

۲- روغن ریزی هیدرولیت خود هیدرولیک خودرو

۳- روغن ریزی ترمز خودرو

۴- روغن ریزی گیربکس خودرو


چگونه می توان روغن ریزی موتور خودرو را تشخیص داد ؟

معمولاً برای تشخیص روغن ریزی موتور خودرو باید بر ویژگی و مشخصات روغن نشت پیدا کرده توجه شود.
روغن موتور دارای ویژگی هایی مانند:
_ رنگ قهوه‌ای
_ غلظت متوسط
_بی بو
_ بسیار هم لغزنده می‌باشد
حال اگر روغن نشت شده از خودرو دارای ویژگی های قید شده در بالا باشد می توان به روغن ریزی موتور خودرو یقین پیدا کرد.

راه‌حل دوم؛ روش دیگر پی بردن به این‌که آیا روغن ریزی مشاهده شده از طرف موتور هست یا نه، پیدا کردن منبع روغن ریزی خودرو است، برای این منظور مسیر چرب شدگی حاصل از نشت بر روی بدنه موتور باید دنبال گردد و هرچه به سمت بالاتر باشد بیشتر احتمال را به خرابی قطعات موتور خودرو ربط می دهند.

علت روغن ریزی موتور می تواند بسیار با سفت کردن یک پیچ شل شده را رفع کرد و یا گاهی اوقات می تواند ناشی از ترک خوردن بدنه موتور باشد که در این صورت صاحب خودرو مجبور به پرداخت هزینه گزاف تعمیر و حتی تعویض موتور خودرو می گردد.


بررسی روغن ریزی خودرو در بخش هیدرولیک خودرو


در این نوع روغن ریزی نیز باید قبل از هر چیزی به رنگ روغن نشت شده توجه کرد معمولاً اگر روغن ریزی از قسمت هیدرولیک خودرو باشد به رنگ قرمز بوده و غلظت کمتری نسبت به روغن موتور دارد.
باید توجه کرد که روغن نشت شده از قسمت هیدورلیک خودرو دارای خواص تمیز کنندگی بوده و با صابون دست واکنش شیمیایی انجام می دهد.

این قطعه خودرو نیز دارای یک پمپ روغن بوده که روغن هیدرولیک را با فشار به شیر فرمان خودرو هدایت می‌کند. حال اگر کوچک‌ترین تغییر زاویه‌ای فرمان رخ دهد روغن پرفشار به جک هیدرولیک نشت می شود.

نا گفته نماند که؛ تمام مسیر روغن هیدرولیک پر از اتصالات فلزی و لاستیکی است که مستعد نشت هستند.


شایع‌ترین نشتی هیدرولیک مربوط به کدام قسمت است ؟


شایع‌ترین علت نشتی هیدرولیک خودرو مربوط به فشنگی کنترل فشار روغن در سیستم هیدرولیک است.

از آنجایی‌که پمپ قسمت هیدرولیک خودرو دارای یک مغزی چرخانده است، توسط یک کاسه نمد آب‌بندی می‌شود که احتمال خرابی و نشتی در این قطعه بسیار بالاست.


برای یافتن نشتی در قسمت هیدرولیک هیدرولیک خودرو چگونه باید عمل کند ؟

برای این منظور مانند بررسی موتور باید از پائین به بالا بررسی را انجام داد در سیستم هیدولیک دلایل شایع نشتی را می توان به فشنگی، فشار، لوله‌های تزریق پرفشار روغن و کاسه نمدهای سر جک هیدرولیکی نسبت داد.


بررسی روغن ریزی ترمز خودرو


در بررسی روغن ریزی این قسمت از خود را نیز باید به رنگ آن دقت شود به طور معمول روغن ترمز خودرو در چند رنگ به بازار عرضه می‌شود. رنگ زرد آبی و سبز بسیار شایع‌تر از رنگ‌های دیگر هستند.

روغن ترمز خودرو دارای غلظت بسیار پایین و خاصیت تمیز کنندگی زنگ آهن را داشته و دارای لغزندگی کمی بوده و به‌صورت ترکیب با آب خنثی می‌گردد.

همان‌طور که می‌دانیم در سیستم ترمز خودرو روغن ترمز به منظور انتقال نیرو استفاده می‌گردد و ممکن است فشار این سیستم به‌هیچ‌وجه پایین نرود و از طرفی به منظور به حداکثر رساندن سرعت انتقال نیرو از روغن با دانه بندی هیدرولیکی ریتم و غلظت پایین بهره گرفته می شود.

وجود یک سوراخ و یا حفره کوچک در سیستم ترمز موجب تخلیه روغن و درنتیجه سبب از کار افتادن ترمز شده که بسیار خطرناک می‌باشد.


برای تشخیص روغن ریزی در سیستم ترمز چگونه باید عمل کرد ؟

در این روش، باید با پایین رفتن سطح روغن و یا ایجاد رد خیس در داخل رینگ لاستیک خودرو وجود نشتی را تشخیص داد.
برای تشخیص دقیق علت باید چرخ مذکور باز گردد و توسط تعمیرکار وارد مورد بررسی قرار گیرد.


شایع‌ترین علت نشتی در سیستم ترمز خودرو مربوط به کدام قسمت از این سیستم می باشد؟


شایان ذکر است که شایع‌ترین نشتی در سیستم ترمز مربوط به نشتی لوازم لاستیکی موجود در هر چرخ و پیچ‌های متصل‌کننده لوله منتقل‌کننده روغن به سیلندر اصلی روغن است.
گاهی اوقات هم ممکن است خرابی به پیچیدگی یا پوسیدگی لوله‌های انتقال روغن مربوط باشد.


بررسی روغن ریزی گیربکس خودرو


از آنجایی که روغن گیربکس از لحاظ ساختار و خصوصیات شبیه روغن موتور می باشد، تشخیص این دو از یکدیگر سخت می باشد.
تنها تفاوتی که بین روغن این ۲ قطعه خودرو وجود دارد. تفاوت در ویژگی‌های ظاهری است به‌نحوی که روغن گیربکس دارای غلظت بیشتری نسبت به روغن موتور می باشد این غلظت براحتی توسط دست نیز قابل تشخیص است.
البته ناگفته نماند در گیربکس اتوماتیک روغن گیربکس اتوماتیک شباهت بالایی به روغن هیدرولیک فرمان دارد.

شایع‌ترین علت روغن ریزی گیربکس چیست ؟

شایع‌ترین علت نشتی گیربکس خودرو مربوط به ایراد پیچ تخلیه گیربکس است.
اما به غیر از علت نام برده، دلایل دیگری نیز می توانند عامل نشتی و روغن ریزی در گیر بکس خودرو شوند که این دلایل عبارتند از: نشت از کنار سنسورهای دور موتور، دنده عقب، کاسه نمد سر شفته کلاچ، کاسه نمد سر پولس، واشر درب گیربکس، واشر ساعت گیربکس اتوماتیک، شیر برقی کنترل جریان روغن گیربکس.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *