علت سرخوردن ماشین در جاده


 

 

 

 

 

 

 

 

همانطور که می دانید پدیده سرخوردن ماشین، یکی از پدیده‌های است که علت شایع بسیاری از تصادفات جاده‌ای است.

به همین سبب در این مقاله سعی کردیم به این موضوع  پرداخته و راهکارهای پیشگیری از این پدیده و همچنین چگونگی مدیریت و علت های اصلی سرخورده گی را سعی کرده‌ایم بیان کنیم

امیدواریم مطالب ارائه شده در اینجا مثمر ثمر واقع گردد.

سرخوردن لاستیک ماشین به چه علت هایی رخ می‌دهد ؟

ا- شیوه رانندگی کردن راننده
۲- پدیده آب سواری
۳- سر خوردن چرخ‌های عقب و جلو خودرو
۴- پوشیده بودن جاده از برف و یخ


۱- شیوه رانندگی کردن راننده

بی‌شک همه ما می‌دانیم که شیوه رانندگی کردن یکی از موارد بسیار مهم در رانندگی بوده که می‌تواند از خیلی حوادث پیشگیری و یا برعکس عامل خیلی از حوادث رانندگی باشد.

رانندگی کردن با سرعت بالا مخصوصاً در روزهای بارانی و برفی می‌تواند، شرایطی را به وجود بیاورد که منجر به سر خوردن لاستیک‌های خودرو گردد.


سر خوردن در هنگام رانندگی به چه عواملی بستگی دارد ؟

۱ بیش از حد گاز دادن به خودرو در هنگام رانندگی و ترمز گرفتن در شتاب زیاد که سبب می شود نیرویی بیش از حد معمول در پیچ جاده به لاستیک تحمیل گردد.

۲- وضعیت نامناسب مانند ترافیک بالا رانندگی کردن با سرعت بیش از حد.


۲- پدیده آب سواری

پدیده آب سواری چیست ؟

معمولاً این پدیده در هنگام باران‌های شدید یا مدت زمان کمتری پس از بارندگی شدید رخ می دهد.
در این پدیده لایه‌ای از آب سطح جاده را پوشانده و اگر خودروی با سرعتی بالا که دارای لاستیک‌هایی با عاج کمتر از حد استاندارد است از درون این آب‌ها حرکت کند به نحوی که آب از از لابه لای آج های لاستیک خودرو عبور کند آنگاه لاستیک‌ها نمی‌توانند همه آب را کنار زده و مقداری از آب روی سطح جاده به جلوی لاستیک جمع خواهد شد.

این عامل سبب مقاومت آب در برابر حرکات لاستیک‌ها می شود و آنگاه لاستیک به صورت شناور بر روی مقدار کمی آب سر خورده و بر روی جاده دیگر قادر نیست بچرخد.

بروز پدیده آب سواری به چه چیزهایی بستگی دارد ؟

یکی از اتفاق‌های رایج در روزهای بارانی بروز پدیده آب سواری می باشد اما این بدین معنا نیست که حتماً در روزهای بارانی برای تمامی خودروها این اتفاق به وجود خواهد آمد بلکه این اتفاق به یکسری متغیرهایی وابسته است که این متغیرها عبارت‌اند از:

وزن خودرو، اندازه و نوع لاستیک‌ها، میزان کارکرد لاستیک‌ها، آب جمع شده، حجم بارندگی در خیابان، جنس آسفالت، مسیر رانندگی و کیفیت و مهارت رانندگی راننده.
البته ناگفته نماند پدیده آب سواری به‌هیچ‌وجه به قیمت و مدل خودرو ربطی ندارد.
این پدیده بیشتر با میزان آب روی جاده و عمق عاج لاستیک مرتبط است.


هنگام مواجه با پدیده آب سواری چه اتفاقی می‌افتد ؟

هنگامی که یک راننده، در هنگام رانندگی با پدیده آب سواری گرفتار می شود بطور ناگهانی متوجه وجود یک نیروی مقاوم در مقابل حرکت خودرو می گردد. که در این حالت حرکت سواری خودرو بسیار نرم شده و گاه هم ممکن است خودرو به یک سمت منحرف شده و یا این‌که به طور کامل فرمان‌پذیری خودرو از بین برود.

توصیه می‌شود در این حالت از هر واکنش شتاب‌زده‌ای جلوگیری شود.زیرا ممکن است منجر به انحراف خودرو از مسیر اصلی شده و منجر به تصادف گردد.


۳- سر خوردن لاستیک‌های عقب و جلو ماشین

* سر خوردن چرخ‌های عقب

این اتفاق معمولاً بیشتر در اثر کاهش چسبندگی لاستیک‌ها اتفاق می‌افتد.
کاهش چسبندگی لاستیک‌ها بیشتر در نتیجه سرعت بیش از اندازه و نیروهای سر پیچ‌ها اتفاق می‌افتد.

این حالت سر خوردن لاستیک به‌آسانی قابل تشخیص بوده زیرا خودرو با کمی بی توجهی در هنگام پیچیدن به‌طور کامل به دور خود می‌چرخد که در این حالت یک راننده ماهر برای پیشگیری از بروز سانحه با برداشتن پای خود از روی پدال گاز و ترمز می‌تواند براحتی حرکت خود با فرمان را هماهنگ کند.

هنگامی که خودرو در یک جهت نادرست درحال حرکت است یک عکس‌العمل طبیعی و ماهرانه می تواند فرمان را به مسیر صحیح خود برگرداند.

* سر خوردن چرخ های جلوی خودرو

سر خوردن چرخ های جلوی ماشین هم نیز به علت چسبندگی کم لاستیک خودرو با جاده اتفاق می‌افتد. اما در این حالت راننده خودرو به طور کامل کنترل مستقیم خودرو را از دست می‌دهد. هنگام قرار گرفتن در همچنینن وضعیتی توصیه می شود راننده فرمان را در جهت حرکت خود هدایت کرده و سعی کند با تشخیص علت و از بین بردن آن دور چرخ‌های خودرو را به صورت مستقیم برگرداند و همچنین پای خود را از روی پدال گاز ترمز بردارند.

 

* لیز خوردن هر چهارچرخ خودرو که خطرناک‌ترین حالت سرخوردگی است.


معمولاً در این مورد اکثر رانندگان با از دست دادن کنترل و تمرکز خود حس می‌کنند که سرعتشان بسیار زیاد شده و بدون اختیار پا روی ترمز قرار می دهند. همین امر سبب بیشتر لیز خوردن خودرو و ایجاد فاجعه می شود.

در این موارد تنها راه پیشگیری از وقوع حوادث رعایت مقررات رانندگی و همچنین بالا بودن مهارت راننده در رانندگی می باشد البته سالم بودن سیستم ترمز خودرو نیز می‌تواند مؤثر باشد.

۴- پوشیده بودن جاده از برف و یخ

* همان‌طور که می‌دانید یکی از علت‌های سر خوردن لاستیک ماشین در روزهای برفی رخ می‌دهد برای پیشگیری از این اتفاق توصیه می‌گردد علاوه بر بستن زنجیر چرخ و رانندگی با احتیاط مقداری نمک نیز در خودرو به همراه باشد تا در صورت متوقف شدن خودرو در جاده برای از بین بردن استحکاک بین لاستیک و جاده از نمک استفاده گردد.

در هنگام حرکت روی برف و یخ باید دنده ها طوری انتخاب شوند که منجر به ایجاد سرعتی یکسان گردد. که با فشردن آرام پدال گاز بتوان دور موتور را به آرامی کم یا زیاد کرد.
توصیه می‌گردد در همچین شرایطی هرگز از کمک سنگین استفاده نشود و تنها با استفاده از کمک سبک و قفل دیفرانسیل در روزهای برفی برفی در جاده پوشیده از یخ رانندگی شود.

برای پیشگیری از سر خوردن لاستیک های خودرو در جاده چه راهکارهایی توصیه می‌گردد ؟

لازم به ذکر است که برای پیشگیری از سر خوردن لاستیک خودرو بهترین راه حل تمرکز و دقت در رانندگی است.
همان‌طور که مستحضر هستید بهترین راه جلوگیری از سر خوردن لاستیک در رانندگی پایین بردن پائین بودن سرعت رانندگی می باشد.
توصیه می‌گردد هنگام رانندگی به اندازه کافی دقت در رانندگی وجود داشته و همچنین به‌صورت آرام و نرم رانندگی بصورت بگیرد.

هرچند که در سر خوردن لاستیک های خودرو در مواقعی که جاده لغزنده است مانند روزهای برفی و بارانی بیشتر اتفاق می‌افتد اما باید گفت که چه درصورتی که جاده لغزنده باشد و چه لغزنده نباشد تنها دلیل سر خوردن اشتباه راننده می باشد.

در هنگام مواجه شدن با سر خوردن لاستیک خودرو چه باید کرد ؟

در این حالت بدترین اتفاق هنگامی رخ می‌دهد که راننده اعتماد به ‌نفس و تمرکز خود را از دست بدهد و بعد از آن گرفتن ترمز ناگهانی خودرو می باشد.
زیرا در چنین شرایطی باید با حوصله تلاش کرد تا کنترل حرکت خودرو را بدست گرفت.
همچنین از عکس‌العمل‌های تند و شتاب‌زده باید خودداری گردد.

پس فراموش نشود که در این صورت اگر سرعت حرکت پایین باشد خیلی راحت‌تر می‌توان خودرو را کنترل کرد. به همین خاطر هست که افرادی که با سرعت پایین رانندگی می‌کنند خیلی کمتر دچار سانحه رانندگی می‌گردند.

معمولاً برای کنترل سر خوردن‌ها و لغزندگی هایی که در سرعت‌های بالای ۷۰ الی ۶۰ کیلومتر در ساعت رخ می دهد فرمان دادن دقیق بدون اتلاف وقت و حساب‌شده نیاز است که انجام موفقیت‌آمیز این مهم فراتر از توانایی بسیاری از رانندگان است ولی به‌طورکلی توصیه می‌شود از انتقال بیشتر وزن خودرو به جلو خودداری گردد.
همچنین سعی گردد خودرو را به وسیله فرمان دادن به سمت جهتی که عقب خودرو در حال لغزیدن است هدایت کرد


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *