تفاوت بنزین سوپر و بنزین معمولی



آیا تاکننون شده است که از خود بپرسید میزان کیفیت بنزین موجود در کشور ما چه میزان است؟
آیا هیچ می‌دانید در کشور ما چند نوع بنزین وجود دارد؟
آیا می‌دانید چه نوع بنزینی برای خودروی شخصی شما مناسب است ؟
در این مقاله قصد ما پرداختن به موضوع بنزین و یافتن پاسخ سولات رایج در این باره می‌باشد.
اگر تمایل به بالا بردن اطلاعات خود در این زمینه دارید می‌توانید با ما تا انتهای مطالب همراه گردید.


بنزین چیست ؟

طبق مطالب ارائه‌شده در متون علمی بنزین محصولی از نفت است که بین ۷۰ تا ۱۷۵ درجه سانتی‌گراد تقطیر داده می‌شود و دارای هیدروکربن‌های C5 تاC 11 گاهی اوقات تا 12C نیز می باشد.
همچنین شایان ذکر است که بنزین حدود ۱۵ درصد از نفت خام را به خود اختصاص داده.


بنزین معمولی چیست ؟

بنزین معمولی عبارت است از مجموعه‌ای از هیدروکربن‌هایی مانند پارافین، سیلکو آلکان ها و آلکان ها.

بنزین سوپر چیست ؟

بنزین سوپر بنزینی است که دارای عدد اکتان بیشتری نسبت به بنزین عادی می باشد.
معمولاً برای بالا بردن عدد اکتان بنزین عادی و تبدیل آن به بنزین سوپر از افزودنی مانند سرب در ابتدا استفاده می‌شد ولی درحال حاضر بعلت ایجاد آلاینده‌های خطرناک و سرطان‌زا درحال حاضر از مواد دیگری به نام اتانول ، متانول، تولوئن و پرو پانل استفاده می شود.

مزایای بنزین سوپر چیست ؟

این نوع بنزین سبب سوخت‌گیری بهینه موتور بنزین و همچنین موجب افزایش طول عمر آن می‌گردد در واقع باید دقت شود در مورد خودروهایی که ضرورت استفاده از بنزین با اکتان بالا وجود دارد حتماً از بنزین سوپر استفاده شود زیرا در غیر این ‌صورت توان موتور خودرو کاهش خواهد یافت

تفاوت بنزین سوپر و بنزین معمولی چیست ؟

اصلی‌ترین تفاوت بنزین سوپر و بنزین معمولی در عدد اکتان این ۲ نوع بنزین می باشد. عدد اکتان در بنزین سوپر بالاتر از بنزین معمولی هست به نحوی که در بنزین سوپر عدد اکتان برابر با ۹۵ و در بنزین معمولی عدد اکتان برابر با ۸۷ می باشد.

بالا بودن عدد اکتان بدین معنی است که انفجار در فشار بالا روی می‌دهد درواقع می‌توان گفت که بنزین سوپر دیرتر از بنزین معمولی منفجر می‌شود.

چگونه می توان بنزین سوپر و بنزین معمولی را از یکدیگر تشخیص داد ؟

۱- اولین راه تشخیص بنزین معمولی و بنزین سوپر توجه به رنگ بنزین است معمولاً بنزین سوپر به رنگ سفید و سبز است اما بنزین معمولی به رنگ صورتی مایل به قرمز است.

۲-یکی دیگر از راه‌های تشخیص این ۲ از یکدیگر توجه به میزان رنگ پریده‌گی بنزین می باشد.
در واقع میزان پریدگی رنگ بنزین، در بنزین سوپر بالاتر بوده و در اصل یکی از مشخصه‌های تشخیص این بنزین می‌باشد.

۳- توجه به بوی بنزین روش دیگر تشخیص این ۲ می باشد.
معمولاً بوی بنزین سوپر خشک هست در صورتی که بوی بنزین معمولی چرب می باشد.

میزان رطوبت و دمای هوا چه تأثیری بر عدد اکتان بنزین می‌گذارد ؟

شایان ذکر است که هرچه قدر میزان رطوبت هوا بیشتر باشد عدد اکتان نیز بیشتر خواهد شد.
شایان ذکر است که تاثیر رطوبت هوا بر روی ععد اکتان بنزین مثبت بوده و سبب افزایش اکتان بنزین می‌شود و کاهش دمای هوا نتیجه‌ای برعکس گذاشته و باعث می شود اکتان بنزین پایین بیاید.

به‌طور خلاصه می‌توان گفت که در جاهایی که دارای هوای گرم و خشک و همچنین در شهرهایی که دارای ارتفاع کمی نسبت به دریا هستند توصیه به مصرف بنزین سوپر می شود اما در نقاط سرد و مرطوب و هم چنین شهرهایی با ارتفاع زیاد نسبت به دریا مصرف بنزین عادی توصیه می‌گردد.

با توجه به خودروهای موجود حال حاضر کشور، مصرف چه نوع بنزینی توصیه می‌شود ؟

از آنجایی که در حال حاضر پیشرانه‌ی اکثر خودروهای سواری موجود در کشور ایران بر مبنای بنزین با اکتان ۹۵ طراحی شده است توصیه می‌گردد که از بنزین سوپر استفاده شود.
بنزین سوپر به علت داشتن عدد اکتان بالا میزان اشتعال و خودسوزی بنزین را مشخص می‌کند و هرچه عدد اکتان بنزین بالاتر باشد کیفیت سوخت بالاتر می‌رود. اما اگر بنزین معمولی به هر دلیلی استفاده می شود بهتر است به ازای هر ۳ هزار کیلومتر از محلول پاک‌کننده انژکتور استفاده گردد تا سوزن‌های انژکتور خودرو تمیز گردد.

البته لازم به ذکر است که در انتخاب نوع بنزین مناسب برای خودرو توسط مالک باید به عدد اکتان موجود در دفترچه راهنمای خودرو نیز دقت شود زیرا این امر سبب می‌شود تا طول عمر موتور افزایش یابد.

عدد اکتان بنزین به چه معناست ؟

عدد اکتان معیاری است که برای سنجیدن عملکرد و کیفیت بنزین بکار می رود و هر چقدر عدد اکتان بالاتر باشد نشان‌دهنده کیفیت بالای بنزین می باشد.

بطور معمول در خودروهایی که دارای موتوری با تراکم بالا می باشند بنزین مناسب برای آن‌ها نیز باید دارای عدد اکتان بالایی باشد.
زیرا در این ‌صورت بنزین در برابر احتراق مخرب مقاوم‌تر می‌باشد. البته استفاده از بنزین با عدد اکتان بالاتر بیشتر در خودروهای جدید مرسوم است و خودروهای قدیمی بیشتر با بنزینی با عدد اکتان پائین تر عملکرد بهتری دارند زیرا استفاده از بنزین با عدد اکتان بالاتر در خودروهای قدیمی در هنگام شتاب‌گیری منجر به آسیب رساندن موتور خودرو می‌شود.


برای افزایش عدد اکتان بنزین از چه مکمل‌هایی استفاده می‌گردد ؟

معمولاً اولین مکمل مدنظر قرار دادن مشخصات موتور خودرو می باشد.
درواقع باتوجه به مشخصات موتور خودرو می‌توان پی برد که چه عدد اکتان می‌تواند برای یک خودرو مناسب باشد البته در دفترچه راهنمای خودرو نیز عدد اکتان مناسب با سیستم آن خودرو معرفی می گردد.

مکمل‌ها سبب افزایش احتراق موتور می‌شوند و کیلومتر پیموده شده به‌ازای هر لیتر بنزین را نیز بیشتر می کنند اما نباید فراموش کرد که مکمل‌ها قادر نیستند از انتشار آلاینده‌های خودرو جلوگیری کنند.


استفاده طولانی مدت از بنزین معمولی جایز است ؟

استفاده درازمدت از بنزین معمولی مخصوصاً در خودروهایی که به عدد اکتان بالاتری نیاز دارند به ‌هیچ ‌وجه توصیه نمی‌گردد زیرا این کار در درازمدت سبب وارد آمدن صدمه به موتور خودرو خواهد شد.

درواقع اگر ماشین به بنزینی با عدد اکتان بالاتر احتیاج داشته باشد اما از بنزین معمولی برای آن استفاده گردد پیستون قبل از رسیدن به در سیلندر به دلیل اشتعال بنزین پایین می‌آید و پیستونی که هنوز حرکت بالایی خود را طی نکرده به پایین رانده می‌شود و همین امر سبب می‌شود فشار زیادی به شاتون، میل لنگ، پیستون و سوپاپ ها وارد شود.


چه عاملی سبب تمایز بین بنزین سوپر و بنزین معمولی در ایران گشته است ؟

در سال ۲۰۰۴ استان اتحادیه اروپا اعلام کرد که استاندارد عدد اکتان بنزین نباید کمتر از عدد ۹۵ باشد از آنجایی‌که عدد اکتان در کشور ایران برای بنزین ۸۷ بوده و عدد اکتان بنزین سوپر ۹۵ هست همین علت باعث تمایز این دو از یکدیگر در ایران شده است.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *