بنزین مناسب زانتیا


همان‌طور که می‌دانید اصالت خودروی زانتیا به یک شرکت تولید خودرو فرانسوی برمی‌گردد.
در باره تاریخ ورود این خودرو به کشور باید گفت که؛ در اوایل دهه ۸۰ شرکت سایپا اقدام به تولید اولین خودروی زانتیا در کشور کرد.
در واقع می‌توان مدعی شد که خودروی زانتیا محصول مشترک کمپانی سیتروئن فرانسه و سایپا خودرو ایران می باشد.
بطور کلی می‌توان گفت که این خودرو یک خودروی جذاب و لوکس برای ایرانی‌ها محسوب می‌گردد که در این مقاله ما قصد داریم به بررسی نوع بنزین و سیستم سوخت این خودرو بپردازیم در صورت تمایل می‌توانید تا انتهای مطالب، جهت بالا بردن اطلاعات شخصی خود با ما همراه شوید.


برای خودروی زانتیا از چه نوع بنزینی باید استفاده گردد ؟

لازم است که؛ بنزین توصیه شده برای این نوع خودرو از طرف شرکت سازنده آن یعنی شرکت سایپا خودرو استفاده از بنزین با استاندارد یورو ۴ می‌باشد.
همچنین یکی دیگر از موارد توصیه شده برای انتخاب بنزین مورد استفاده بدای خودروی زانتیا استفاده از بنزین بدون سرب است.
زیرا بنزین بدون سرب سبب می شود موتور این خودرو بهترین عملکرد را داشته باشد.


استفاده از بنزین سرب دار برای خودروی زانتیا چه عوارضی در پی دارد ؟

همان‌طور که گفتیم؛ بنزین توصیه شده برای این نوع خودرو باید بنزینی باشد که فاقد سرب است. تا باعث کاهش آلاینده‌های خروجی از اگزوز و همچنین مانع ایجاد رسوب سر شمع گردد.
لازم به ذکر است که هرگز نباید از بنزین سرب دار برای خودروی زانتیا استفاده شود زیرا استفاده از بنزین سرب دار باعث آسیب رساندن به کاتالیست خودرو می‌شود.

همچنین بنزین حاوی سرب به سانسور اکسیژن در سیستم کنترل موتور خودرو زانتیا آسیب جدی رسانده و مانع عملکرد صحیح سیستم کنترل آلاینده‌های خودرو می‌شود.


بنزین مصرفی خودرو زانتیا باید دارای چه عدد اکتانی باشد ؟

معمولا بهترین عدد اکتان بنزین برای هر خودرو عدد اکتانی است که شرکت سازنده آن خودرو معرفی می‌کند.
اما شرکت سایپا در دفترچه راهنمایی خود هیچ اشاره ای به این موضوع نکرده است.
لذا می‌توان نتیجه گرفت که استفاده از بنزین معمولی برای خودرو زانتیا بلامانع بوده و نیازی نیست که صددرصد از بنزین سوپر یا بنزین با عدد اکتان بالاتر برای این خودرو استفاده گردد.
البته ناگفته نماند؛ استفاده از بنزین سوپر بخاطر داشتن کیفیت بالاتر تاثیر بهتری برای بالا برون طول عمر قطعات سیستم سوخت خودرو خواهد داشت، پس توصیه می‌شود در صورت به صرفه بودن از لحاظ اقتصادی حتی‌المقدور از بنزین با عدد اکتان بالاتر برای سوخت این خودرو استفاده گردد.

برای انتخاب مکمل‌های بنزین خودرو سایپا باید چه نکته‌هایی را مدنظر قرار داد ؟

درصورتی که از مکمل‌های بنزین جهت پاک کردن سیستم سوخت رسانی خودرو استفاده می‌شود باید توجه شود که نوع آن مکمل مورد تأیید شرکت سایپا یدک باشد زیرا در غیر این صورت موتور دچار آسیب جدی و همچنین فاقد عملکرد صحیح خواهد شد.


سیستم کنترل آلاینده یا سیستم کاتالیست خودرو زانتیا به چه صورت می باشد ؟


سیستم کاتالیست این نوع خودرو از نوع ccc متصل به مینیفول اگزوز می باشد.
لازم به ذکر است که دارنده خودرو زانتیا باید از ایجاد هرگونه تغییر در خودرو خودداری کند زیرا این عمل سبب می‌شود که عملکرد ایمنی و عمر خودرو پایین آمده و همچنین موجب نقض قوانین کنترل آلودگی محیط زیست شود.
علاوه بر این هرگونه آسیب‌دیدگی یا نقض در عملکرد خودرو که در اثر تغییرات به‌ کار رفته توسط مالک خودرو صورت می گیرد مشمول گارانتی و خدمات پس از فروش نخواهد شد.

اقدامات امنیتی در مورد سوخت خودرو زانتیا چیست ؟

همان‌طور که مستحضر هستید؛ گازهای خروجی از اگزوز خودرو حاوی گاز سمی منواکسید کربن می باشد. این گاز بی‌رنگ و بی‌بو بوده و در صورت استشمام بسیار خطرناک می باشد.

گاز منواکسید کربن همراه با سایر گازهای خروجی از اگزوز خارج می‌شود لذا به دارندگان خودرو زانتیا توصیه می‌شود در صورت استشمام هر نوع گاز و دود در داخل خودرو سریعاً به نزدیک‌ترین تعمیرگاه مجاز سایپا یدک مراجعه کرده.

در صورت عدم دسترسی به تعمیرگاه هرگز با خودرویی که دود و گازهای خروجی به داخل اتاق آن نشت می‌کند به رانندگی ادامه ندهند.
در صورت اجبار به رانندگی لازم است کلیه شیشه‌های خودرو پایین باشد.
هرگز در مکان‌های بسته خودرو را روشن رها ننمایید و دقت نمایید که حداکثر زمانی که موتور در این مکان‌ها روشن می‌ماند جهت حرکت دادن خودرو و خارج شدن از پارکینگ می باشد.

درصورتی‌که در محیط باز خودرو با موتور روشن متوقف است باید دکمه تنظیم گردش هوای داخل اتاق را در وضعیت ورود هوای خارج به داخل قرارداد در صورت استشمام بوی دود فوراً باید موتور خاموش گردد.
هرگز داخل خودرویی که مدت طولانی با موتور روشن متوقف است ننشینید.


در صورت خروج دود غیرطبیعی از اگزوز خودروی زانتیا چه راهکاری توصیه می‌گردد ؟

در صورت خروج دود غیرطبیعی از اگزوز خودرو توصیه می‌گردد در اولین فرصت جهت عیب یابی و تنظیم موتور به تعمیرگاه های مجاز مراجعه شود.
زیرا خروج دود غیرعادی آلودگی بیشتر هوا را بدنبال خواهد داشت.

مصرف سوخت خودرو را کنترل نموده و آن را با میزان مصرف بهینه اعلام‌شده توسط سازنده خودرو یعنی شرکت سایپا مقایسه کرده و در صورت وجود تفاوت قابل‌ملاحظه به تعمیرگاه های مجاز مراجعه گردد.


اقدامات احتیاطی مربوط به سیستم کنترل آلاینده کاتالیست خودرو زانتیا به چه صورت می باشد ؟

۱- باید فقط از بنزین بدون سرب استفاده گردد

۲- هرگز بر روی مواد قابل‌اشتعال نباید خودرو را پارک و یا بر روی آن رانندگی کرد زیرا کاتالیست بسیار داغ بوده و احتمال آتش‌سوزی وجود دارد

۳- در صورت مشاهده هر نشانه مبنی بر عدم عملکرد صحیح موتور نظیر لرزش موتور یا مشاهده کاهش توان موتور به رانندگی با خودرو نباید ادامه داد

۴- از گاز دادن در حالت درجا به مدت طولانی باید خودداری شود

۵- در اجزاء موتور و سیستم کنترل آلاینده ها نباید هیچ گونه تغییری ایجاد کرد. لذا کلیه تغییرات و تنظیمات باید توسط متخصصین تعمیرگاه‌های مجاز شرکت سایپا یدک انجام گردد.


سیستم کنترل آلودگی خودرو سایپا به چه صورت می باشند ؟


این خودرو مجهز به سیستم کنترل آلاینده‌ها توسط کاتالیست می باشد. به منظور نگهداری و اطمینان از عملکرد صحیح قطعه مذکور باید موارد زیر را مدنظر قرار داد:
۱- طول عمر مفید کاتالیست در شرایط کارکرد استاندارد ۱۰۰ کیلومتر می باشد.

۲- در صورت بروز نقض عملکردی موتور و یا پس از طی کارکرد ۱۰۰ هزار کیلومتر قطعه مذکور می‌بایست در نمایندگی‌های مجاز شرکتشرکت تولیدی خودرو زانتیا تعویض گردد.

۳- بازدیدهای دوره‌ای هر ۱۰۰ هزار کیلومتر از گازهای خروجی خودرو می‌بایست صورت پذیرد و درصورتی‌که میزان گازهای آلاینده از حد استاندارد تجاوز نماید پس از اطمینان عملکرد صحیح دیگر قطعات مؤثر نسبت به تعویض کاتالیست در نمایندگی‌های مجاز اقدام گردد.

استاندارد سوخت خودروی زانتیا

مصرف سوخته داخل شهر: ۹٫۱۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر

مصرف سوخت خارج از شهر: ۹٫۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر

مصرف سوخت ترکیبی: ۱٫۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر

حجم باک خودرو: ۵۶ لیتر

استاندارد آلایندگی: یورو ۲

نوع ترمز: هیدرولیک بدون پوستر می باشد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *