اگر ترمز دستی بالا باشد و رانندگی کنیم چه می‌شود ؟


اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که درباره آزاد کردن ترمز دستی خودرو قبل از رانندگی دچار سهل‌انگاری می‌شوید و یا به سادگی از کنار این موضوع رد می‌شوید به شما توصیه می‌کنم حتماً این مقاله را مطالعه کنید تا بفهمید این سهل‌انگاری شما و ساده پنداری آزاد کردن ترمز دستی قبل از رانندگی می تواند چه آسیب‌هایی را به خودروی شما وارد کند.


ترمز دستی چیست ؟

ترمز دستی قطعه‌ای است مستقل از ترمز اصلی، که به راننده کمک می کند هنگامی که خودرو در حالت پارک است ثابت و بدون حرکت باشد.
حتی می توان گفت ترمز دستی در مواقعی که ترمز اصلی خودرو از کار افتاده باشد می تواند جهت کاهش سرعت و توقف خودرو مورداستفاده قرار بگیرد.

البته نباید فراموش کرد که در سرعت‌های بالا هرگز نباید اقدام به کشیدن ترمز دستی کرد زیرا این عمل می‌تواند بسیار خطرناک باشد.
لازم است لازم به ذکر است که استفاده اشتباه از ترمز دستی می‌تواند منجر به آسیب‌دیدگی جدی خودرو شود.

 

در چه زمان‌هایی می‌توان از ترمز دستی استفاده نمود ؟

معمولاً رایج ترین موارد استفاده از ترمز دستی هنگامی است که خودرو پارک شده و یا با سرعت بسیار پایینی در حال حرکت باشد.

 


در صورت رانندگی با ترمز دستی فعال چه اتفاقی پیش می‌آید ؟


در ابتدا باید متذکر شد که هنگام کشیدن ترمز دستی باید ترمز دستی را تا مرحله آخر کشید و اگر فقط تا ۲ مرحله ترمز دستی کشیده شده باشد با شروع حرکت خودرو ممکن است خودرو دچار آسیب شود و این آسیب با شنیدن صدای تق‌تق نمایان می‌شود.

۲- هنگامی که بدون کشیدن ترمز دستی خودرو شروع به حرکت کند و درصورتی که نیروی موتور به چرخ های جلوی آن منتقل شود ممکن است چرخ های عقب نچرخیده و فقط به حالت کشیده شدن تایرها بر روی آسفالت به زور بر روی زمین کشیده شوند که این عمل می‌تواند بشدت سلامت موتور خودرو را تحت تاثیر قرار دهد.

البته ناگفته نماند هنگامی که هم‌چین اتفاقی بیفتد صدای بسیار وحشتناکی از تایرهای خودرو همراه با لرزش غیرطبیعی خودرو به وجود می‌آید که این عمل می‌تواند زودتر راننده را از آزاد نبودن ترمز دستی آگاه سازد.


۳- درصورتی که خودرو با حالت ترمز دستی آزاد نشده شروع به حرکت کند و نیروی موتور به سمت چرخ های عقب خودرو هدایت شود موتور خودرو دیگر قادر نیست ترمزها را به‌صورت قدرتمند فعال کند و همین امر سبب آسیب جدی به موتور خودرو می گردد.


رانندگی کردن با ترمز دستی آزاد چه تأثیری بر سیلندر و کفه‌های خودرو خواهد گذاشت ؟

هنگام رانندگی با ترمز دستی آزاد نشده، یک استحکاک بین کفه‌ها دربرابر روتورها یا سیلندرها به وجود می‌آید که این عمل سبب تولیدگرمای بسیار زیادی می‌شود. اگر این عمل به طور طولانی ادامه داشته باشد سبب می‌شود که کفه‌ها، روترها و سیلندرها به طور جدی دچار آسیب شوند.

همچنین محور چرخ‌ها نیز تحت تلثیر این شرایط به طور کامل آسیب دیده و یا از کار خواهند افتاد.
حتی می‌توان مدعی شد که رانندگی کردن با ترمز دستی آزاد نشده به صورت ۱۵ دقیقه می‌تواند منجر به آتش گرفتن تایرهای خودرو گردد، که این به علت ایجاد دمای بسیار بالا توسط استحکاک بین روتورها، سیلندرها و لنت‌ها می‌باشد. در هم‌چین مواقعی توصیه می‌گردد خودرو سریعاً خاموش گردد.

اما ناگفته نماند صدمات وارد شده بر قطعات نام‌برده در برابر آسیبی که خود موتور خودرو در رانندگی با هم‌چین شرایطی می‌بیند هیچ است.

آیا مدت زمان و سرعت رانندگی با ترمز دستی آزاد نشده بر میزان خسارات واردشده مؤثر است ؟

دراین‌باره باید گفت که مدت زمان رانندگی با خودرو دستی آزاد نشده و همچنین سرعت رانندگی تاثیر زیادی بر میزان خسارات واردشده دارد.
به ‌نحوی‌ که اگر با یک سرعت پائین در مسیری کوتاه در این حالت رانندگی شود فقط منجر به ایجاد صدای ناهنجار از خود را می شود و مشکل چندان جدی به وجود نیاید زیرا سیستم‌های کاهش سرعت، می توانند میزان گرمای زیاد ایجاد شده براثر این پدیده را جذب کنند.

اما اگر بطور مثال با یک سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت، یک مسیر ۲۴۰ کیلومتری را با ترمز دستی کاملاً فعال رانندگی شود.
قطعا می‌توان گفت که لنت‌های چرخ های عقب به‌طور کامل از بین رفته و همچنین اجزای فرعی و کمکی نیز دچار آسیب شده‌اند.

آیا میزان خسارات واردشده بر خودرو با سیستم قدیمی و سیستم جدید در حالت رانندگی با ترمز دستی آزاد نشده به یک میزان است ؟

از آنجایی که در خودروهای جدید هر خودرو دارای یک چراغ هشدار برای هوشیار کردن راننده از فعال بودن یا نبودن ترمز دستی است.
می‌توان گفت که میزان خسارات وارد شده می‌تواند تا حدودی زیادی، کمتر از خودروهایی با سیستم قدیمی باشد.

به طور مثال ترمز دستی های الکتریکی که با یک کلید یا وارد کردن سوئیچ داخل ماشین فعال می شوند، به محض این‌که خودرو روشن شده و در حالت رانندگی قرار می‌گیرد ترمز دستی خودبخود فعال شده و دیگر نیازی نیست که راننده به ترمز دستی را آزاد کند زیرا بصورت خودکار قبلا آزاد شده است.

پس با توجه به مطالب گفته شده می‌توان مطمئن بود که هیچکدام از مشکلات گفته‌شده در سیستم‌های جدید به وجود نخواهد آمد.

در صورت رانندگی با ترمز دستی خلاص نشده ترمز دستی چه آسیبی دیده و برای از بین بردن آسیب دیدگی ترمز دستی چه باید کرد ؟


معمولاً حرکت طولانی با خودرویی که ترمز دستی آن آزاد نشده و در حالتی که نیروی خودرو نیز به سمت لاستیک‌های عقب هدایت شده باشد. ضخامت لنت کفشک‌های خودرو تا حد قابل‌توجهی بر اثر حرارت مداوم ناشی از حرکت طولانی با ترمز دستی در وضعیت بالا دچار تغییر می‌شود.

این عامل سبب می‌شود که ترمز دستی عملکرد عادی خود را از دست بدهد و دیگر همانند گذشته بخوبی قادر نشود وظیفه خود را انجام دهد.
برای رفع مشکل به‌وجودآمده برای ترمز دستی بعلت سایش و لغزنده شدن لنت ها می توان سیم ترمز دستی را رگلاژ کرد.
اما ناگفته نماند که این کار فقط برای مدت کوتاهی نتیجه می‌دهد و دوباره ممکن است مشکل برگردد. توصیه می‌شود برای رفع مشکل به صورت کلی کفشک‌های لنت به صورت کامل عوض شده و یا با سایش سطح لنت با کاغذ سمباده خیلی زبر و رگلاژ کفشک‌های درون کاسه چرخ مشکل را به‌طور کامل حل کرد.

ازآنجایی‌که نوع لنت‌های عقب معمولاً از نظر جنس با لنت های جلو متفاوت می باشد. درواقع لنت های جلو باکیفیت‌تر از لنت های عقب می باشند این نوع لنت براثر سایش و حرارت مداوم قهوه‌ای رنگ می‌شود و سطح آن لغزنده می‌گردد و نیاز است که هرچند وقت یک‌بار با سمباده لغزندگی رویی آن برداشته شود تا لنت کارایی بهتری داشته باشد.


تاثیر آزاد بودن ترمز دستی در زمان پارک بودن خودرو


آزاد کردن ترمز دستی می‌تواند به ثابت ماندن خودرو در محل پارک آن کمک کند.
همجنین می‌تواند مانع از آسیب رسیدن به جعبه دنده خودرو شود مخصوصاً زمانی که در شیب تند خودرو پارک شده باشد.
لازم به ذکر است که آزاد نکردن ترمز دستی در شیب عمومی و پارک کردن آن می‌تواند به اجزای درونی خودرو آسیب‌های جدی وارد کند.
حتی در صورت داشتن جعبه‌دنده دستی حتماً باید قبل از پارک کردن خودرو ترمز دستی کشیده شود زیرا در دنده گذاشتن خودرو شاید برای جلوگیری از حرکت افتادن خودرو کافی نباشد و به همین سبب ممکن است اگر دنده کاملاً درگیر نشده باشد ناگهان خودرو از دنده خارج شده و شروع به حرکت کند که این اتفاق می‌تواند عواقب بسیار خطرناک جانی و مالی را در پی داشته باشد


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *