طول عمر ماشین


اگر دارای یک وسیله نقلیه هستید. توصیه می کنیم جهت بالا بردن طول عمر آن حتما نکات پیشهناد شده را به طور کامل رعایت کنید، در این مقاله ما تلاش کردیم به طور کامل نکاتی که منجر به کاهش طول عمر مفید خودرو و قطعات اصلی آن می‌شود را بررسی کنیم.


عمر مفید و معمولی یک خودرو چه میزان است و به چه عواملی بستگی دارد؟

به‌طور کلی پیش‌بینی طول عمر یک خودرو کار آسانی نیست. اما به طور متوسط طول عمر خودروهای مفید یک خودرو حدود ۱۰ سال و یا ۳۲۰ هزار کیلومتر رانندگی می‌باشد.

البته این عوامل بستگی به نحوه نگهداری خودرو، کیفیت تولید، نحوه رانندگی، نحوه رسیدگی و دوام قطعات اصلی خودرو دارد. ممکن است با توجه به مدل خودرو و قطعات به‌کاررفته در آن بالا و پایین شود.

ناگفته نماند از نظر بسیاری از کارشناسان خودرو میزان متوسط پیمایش هر خودرو در حدود ۲۰ هزار کیلومتر در سال می باشد و اعدادی که کمتر از این هستند خودروهایی به نسبت سالم‌تر و اعداد بزرگ‌تر خودروهایی هستند که غالباً به علت استفاده بیش از حد دارای استهلاک بیشتری نیز هستند و این‌چنین خودروها برای خرید شخصی توصیه نمی‌شود.

برای بالا بردن طول عبور وسیله نقلیه چه راهکارهایی توصیه می شود؟


انجام سرویس‌های دوره‌ای سر زمان مقرر
لازم به ذکر است که؛ از قطعات خودرو احتیاج به سرویس دهی های دوره‌ای منظم دارند عبارت‌اند از روغن موتور، تعویض روغن گیربکس و اسکازین، تعویض تسمه تایم، شمع‌ها و وایر ها، .

▪ تعویض روغن موتور

یکی از مهم‌ترین نکات هنگام تعویض روغن موتور توجه به استاندارد و کیفیت روغن موتور می باشد زیرا این امر تاثیر بسزایی در طول عمر مفید خودرو خواهد گذاشت.

به طور کلی بهترین کارکرد روغن خودرو بطور کلی باید در طی مسافت ۶ هزار کیلومتر اقدام به تعویض روغن موتور کرد البته در بعضی از خودروها این عدد ممکن است به ۴ یا ۵ هزار کیلومتر نیز کاهش یابد.

 

▪ تعویض روغن گیربکس و اسکازین

کارشناسان معتقدند برای پیشگیری از کاهش طول عمر خودرو به ازای هر ۳۰ تا ۴۰ هزار کیلومتر کارکرد خودرو یا هر ۲ سال یک‌بار برای تعویض اسکازین گیربکس اقدام شود.

▪ تعویض تسمه تایم

همان‌طور که مستحضر هستید؛ پارگی تسمه تایم در سرعت‌های بالا منجر به خسارت شدید به خودرو می باشد پس توصیه می شود که بعد از هر ۶۰ تا ۸۰ هزار کیلومتر تسمه تایم تعویض گردد.

تعویض شعمع‌ها و وایرها

یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر طول عمر خودروها شمع و وایر های خودرو هستند این عوامل به صورت مستقیم بر کارکرد موتور خودرو و همچنین میزان سوخت تاثیر گذاشته و درنتیجه، دیر اقدام کردن و تعویض آن‌ها منجر به صدمات و کاهش طول عمر خودرو می‌شود.

۲- مورد توجه قرار دادن سیستم برق خودرو


سیستم برق خودرو ازآنجایی‌که دارای محدودیت آمپر می باشد. به طول عمر خودرو تاثیرگذار است و برای افزایش طول عمر سیستم برق خودرو لازم هست که یکسری موارد را مورد توجه قرار داد که این موارد عبارت‌اند است فشار وارد نیاوردن به سیستم برق خودرو با انتخاب سیستم های صوتی قدرتمند.

زیرا اینکار به دینام و باطری فشار خواهد آورد.
توصیه می‌شود اگر قصد استفاده از سیستم های پرقدرت را دارید از سیکل باتری با آمپر بالاتر استفاده کنید.

▪ روکش سیم‌ها بطور مرتب چک شود
▪ هیچ‌گاه در موقع روشن بودن خودرو سر باطری‌ها جدا نگردد چون که باعث آسیب زدن به دینام می شود ▪ هنگام شستشوی موتور قبل از این‌که خودرو روشن شود تمام سوکت ها، شمع و وایر ها بطور کامل خشک گردد

۳- بررسی کردن سیستم خنک‌کننده موتور خودرو


معمولاً سیستم خنک کننده نقش بسیار اساسی در عملکرد مناسب خودرو دارد. این سیستم که شامل رادیاتور، فن، پمپ آب، ترموستات و مایه ضدیخ می باشد.عملکرد صحیح تک‌تک این اجزا برای بالا بردن طول عمر خودرو باید مورد بررسی قرار گیرد و وجود هرگونه نشتی و خرابی و فرض سودگی موجب صدمات به سیستم کلی خودرو می‌گردد.


۴_ بررسی کردن سیستم تهویه و کولر

برای جلوگیری از ته‌نشین شدن گاز و مایع خنک کننده و رسوب شدن آن در مجرای سیستم کولر ماشین لازم است به طور مرتب هر ماه یک‌بار کولر ماشین روشن شده و ۵ دقیقه کار کند و لازم است در سرعت‌های پایین و دور موتورهای کم، کولر خودرو خاموش و روشن گردد تا در دور موتور بالا به مجموعه کمپرسور فشار ناگهانی وارد نگردد.


۵_ نگهداری کردن از لاستیک‌ها

لاستیک‌های وسیله نقلیه مواردی هستند که تاثیر بسیار بالایی در میزان کارکرد و طول عمر خودرو دارند.

درواقع بالانس بودن چرخ ها و سلامت لاستیک‌ها علاوه بر ایجاد تسلط بیشتر در جاده مانع از ایجاد فشار بر سیستم جلوبندی ماشین می گردد.

پس توصیه می شود به طور مرتب، میزان عاج باقی‌مانده از لاستیک‌ها توجه شود و هر ۳ ماه یک‌بار قطعات جلو بندی ، سیستم فرمان و سیستم تعلیق بررسی کردند و همچنین هر ۳ تا ۶ ماه یک‌بار تمام لاستیک‌های خودرو بالانس شوند زیرا این عمل منجر به وارد آمدن فشار کمتر به جلوبندی خودرو می شود.

نکته دیگر این‌که برای جلوگیری از ایجاد ناهماهنگی بین چرخ‌ها و ترک نخوردن لاستیک‌ها باد لاستیک باید به صورت هفتگی تنظیم شود تنظیم
نکته آخر این‌که شستشوی لاستیک‌ها با مواد شوینده مناسب منجر به افزایش طول عمر آن‌ها خواهد شد.


۶- توجه به هشدارهای خودرو

هشدارهای خودرو به وسیله عقربه هایی که در داشبورد آن قرار گرفته اند قابل دید هستند معمولاً حرکت عقربه‌ها درجه موتور، فشار روغن باید و میزان بنزین به نمایش داده می‌شوند.


۷- شستشوی مرتب خودرو

شستشوی مرتب خودرو منجر به حفظ رنگ خودرو و جلوگیری از پوسیدگی بدنه و قطعات فلزی خودرو خواهد شد.

البته ناگفته نماند هنگام شستشوی موتور خودرو علاوه بر مورد توجه قرار دادن نظافت ظاهر خودرو و موتور آن استفاده از مواد و آب مناسب نیز مهم است زیرا در صورت خرابی آب و مواد ممکن است عمل شستشو نتیجه معکوس داده و تاثیر مخربی را بر سلامت خود را برجای گذارد.

۸- انتخاب سوخت مناسب

لازم به ذکر است که در خودروهایی که مجهز به سیستم توربو شارژ هستند و همچنین خودروهایی که موتور با تراکم بالا دارند باید از بنزین با اکتان بالا استفاده گردد.

پس توصیه می‌شود برای این دسته از خودروها استفاده از بنزین سوپر یا بنزین معمولی با مکمل های معتبر اکتان صورت گیرد زیرا در غیر صورت طول عمر خودرو کاهش خواهد یافت.


۹- اصلاح نحوه رانندگی

همان‌طور که می‌دانید نحوه رانندگی کردن با فشار واردشده بر موتور رابطه مستقیم دارد.
هر اندازه رانندگی استاندارد و با رعایت اصول رانندگی همراه باشد طبیعتاً همان اندازه هم فشار واردشده بر موتور کاهش خواهد یافت.

پس بهتر است از شتاب گیری و ترمز گیری های مکرر خودداری کرد و همچنین از بالا بردن دور موتور بیشتر از حد معمول با حداکثر سرعت بالا در مدت طولانی پرهیز کرد.

۱۰- انتخاب قطعات اصلی یدکی

گزینه آخر این که یکی از اصلی‌ترین موارد تاثیرگذار بر طول عمر خودرو استفاده از قطعات یدکی اصل می باشد. زیرا قطعات یدکی فرعی و ارزان قیمت هرچند مقرون به صرفه می باشد اما موجب بروز صدمات به قطعات اصلی خودرو شده و درنتیجه شما را مشمول ضرر خواهند کرد.

برای بالا بردن عملکرد بهتر خودرو صفر چه توصیه‌هایی می‌شود؟

برای افزایش طول عمر یک خودرو خودرو باید نکات مربوطه را از همان ابتدای آن شروع کرد. بهرحال اولین گام مطالعه دفترچه راهنمای یک خودرو و عمل کردن به توصیه‌های موجود در دفترچه است.

به طور کلی در هر ۱ هزار کیلومتر اول خودرو صفر نباید به خودرو فشار آورد تا بخوبی فرایند آب‌بندی طی شود زیرا زمانی که خودرو صفر کیلومتر هست لازم است برای عملکرد بهتر خودرو و همچنین افزایش طول عمر آن بیشتر دقت به عمل آید معمولاً در هر ۱۶۰۰ کیلومتر اول سرعت خودرو نباید از ۹۰ کیلومتر در ساعت تجاوز داد.

از گاز دادن و رانندگی در سرعت بالا باید جداً پرهیز شود. فشار معقول به موتور و همچنین سایر قطعات و سیستم باعث می شود به مرور زمان سیستم و قطعات آن مستحکم‌تر شده و همچنین لازم به ذکر است که نباید خودروهای جدید و تازه خریداری شده را به مدت طولانی خاموش نگه داشت .

نکته آخر این‌که بهتر است در رانندگی های اولیه از ۷ هزار کیلومتر دور موتور خودرو به بالاتر از ۳ هزار دور در دقیقه تجاوز نکند.

به‌طورکلی در این دوره باید از شتاب گیری های سریع و فشارهای ناگهانی بر روی پدال گاز جهت جلوگیری از آسیب به قطعات خودرو خودداری کرد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *